Raft

Raft - Early Access preview

We proberen te overleven in een met haaien gevulde zee.

Raft viel ons oorspronkelijk op toen het nog een gratis demo was. Toen kwamen we er achter dat het als een volledige game naar Steam Early Access zou komen en besloten we daar op te wachten. De game is er inmiddels op verkrijgbaar, dus we besloten in deze survivalgame te duiken om een eerste indruk te krijgen.

Raft heeft een verfrissend simpel en tegelijk interessant principe, waardoor het als een unieke survivalgame aanvoelt. Meestal word je in dit soort games in een wereld gegooid zonder enige verdediging, maar in Raft heb je in ieder geval iets onder je voeten om je in leven te houden: een klein, houten vlot. Je begint al varend over water terwijl je je door allerlei wrakstukken baant, waarschijnlijk van het schip waar je tot voor kort op zat.

Natuurlijk zie je al snel genoeg een gevaarlijk ogende vin tussen alle puin. De vin begint om je vlot te cirkelen. Een haai zoekt naar een lekker hapje nadat hij waarschijnlijk de rest van de bemanning heeft opgepeuzeld. De haai blijft de rest van de game een constante spannende factor. Zo nu en dan komt hij naar boven en eet hij gedeeltes van het vlot af om maar bij ons te geraken.

Gelukkig kun je jezelf verdedigen. Door wrakstukken uit het water te pakken met je hand of met een haak aan een stuk touw, kun je allerlei items maken die je helpen, waaronder de oppervlakte van je vlot uitbreiden. Wij besloten een speer te maken om onszelf verdedigen tegen de haai. We staken hem er elke keer als hij in de buurt kwam mee in zijn voorhoofd. Het doodde hem niet, maar joeg hem wel kort weg.

RaftRaft

Door de haai tijdelijk weg je jagen, krijg je meer tijd om je te richten op je uitzichtloze situatie. Je blijft constant zoeken naar nieuwe materialen die je kunt gebruiken. Soms vind je een klein eilandje waar je even op aanmeert om wat planten te plukken voordat je je reis weer voortzet, maar over het algemeen sta je constant op het drijvende materiaal waar je vlot uit bestaat. Je hebt constant nieuwe materialen nodig en alles in je inventory vergaat bij gebruik langzaam maar zeker.

Natuurlijk is het ook van belang om gevoed te blijven en voldoende water binnen te krijgen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt in ieder geval een waterfilter maken. Je moet bijvoorbeeld water en voedsel koken voordat je het eet. Daardoor ben je eigenlijk altijd wel druk bezig in Raft, om zo te proberen controle te krijgen over de situatie.

Raft

Er kunnen verrassend veel items gemaakt worden wanneer je een groot genoeg vlot hebt gebouwd om de haaien te overleven. Vanaf dat moment geeft de game je de kans een persoonlijkere touch aan de ervaring te geven. Je kunt je vlot een stuk luxer maken in survival modus, of kunt je creativiteit de vrije loop laten in de creative modus. Laatstgenoemde is geschikter voor jongere spelers of gamers die niet van de stress van het constante overleven houden.

De survivalmodus is echter de hoofdervaring hier. Raft heeft in feite maar een gelimiteerd scenario, maar werkt dit wel subliem uit. Er zijn wel enkele dingen die verbeterd kunnen worden. Zo zou het gebruik van een touw iets meer genuanceerd kunnen worden en zou het water om je heen wat dynamischer kunnen zijn (al zijn we er van op de hoogte dat Sea of Thieves ons op dit gebied heeft verwend). Toch is de uitdaging die Raft biedt een vrij unieke. Er zit veel potentie in Raft en we zijn benieuwd wat Redbeet Entertainment er mee doet terwijl de game zich door Early Access heen ontwikkelt.

RaftRaft