Overwatch

Overwatch

Het is 18 jaar geleden dat Blizzard een game heeft gemaakt gebaseerd op een volledig nieuwe ip. Overwacht is een nieuwe richting voor de studio en een van de beste game in zijn genre.

Overwacht is de beste multiplayershooter die ik ooit heb gespeeld. Ja, ik weet dat dit een behoorlijke statement is, maar ik heb hier lang over nagedacht en de conclusie is duidelijk. Er zijn zeker andere games waarmee ik bijna evenveel plezier mee heb gehad - de oude Quake-games bijvoorbeeld, of Call of Duty 4 en met name Team Fortress 2 - maar Overwatch gaat er met de titel vandoor. Gedeeltelijk doordat Blizzard zijn game tot in de puntjes afgewerkt heeft, iets waar menig ander studio jaloers op zou zijn, en gedeeltelijk doordat de ontwikkelaar geleerd hebben van alle gebeurtenissen in het genre sinds dat Quake mensen via internet lieten spelen in 1996.

Dus ja, Overwatch is, zonder twijfel, de beste multiplayershooter die ik ooit in mijn handen heb gehad. Ik zou het nu aan het spelen zijn, als er niet gewerkt moest worden en deze review niet geschreven moest worden. "Maar wacht even," kan je zeggen, "de game is gisteren verschenen, hoe kunnen jullie nu al de review hebben?" Dat is een goede vraag. Maar het antwoord is dat we al honderden uren in de gesloten bèta hebben gestoken die afgelopen jaar van start ging. En dat maakt uit, want de volledige versie van Overwatch is identiek aan de laatste weken van de bèta. Vanaf de eerste fase toen de gesloten bèta live ging heb ik gezegd, al gedeeltelijk grappig bedoeld, dat Overwatch deze beste game is van 2015. De game is overduidelijk mijn kandidaat voor game van het jaar van 2016 en ik zie geen andere titels die deze nog van zijn troon kunnen stoten.

Voordat we dieper in Overwatch duiken en we uitleggen hoezo de game zo briljant is, is het eerst handig om te bespreken wat Overwatch precies is.

Overwatch

Zoals ik al zei is het een multiplayershooter. Twee teams van zes spelers (nooit minder, nooit meer) vechten voor een bepaald doel. Afhankelijk van de map kan dit een auto met een bom zijn die naar een bepaald punt begeleid moet worden of een gedeelte op de map dat veroverd moet worden. Spelers kiezen uit een groep van 21 helden een personage, elk met verschillende vaardigheden, sterktes en zwaktes.

Reinhardt is bijvoorbeeld een enorme Duitser in bepantsering die zijn teamleden kan beschermen met een energieschild en vijanden op hun hoofd kan meppen met een raket-aangedreven hamer. Tracer is een kleine en vlugge dame die over kleine afstanden kan teleporteren en de klok drie seconden terug kan draaien als ze in problemen raakt. McCree is een echte cowboy die zijn vijanden vanaf een afstand neerschiet met een uiterst precieze 'six-shooter' en die vanaf dichtbij zijn hele magazijn leegschiet nadat hij vijanden heeft verlamd door het gebruik van een flashbang. En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.

Je kan zo vaak je wilt tijdens het gevecht tussen personages wisselen en er zijn geen beperkingen hoeveel personen hetzelfde personage kunnen spelen in het team. Ook is het mogelijk voor personages om tijdens een potje te 'levelen', waardoor deze sterker worden. Overwatch is geen moba-achtige game zoals League of Legends, of zelfs Battleborn. Het is een shooter pur sang.

