Call of Duty: Black Ops 6

Preview: Black Ops 6 brengt Call of Duty eindelijk vooruit (en in andere richtingen)

Ik moet van de stijl van de jaren 90 houden, maar de uitgebreide ontwikkelingscyclus maakt een verschil en dit ziet eruit als de toekomst van CoD. We hebben Treyarch bezocht, met de ontwikkelaars gesproken en een eerste stukje van de evolutie van de franchise van Activision gespeeld. Hier is alles wat u moet weten.

Het was toevallig, maar achteraf voelt het geweldig: toen ik me voorbereidde op mijn toen geheime reis naar LA, en specifiek voor mijn bezoek aan Treyarch's kantoren voor een eerste, geredigeerde, zeer exclusieve blik op Call of Duty: Black Ops 6, besprak ik met enkele hardcore spelers hoe CoD's first-person beweging, zoals we allemaal identificeerden als zijn kenmerkende kenmerk, liep nog jaren voor op andere schutters. En toen andere recente games nog steeds een inhaalslag maakten, nam de franchise van Activision gewoon weer een kwantumsprong.

Omdat beweging, nou ja, Omnimovement zoals het officieel heet, precies de game-wisselaar van BLOPS6 is, een uitgebreide upgrade van datzelfde systeem dat we eerder waren overeengekomen om te beschrijven als genrebepalend, en dat nu de serie in de toekomst zal transformeren. Dus ja, naast het vooruitziende idee, voelt het goed om te melden dat het team zich in de eerste plaats heeft gericht op het verbeteren van het belangrijkste qua gameplay.

Maar laat me je eerst in een ongemakkelijke context plaatsen, en met een groot voorbehoud. Ja, ik heb Call of Duty: Black Ops 6 gespeeld. Nee, helaas kan ik mijn gedetailleerde gameplay-indrukken nog niet delen. Maar ja, ik denk dat het geweldig gaat worden.

Na een korte rondleiding door enkele delen van de indrukwekkende kantoren van Treyarch in Playa Vista, en voor onze gameplay-sessie, woonden we een meesterlijke presentatie van 90 minuten bij door verschillende teamleden die veel aspecten van het spel beschreven en het hoe en waarom van de verlengde 4+ jaar durende ontwikkeling bespraken. Het was zo duidelijk, interessant en to-the-point, dat het voelde als een half uur, maar man, er zijn zoveel punten om over te praten.

Terwijl de traditionele delen van het spel hun eigen showcase hadden (inclusief je typische Campaign, Multiplayer en zelfs Zombies ), verenigde een gemeenschappelijk motto elke inspanning op alle fronten: dat dit moest aanvoelen als Black Ops, maar dat het ook een nieuw tijdperk moest inluiden voor Call of Duty. Deze intentie dringt door in ogenschijnlijk niet-gerelateerde aspecten zoals overlevering, progressie, graphics of personages. Het is blijkbaar het uitgangspunt geweest voor elke ontwerpbeslissing.

Op de een of andere manier lijkt de setting van de jaren 90 het meest geschikt voor dit doel, omdat velen het - inclusief ikzelf - zullen zien als iets herkenbaars, retro als je wilt, maar tegelijkertijd modern. Het kan te maken hebben met de timing en de stemming, met Bill Clinton, George Bush, Margaret Thatcher, maar op de klanken van The Prodigy 's Firestarter. Met de spionageverhalen van de nieuwe en terugkerende zwarte operators en malafide squadrons zoals Jane Harrow de handler en Russel "het monster" Adler, maar met de luchtige, bijna cheesy tonen van de soundtrack van een actiefilm uit die tijd. Met de kenmerkende gameplay-stijl die we allemaal kennen en waar we van houden, maar met een extra nadruk op missievariatie en spelerskeuze, althans dat is de belofte.

Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6

Afkomstig van een teleurstellende verhaalmodus in Modern Warfare 3, en gezien Treyarch's stamboom in dit opzicht (om nog maar te zwijgen van hoeveel ik van Cold War hield), ben ik erg geïntrigeerd door Black Ops 6's Campaign. Omdat het jaar 1991 is, bevindt de game zich in de tijdlijn een decennium na die vorige inzending, en slechts een paar jaar na de missies uit 1989 in de geliefde Black Ops II, met al deze middelen voor personages en verhaallijnen. Narratief blijft het uitgangspunt hetzelfde, met historische raakpunten als aardende elementen, maar met een permalink naar de fictieve wereld die de franchise door de jaren heen heeft opgebouwd.

Het verschil zit hem in de context. "Je kunt Uncle Sam niet bellen", herhaalden de ontwikkelaars een paar keer, wat betekent dat met de Golfoorlog in de wereldwijde schijnwerpers en met het nieuwe tijdperk van zwarten die de hoogste niveaus van de CIA infiltreren, je er meer dan ooit alleen voor staat, zelfs "van binnenuit opgejaagd". Er zijn nog minder regels, agenten zijn meer geneigd om ze te overtreden, en degenen die schurkenstaten worden, gaan nog verder verder. Het zal interessant zijn om te zien waar dit verhaal naartoe gaat in termen van paranoia, mysterie en trauma, waar locaties, missieontwerp en natuurlijk gadgets de singleplayer-ervaring zullen bepalen.

