PUBG: Battlegrounds

PlayerUnknown's Battlegrounds

PUBG 1.0 is inmiddels uit en we geven ons oordeel over 2017's grootste gaming-fenomeen.

Het is niet onze keuze voor beste game van afgelopen jaar, maar in vele opzichten is PlayerUnknown's Battlegrounds de game van 2017. Ondanks het feit dat het een merendeel van zijn tijd in een onafgemaakte staat heeft doorgebracht in Early Access, zijn er enorm veel exemplaren van verkocht. Eerst op de pc en meer recentelijk op de Xbox One. We sprongen aan het begin al aan boord en waren vastberaden terug te keren als de titel wat meer vlees aan de botten en de nodige afwerking kreeg. Dit moment is inmiddels gekomen en het is tijd om een beoordeling aan de 1.0-versie te geven.

Dit doen we omdat we het gevoel hebben dat, net als veel andere online games tegenwoordig - vooral de populaire, we het gevoel hebben dat de game de komende tijd op regelmatige basis ondersteund zal worden. De groeigigant lijkt in ieder geval niet in populariteit te gaan afnemen en wie weet in wat voor vorm de titel zich over een jaar bevindt? Deze nieuwe uitgebrachte versie bevat en meer afgewerkte versie van de eiland-'map' Erangel en de nieuwe woestijn-map Miramar. Er staat tenminste nog een map op schema waar we vanaf weten en de toekomst lijkt gewaarborgd.

Het kloppende hart van PUBG biedt eigenlijk een erg simpele ervaring. Spring uit een vliegtuig en ga op een doelwit af. Jij tegen de rest van de wereld. Doden of gedood worden. Als we alle poespas weghalen en de essentie bekijken, is het gedeelte erfgoed tussen dit en DayZ makkelijker te zien. Survivalgames die inspelen op datzelfde algemene idee doken overal op en joegen allemaal hetzelfde groeiende online publiek na, diegenen die genieten van het opkrabbelen vanuit niets en in leven te blijven. Maar hoewel het subgenre van 'sandbox'-survival eerst uitdijende en vervolgens stagneerde (ironisch genoeg voor de uiteindelijk versie van DayZ werd uitgebracht) sloeg PUBG in als op een bom en veroverde het de gamewereld.

PUBG: Battlegrounds

Maar waar DayZ en diens volgelingen diepgang en details verkennen, koos PUBG voor explosieve toegankelijkheid. De dynamiek van iedere potje verandert constant terwijl de strop strakker om de actie wordt getrokken. Dit duwt spelers richting een gemeenschappelijk honk en onvermijdelijk conflict, waarbij de actie zich over de map verspreidt bij iedere nieuwe poging. Je sprokkelt hier niet, maar gaat gewoon richting het dichtstbijzijnde gebouw en pakt de wapens die je vindt. Er is genoeg variatie en de wapens zijn wijd genoeg verspreid om herhaaldelijke pogingen niet hetzelfde te laten voelen. Er zijn modificaties voor je wapens om je uitrusting verder uit te breiden die je in gebouwen vindt, wat betekent dat je niet iedere keer dezelfde 'build' vergaart en in plaats daarvan je moet aanpassen aan hetgene wat je vindt.

Vind je bijvoorbeeld een shotgun en pistool dan speel je een ander potje dan wanneer je een geweer en 'scope' vindt. Als je alleen een koekenpan vindt, dan ben je hoogstwaarschijnlijk de sjaak. Wat de variatie nog meer verhoogt zijn de maps, die echt enorm zijn. We leerden Erangel net een beetje kennen toen Miramar werd uitgebracht en beide maps zijn gevuld met details. Het zijn niet allemaal enorm interessante details, veel van de 'assets' worden ook wat te vaak hergebruikt, maar dit zijn grote levels die je keer op keer kunt spelen en toch weer nieuwe dingen laat ontdekken. Dit wordt vergroot door parachutesprong aan het begin van de missie, waarbij iedereen zichzelf uit het vliegtuig werpt en een plekje uitzoekt op de map (wederom, ieder potje heeft een nieuwe invalshoek).

PUBG: BattlegroundsPUBG: Battlegrounds

De openingssprong en de opbouw daaromheen is een gebied waarvan we het gevoel hebben dat PUBG dit iets beter zou kunnen aanpakken. Het is waar dat de basisgame zelf veel beter is dan wat het in maart was, maar het gehele proces van het beginnen aan een potje kan beter worden uitgevoerd. Veel van de geluidsproblemen waarvan de game in de eerste maanden last van had zijn gelukkig verholpen. Hoewel we af en toe wat 'clipping' zien, enkele vreemde eigenaardigheden; pop-up in de verte; en hebben servers af en toe last van lag; is het PUBG in het algemeen in een veel betere staat. Er is valt echter nog meer dan genoeg werk te verrichten.