De omvangrijke keuze in personages is het voordeel van Overwacht. De game is zo breed dat er voor iedere speler iets en iemand is die past bij die smaak of speelstijl. Oude Quake-spelers zullen dol zijn om Pharah en haar raketwerper en jetpack. Fans van de meer doorsnee shooter kunnen zichzelf vermaken met Soldier: 75 en zijn assault rifle. Als je slecht bent in mikken dan kun je Reinhardt of de ruimtegorilla Winston kiezen, wiens wapens alle vijanden in de buurt raken. Als je liever een 'healer' (en de ruggengraat van ieder team) speelt kan je kiezen tussen Mercy en Lucio, Torbjörn bouwt automatische kanonnen en Symmetra geeft teamleden schilden en plaatst kleine schiettorens.

Geen van de personages zijn slecht, en hebben allemaal hun niches en situaties waarin ze sterk zijn. De cyborgninja Genjij is bijvoorbeeld perfect om langzame vijanden te flanken en is erg moeilijk te raken. Aan de andere kan wordt hij door Winston in enkele seconden aan flarden gescheurd, zijn bliksemwapen roostert Genjij zonder op hem hoeven te richten. Maar Winston delft dan weer het onderspit tegenover Reaper, die van dichtbij met zijn shotguns korte metten met de gorilla maakt. Hij is echter belabberd op grotere afstanden.

De game voegt hiermee een soort van uitgebreide versie van Steen-Papier-Schaar, waar alle helden sterk zijn in bepaalde situaties en slecht in andere. De weg naar de overwinning bestaat voornamelijk met teamcombo's die perfect zijn voor een bepaalde situatie en het op het juiste moment wisselen van personages als dit niet werkt.

Overwatch
OverwatchOverwatchOverwatch

Visueel zijn de personages fantastisch ontworpen. Blizzard heeft duidelijk geleerd van zowel Team Fortress 2 en gedeeltelijk World of Warcraft. Elk van de 21 helden heeft zijn eigen unieke uitdrukking, wat alles beslaat van silhouet tot houding en vorm. Je hoeft nooit te gissen wie je net zag, ook al was het slechts een halve glimp in de verte. De rest van de game ziet er ook verbluffend uit. Zelfs als je de grafische instellingen naar beneden krikt blijft de game er goed uitzien, dankzij de prachtige tekenfilmachtige stijl die perfect mengt met de kleine details van de grote omgevingen.

Met mijn GeForce GTX 960 loopt de game continue op meer dan 100 fps en alle instellingen op Medium, als je een 980 hebt kan je rekenen op 120-140 fps met alle instellingen op High. Ook goed nieuws voor het andere uiterste, want veel oudere systemen kunnen op de laagste instellingen makkelijk 60 fps halen.

Ook al ziet Overwacht is uitstekend uit, de graphics zijn verre van de game's meest indrukwekkende technische aspect. Het kan een wereld van verschil zijn hoe verschillende pc's met shooters werken. Vaak klagen spelers over de losse of trage besturing, of de vreemde muisbesturing.

Dat is allerminst het geval bij Overwacth. Hier is de besturing puntgaaf en precies wat je er van zou verwachten. Het is een van die dingen die moeilijk te omschrijven is, doordat dit alleen maar op twee manieren goed kan werken. Of het voelt goed, of het voelt niet goed. Overwatch voelt goed. Net als alle andere games die uit id Software's klassieke Quake-games zijn ontstaan (Counter-Strike, Team Fortress 2, een hele generatie aan Call of Duty-games, en natuurlijk Quake zelf. De besturing, en met name de muis, voelt zelfs iets preciezer dan het onlangs verschenen Doom, die hier in ook behoorlijk goed was.

Er is ook geen sprake van problemen met servers en Blizzard's perfecte reputatie, die enkele deuken opliep bij de release van Diablo 3, blijft intact. Overwacht kent geen van deze problemen. De game loopt soepel sinds de release en we hebben geen enkele keer vertraging (lag) of een onderbreking gehad tijdens de ervaring.