In termen van de eerder genoemde missievariëteit zullen we zelf moeten afwachten, maar het lijkt erop dat deze een paar aantekeningen maakt uit het boek van Hitman. Letterlijk, in de Capitol Station -missie, die over het politieke gala in Washington D.C., kun je bijvoorbeeld de vrouw van een senator chanteren, of misschien opereren als een vermomde journalist, wat natuurlijk is hoe we ons voelden toen we Treyarch's eigen bunker infiltreerden. Het is dezelfde missie waar we het nieuwe model uit de jaren negentig van de radiografisch bestuurbare RC XD-auto te zien kregen, die grote schade kan aanrichten met een aantal bevestigde C4's, nu met extra boost. En "hebben jullie The Great Escape gezien?" "Ja, ze hebben het niet gered", herinnert Adler zich, maar nu weet je ook waar het zwaar belichte motorgedeelte naartoe gaat.

De Irak-missie daarentegen kiest voor een semi-open wereldbenadering, met vrijheid over hoe en wanneer elk doel moet worden aangepakt, en met gescripte secties die klaar staan om achter de schermen te activeren. We hebben dit al vele malen eerder verkeerd gezien, dus ik kijk er ook naar uit om Treyarch's kijk uit te proberen terwijl Delta Force agenten proberen de weg vrij te maken naar een van de schuilplaatsen van Saddam Hoessein in de woestijn. Oh en hier kregen we nog een coole nieuwe gadget in actie te zien: het homing knife, dat je in de lucht kunt manoeuvreren en vervolgens tot ontploffing kunt brengen. Of voor verder effect kunt u hetzelfde doen met een laptop om richtbare raketten op te roepen.

Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6

Nu, genoeg van de campagne. Wat is al het geroezemoes rond de beweging? Nou, ook al ziet het er op het eerste gezicht misschien hetzelfde uit, de bewegings- en animatiesystemen van Call of Duty: Black Ops 6 zijn eigenlijk van de grond af aan ontworpen. Dit was nodig om bewegingen naadloos op een meer gevarieerde en fysiek logische manier aan elkaar te kunnen koppelen. Het voor de hand liggende voorbeeld is dat je nu in elke richting kunt sprinten. Naar één kant, naar achteren, diagonaal... En dit betekent ook glijden of duiken, als je die bewegingen combineert. De kers op de taart is de liggende rugligging, die je kunt aannemen terwijl je ligt... Of misschien in de lucht nadat je door een raam bent gesprongen, op de manier van The Matrix Trinity, om je dan om te draaien en de achtervolgende vijand uit te schakelen voordat je op je rug landt.

Het ziet er absoluut fantastisch uit, en we kregen een deel van de ingewikkelde mocap en rigging-inspanning te zien die erin is gestoken om het te laten werken als een sportgame, bijna als je typische FIFA-ontwikkelaarsdemo. Nogmaals, ik kan je niet vertellen hoe het eigenlijk voelt, maar als je een gewone CoD-speler bent, kijk dan eens goed naar de trailer, let op de mooie bewegingen en denk gewoon aan de mogelijkheden, zowel strategisch als gewoon om voor de galerij te spelen. Ik denk dat het voor sommige spelers even zal duren voordat ze beseffen hoeveel meer dit te bieden heeft, maar de profs zullen na een paar ronden zeker opscheppen.

Nog twee opmerkingen over beweging en animatie, want nogmaals, het is de hoeksteen van de franchise. De eerste, volgens geïnspireerd door de rijhulpmiddelen van Forza Motorsport (en ik kan bevestigen dat het niets te maken heeft met het gemeenschappelijke eigendom van Microsoft), heet Intelligent movement, en betekent dat je nu het aantal knopdrukken kunt verminderen dat nodig is voor de meest voorkomende wereldinteractie en bewegingsacties, omdat het spel voorspelt wat je wilt doen en je helpt. Ik denk dat dit best interessant is in termen van toegankelijkheid en niet alleen voor nieuwkomers, zolang het maar geen verschil maakt op het competitieve slagveld. Nogmaals, net als in simracers of sportgames, kun je aanpassen waar het begint, bijvoorbeeld met mantle assists, sprint assists en dergelijke.

Call of Duty: Black Ops 6

De tweede lijkt misschien ook subtiel, maar professionals zullen het meteen opmerken: het heeft te maken met hoe lichamen, camera's en wapens fysiek reageren, waarbij posities zich dynamisch aanpassen afhankelijk van momentum, intentie, kracht en meer. En over lichamen gesproken, de hitlocaties zijn verhoogd van 4 naar 9, die opnieuw zwaar zijn vastgelegd voor een aantal realistische (en enkele hilarische) effecten, die er veel beter uit zullen zien met de eveneens bijgewerkte dynamische deathcam, die veel nauwkeurigere en filmische hoeken produceert.

