Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance - Gamescom hands-on

Welke game rechtvaardigt een vierde preview? Deze.

We hebben Kingdom Come: Deliverance al drie keer eerder gepreviewed (met vrij regelmatige tussenpozen), dus het weer doen slechts enkele maanden na de E3-demo voelt misschien overdreven, maar misschien geeft het ook de potentie aan die deze historische rpg biedt en iedereen die de game op Gamescom speelde heeft er wel iets over te zeggen. De reden is dat Warhorse Studio's intrigerende titel bij vrijwel iedereen die het ziet tot de verbeelding spreekt door de pure diversiteit aan mogelijkheden die het opent voor de speler.

We speelden de game onder vreemde omstandigheden: opeengehoopt rond een berg computers in en kamertje dat in het hart van het persgedeelte van Gamescom was weggemoffeld, waarbij de hitte van de pc's onder de tafel het zweet langs onze benen liet druppelen terwijl er een nep haardvuur op de achtergrond stond te knetteren. Het historische thema werd er nog dikker opgelegd met een muur vol met Middeleeuwse kunst (vergelijkbaar met het Tapijt van Bayeux) aan de andere kant. Deep Silver geeft de game uit en, net als iedereen bij GR die het speelde, weet het bedrijf dat het iets unieks, mogelijk speciaals, in handen heeft.

De x-factor die Kingdom Come: Deliverance maakt of kraakt is vrijheid. Er is een sterke, mogelijk krachtig verhaal aanwezig, maar we kregen de indruk dat we dat verhaal op unieke en interessante manieren kunnen veranderen. In eerdere previews schreven we al dat er veelzijdig zat in de manier waarop je bepaalde taken aan kunt pakken en dit is ook weer het geval tijdens onze laatste hands-on. In dit geval treffen we een bloedbad aan van mannen en beesten. Een stal vol met vermoorde paarden en hun houders, lichamen die verspreid liggen in grauwe gebouwen.

Kingdom Come: Deliverance

Deze grimmige scène bevond zich al iets verder in het verhaal - maar niet te ver, gezien de lage status van onze speelbare personage - we werden er op uitgestuurd om deze landelijke gruweldaad te onderzoeken, samen met en groep bewapende mannen ingehuurd door een lokale landheer, om er achter te komen wat er is gebeurd en, zo mogelijk, gerechtigheid te laten botvieren. We rijden naar het dorp, gevolgd door de groep, het first-person perspectief vereist enige gewenning terwijl we ons paard naar het markeerpunt voor ons sturen.

Eenmaal aangekomen kunnen we door de dialoog heen spelen die iedereen te zien krijgt. Daarna worden we echter vrij gelaten om te doen wat we willen. We ondervragen enkele lokale bewoners en onderzoeken het plaats delict, spreken weer met enkele mensen, komen er zo langzaam achter wat er is voorgevallen en besluiten een naburig boos in te gaan om naar meer aanwijzingen te zoeken.

Het duurde niet lang voordat de sfeer nog wat wordt opgekrikt. Terwijl we verder het bos in rennen wordt de muziek steeds intenser, we zien echt niemand tot we ons omdraaien en we zien dat we worden achtervolgd door een bewapende man. We pakken snel ons zwaard en slaan hem neer na een kort spannend gevecht (volgends de ontwikkelaars op het event hoefden we hem niet te doden, en geven vijanden zich soms liever over dan dat ze doodgaan). We laten hem daar achter en haasten ons terug naar het dorp om onze bevinden met de leider van de groep te delen.

Kingdom Come: DeliveranceKingdom Come: Deliverance

Met een voorwerp op zak van onze gevallen tegenstander keren we terug om met meer dorpsbewoners te praten en we komen dichter in de buurt van de reden dat deze mensen vermoord zijn. Zo kwam het voor ons tezamen en na de demo komen we er achter dat iedere andere speler aan de tafel iets totaal anders heeft meegemaakt. Veel van hen troffen een scène aan in het bos waar een van de huurlingen die verantwoordelijk was voor de slachtpartij gewond op de grond lag en zijn nadenkt over zijn einde naast een handlanger.
We willen niet te veel in details treden, omdat dit allemaal spoilers zijn, en als mensen de game begin volgend jaar zelf in handen krijgen ligt veel van het plezier in het ontdekken van dit verhaal. Wat we wel willen zeggen is dat Kindgom Come: Deliverance een verfrissende aanpak heeft op de autonomie van de spelers en we altijd genieten van het vooruitzicht om een game in te duiken dat het gevoel geeft dat je de coauteur van het verhaal bent.

Het is geen geheim dat Warhorse Studio's titel er geweldig uit ziet, met scherpe visuals en een aansprekende sfeer. Er zijn wellicht geen monsters te zien, maar dit geeft ons nog steeds The Witcher-vibes, zowel door het treffende uiterlijk en de morele dubbelzinnigheid van het verhaal (alhoewel deze meer gegrond is in historische correctheid). Er zijn niet veel games die het Middeleeuwse centraal Europa verkennen, helemaal niet die zoveel potentie hebben als deze.

We sluiten echter af met een waarschuwing. Het open-missie design en de complexiteit van de wereld betekent dat er genoeg potentie is dat dit fout gaat en we zagen tijdens de demo nog veel ruwe randjes. Er is nog tijd om de bugs weg te werken, maar gezien de klaarblijkelijke grootsheid van Kingdom Come: Deliverance gaat dat een race tegen de klok worden. Als Warhorse daar in kan slagen kunnen we uitkijken naar een hele speciale game, een die zonder gêne zijn eigen ding doet en daardoor uitblinkt.

Kingdom Come: DeliveranceKingdom Come: DeliveranceKingdom Come: Deliverance