Er moet echter even gewezen worden op een designkeuze van de ontwikkelaar betreffende de communicatiestructuur tussen de speler en server. Enkel keren gebeurt het dat je wordt neergeschoten door iemand waarvan je dacht dat deze je echt niet konden zien, omdat je net de hoek om bent. Zo ziet het er op jouw scherm uit, maar op het scherm van de tegenstander schiet hij je net neer voordat je om de hoek bent. Bij deze gevallen kiest de game er altijd voor dat degene die heeft geschoten in het gelijk wordt gesteld. Je komt weliswaar aan beide kanten van dit verhaal terecht, maar het levert zeker enkele frustrerende momenten op.

Dat leidt mij naar een van de beste dingen van Overwatch: het minimaliseren van frustraties. De game loopt over van designkeuzes die de frustraties tot een minimum beperken: verliezen, slechte spelers, vervelende spelers in je team, en veel meer. Ten eerste duren gevechten nooit langer dan 10 minuten, een verlies is al snel vergeten, en je komt weer snel terug in de strijd. Daarbij is er geen gedeeld scorebord. Alleen jij kan zien hoeveel kills je hebt gemaakt, daaro is er ook niet iemand die je uitscheld, omdat je teveel dood bent gegaan of te weinig kills hebt gemaakt. In plaats daarvan zijn je resultaten verbonden aan een medaille systeem, waarbij de top 3 spelers in het team beloond worden voor kills, kills vlakbij het doelwit, hoe vaak iemand gehealed heeft, enzovoorts. Er is meer dan genoeg om je gemotiveerd te houden, maar zo vaag dat je niet geneigd bent om je teamleden voor idioten uit te schelden.

OverwatchOverwatch

De gamemodi spreken in Overwatch voor zich en je hoeft nooit te gissen wat je precies moet doen of hoe je het best kan bijdragen aan een overwinning. Natuurlijk zijn er situaties waarin het betere team een verdediging opzet die moeilijk te doorbreken is. En er zijn potjes waarin een goed gecoördineerd team de kansloze tegenstanders overrompelt. Maar door de korte potjes is dit vaak snel vergeten. Ik denk dat mijn snelste verlies binnen twee minuten was. In tegenstelling tot bijvoorbeeld League of Legends of Dota 2, waar een hartverscheurend verlies wel 20 minuten kan duren, is er in Overwatch vrijwel geen tijd om te treuren.

Maken al deze dingen Overwatch de perfecte shooter? Nee. Er missen enkele elementen. Zo is het bijvoorbeeld, op het moment, niet mogelijk om jezelf met andere spelers te vergelijken. Er zijn geen leaderboard of divisies of iets waar je jouw level met de rest van de wereld kan vergelijken. De beta had op een gegeven moment een Ranked Play-optie, maar deze is verwijderd nadat spelers en de ontwikkelaar er niet tevreden over waren. Blizzard belooft echter het Ranked Play-principe rond de zomer een andere draai te geven, maar daar weten we vooralsnog niets over.

Een daarnaast heeft Overwatch vrijwel niets te bieden voor solo spelers. Als je niet van multiplayergames en het opnemen tegen anders houdt, blijf dan weg. Er is geen campaign, of iets dat er ook maar op lijkt, en ook geen coöperatieve activiteiten zoals een Horde-modus. Je kan tegen de kunstmatige intelligentie trainen maar die is zo slecht dat het nergens opslaat. Overwatch is alleen voor mensen die multiplayer leuk vinden.

Gelukkig ben ik er daar een van. Helemaal wanneer de gehele ervaring tot in de puntjes is afgewerkt, zoals in Overwatch. Zoals ik aan het begin al zei, en nu weer: Overwatch is de beste multiplayershooter die ik ooit heb gespeeld. En het moment dat ik de laatste letter van deze review tik ga ik direct weer aan de slag met de game.

9 / 10
+
Weergaloze gameplay, veel variatie met de verschillende helden, ruimte voor verschillende speelstijlen, technische aspect van de game is bijna perfect.