En ik heb het gehad over nieuwe gadgets (sommige zijn erg doe-het-zelf, zoals de lentemijn met een paar claymores eraan, sommige zijn net zo eigenwijs als het signaallokmiddel, voor topspelers om te zeggen "kom naar me toe") maar geen nieuwe wapens uit de jaren 90, zoals de Ames 85 of de cool uitziende Kompackt 92, die een transparant magazijn heeft waarmee je snel de resterende kogels kunt bekijken. We krijgen ook de Jackal PDW, de XM4, de Marine SP of het 9 mm PM-pistool, dat heel goed betrekking had kunnen hebben op Pierce Brosnan's James Bond 007.

Met die wapens, gadgets en nieuwe mooie bewegingen zullen spelers het grootste deel van hun tijd doorbrengen in het multiplayer-gedeelte van Call of Duty: Black Ops 6. Het grootste nieuws op het gebied van progressie is dat Classic Prestige terug is, zoals gevraagd door de community. Er zullen 55 militaire niveaus zijn, vergelijkbaar met wat er nu is, maar als je die overtreft, kun je Classic Prestige invoeren voor 10 verschillende prestiges met speciale beloningen , ontgrendel vervolgens Prestige Master voor 100 extra niveaus en een laatste beloning. Gelukkig is dit alles niet gekoppeld aan seizoensgebonden content, want ons was beloofd dat het op de eerste dag met de game zou verschijnen.

Call of Duty: Black Ops 6

Een andere functie voor zowel ervaren als nieuwe spelers is dat, voor de eerste keer ooit, Call of Duty HUD aanpasbaar zal zijn, afhankelijk van speelstijl en behoeften, en inclusief elementen zoals kaartpositie of widgets, allemaal gerangschikt door HUD-presets en zelfs in staat om formaten aan te passen. Dit is geweldig voor toegankelijkheid, verschillende schermformaten, of misschien degenen die elementen anders willen rangschikken, zoals streamers.

En als het gaat om de daadwerkelijke multiplayer-actie, voor zover ik je op dit moment kan vertellen, behouden ze hetzelfde uitgangspunt van een toegankelijke en boeiende ervaring, terwijl ze zowel inhoud, paraatheid (met een veel meer gestroomlijnde lobby) als variatie uitbreiden. Er komen nieuwe gevechtsspecialiteiten, meesterschapsbadges en meer uitrustingen, met terugkerende wildcards, gedetailleerde wapenstatistieken, gedeelde optica en meer, om nog maar te zwijgen van de Diablo -geïnspireerde Enforcer Perks, de 10/5 aangepaste/standaardklassen of de speciale snelle uitrusting. Theatre Mode keert ook terug als een van de belangrijkste verzoeken voor fans, net als Best Play van Black Ops IV en de winnaarscirkel om wat te hosten dansen na de wedstrijd.

De twee facties van personages, met Rogue Black Ops (Troy Marshall, Yara, Bayan, Westpoint, Nazir, Ratcliff) en Crimson One (Alejo, Caine, Stone, Niran, Daily, Volta) zullen het tegen elkaar opnemen in enkele van de gloednieuwe 16 kaarten bij de lancering, waarvan 12 klassieke driebaans, 6v6-type deal en 4 kleinere Strike 2v2-kaarten. En MP zal plaatsvinden na de campagne, voor extra kennis en context.

Eindelijk, voordat het volledig wordt onthuld, kan ik je vertellen dat de ronde Zombies terug is, dat de modus het Dark Aether -verhaal zal voortzetten met Dr. Peck die een boot chartert om een aantal "oude vrienden" te bezoeken, en dat de bemanning bestaat uit Grigori Weaver, Elizabeth Grey, Mac Carver en de gloednieuwe Maya Aguinaldo, die haar eigen motivaties heeft. En ja, er zijn ook twee nieuwe kaarten in de vorm van Liberty Falls (Appalachian Mountains in West Virginia, kleine en lichte locatie) en Terminus; Blacksite 13 (donkerder, dieper, complexer).

Call of Duty: Black Ops 6

Dus... Ja, op papier is dit allemaal veelbelovend, aangezien de meeste aspecten die zijn vernieuwd of uitgebreid, waar fans om vroegen. Campagne lijkt opnieuw spannend voor de meer casual filmachtige aanpak, hardcore spelers zullen zeker gekke dingen doen met omnimovement, en zowel de voortgang als de inhoud van de eerste dag klinken boeiend voor de kortere en de langere termijn. Maar helaas, voor nu, staat dat allemaal op papier, want mijn daadwerkelijke eerste hands-on indrukken met het spel zijn, voorlopig, nou ja, geredigeerd.