De animaties van de personages zijn grotendeels vrij degelijk, maar de klauteren over voorwerpen kan in veel gevallen veel beter worden uitgevoerd. Er zit een stijfheid in het bewegen over het landschap dat nog niet volledig is gladgestreken en er is ruimte voor PUBG Corp. om deze kant van de game te verbeteren. Tijdens een potje voerden we bijvoorbeeld een al rennend een sprong uit en kwamen we neer op een metalen ophoging, maar in plaats van over de reling te klimmen, stuiterden we er van af en vallen we naar beneden. Wederom heeft dit sinds maart enorm stappen gemaakt, maar het is bij lange na van perfect en we denken dat er meer tastbare relatie zou kunnen zijn tussen de speler en de omgeving.

Vrijwel alle andere dingen die we uitprobeerden voelde echter geweldig. De laadtijden tussen potjes zijn niet te lang (een voordeel van het hebben van 30 miljoen medespelers) en het duurt nooit lang om weer aan de slag te gaan. Helemaal als je met je parachute vlakbij een andere speler landt. De afdaling is nu soepel en het openingsgedeelte van iedere missie betreft nu veilig landen en snel een wapen veiligstellen. Als je tegelijkertijd met een andere speler uit het vliegtuig springt en je landt bij elkaar in de buurt, dan is een gevecht meestal onvermijdelijk en gaat er een van jullie waarschijnlijk dood. Is dat het geval, dan kun je weer achteraan de rij sluiten en je opmaken voor het volgende gevecht.

PUBG: Battlegrounds

Win je echter het eerste onvermijdelijke duel; vind je een fatsoenlijk wapen; wat lichaamsbepantsering; en wellicht een vervoersmiddel; dan kun je aan de slag en een poging wagen om echt de strijd aan te gaan. Dit is waar PUBG op briljante wijze opwindend wordt. Spelers bewegen zich in dezelfde richting, ontwijken bombardementen van bovenaf en een krimpende lijn op de map doet schade aan iedereen die zich aan de verkeerde kant bevindt. Na de eerste schermutselingen kan het wat rustig worden, maar het slinkende speelveld verzekert dat het slechts een kwestie van tijd is voordat spelers elkaar treffen. Dat iedereen één leven heeft maakt dit de inzet en belangen hoog zijn en het is dit huwelijk van spanning en conceptuele eenvoud dat de game compulsief en innemend maakt.

Er zijn verschillende modi met betrekking tot de grootte van je squad en perspectief (onze voorkeur gaat uit naar first-person, alhoewel we vaak rondlopen in third-person); en het spelen in co-op met een vriend of twee (wat zeker de voorkeur geniet boven het spelen met willekeurige mensen) verandert zeker de dynamiek van een potje. Uiteindelijk blijft PUBG erg simpel in zijn opzet: vermoord iedereen en ga naar het volgende doelwit.

Algeheel voelt progressie overdreven traag en er is een 'lootbox'-systeem aanwezig voor cosmetische uitrusting - alhoewel wij dit grotendeels genegeerd hebben. Als je jezelf wilt verkleden dan is er in de maps genoeg te vinden en je kunt je zelf naar wil aanpassen (evenals je wapens) - ga je dood, dan kun je echter weer opnieuw beginnen. Als je echter een specifiek kledingstuk op het oog hebt dan kun je hiervoor een torenhoge prijs op de Steam Marketplace voor betalen of lootboxen blijven openen tot je geluk hebt. Verder voelde dit onderdeel van de game als een 'grind-fest' en daarom hebben we daar ook weinig aandacht aan besteed.

PUBG: BattlegroundsPUBG: Battlegrounds

Deze aandacht ging wel uit naar het proberen te overleven en PUBG, ondanks een of twee technische tekortkomingen, weet op briljante wijze de spanning van survivalmultiplayer te grijpen. Het is krachtig en biedt direct actie dankzij overvloedige wapens en toegankelijk gameplay. De verplaatsende doelen en luchtbombardementen houdt de actie levendig. Toch blijven er, bijna een jaar na de launch, nog bugs, 'glitches' en serverproblemen. Dat is iets dat je op de koop toe moet nemen. Het bevindt zich zeker in een veel betere staat dan bij de oorspronkelijke release in Early Access, maar het voelt ook nog als en game die meer afwerking en stabiliteit kan gebruiken. De toevoeging van de nieuwe map zorgt voor meer leven in de brouwerij en er staat duidelijk nog veel meer te wachten. De game is ogenschijnlijke af, maar het voelt slechts als het begin van een lange reis en we zijn enorm benieuwd waar de game ons brengt. PlayerUnknown's Battlegrounds is prachtig, gammel en zit vol verassingen - je moet de tekortkomingen lief nemen om van de game te genieten, want als het eenmaal werkt, dan werkt het fantastisch.

PUBG: BattlegroundsPUBG: Battlegrounds
8 / 10
+