Creed III

Creed III

Michael B. Jordan is terug in de ring voor nog een emotioneel geladen aanval.

Er zijn maar weinig sportfilmfranchises die de impact van Rocky hebben gehad. De iconische boksserie heeft ons talloze memorabele momenten en optredens nagelaten, en dit is in de moderne tijd voortgezet met de ook briljante Creed -serie. Deze spin-off heeft ons twee geweldige boksverhalen opgeleverd, maar nu de derde hier is, is het duidelijk dat Michael B. Jordan's Adonis Creed verder kijkt dan de schijnwerpers, en deze threequel verkent precies dat.

Na een lange en illustere professionele carrière waarin Adonis de zwaargewichtgordels verenigde, heeft de sportlegende zijn handschoenen opgehangen ten gunste van een leven waarin zijn gezin zijn duidelijke nummer één prioriteit is. Tenminste totdat jeugdvriend Jonathan Majors' 'Diamond' Damian Anderson terugkeert naar het leven van Adonis nadat hij de afgelopen 18 jaar in de gevangenis heeft doorgebracht voor een incident waar Adonis direct bij betrokken was. Het paar verzoent zich en koestert zich in herinneringen, allemaal voordat Dame's intenties duidelijk worden, waarbij hij de carrière en het leven van Adonis in de gaten houdt, iets waarvan Dame gelooft dat het zijn recht is nadat Adonis hem heeft verlaten om zijn opsluiting alleen onder ogen te zien.

Het is een verhaal dat meer is dan alleen over boksen. Het is een verhaal dat emotioneel is en waarin Adonis wordt geconfronteerd met gevoelens die hij 18 jaar lang heeft opgesloten en waar hij voor is weggelopen. En dit is iets wat Jordan uitzonderlijk goed in beeld brengt, want je hebt echt het gevoel dat Adonis een krijger is die in zijn kern gebroken is. En aan de andere kant doet Majors geweldig werk door de emoties te bewegen met Dame, gaande van een man die gewoon op zoek is naar een vriend, naar een echte schurk, en dan terug naar dat goedmoedige individu aan het einde van de dag. Het tweetal is een kracht om mee te worstelen en doet wonderen om deze film naar een hoger niveau te tillen.

Maar Creed III is niet de beste Creed die we tot nu toe hebben gezien. De film heeft moeite om je bezig te houden tijdens de eerste akte, die iets te uitgerekt en traag overkomt. Er is geen echt gevecht om over na een goede 45-60 minuten door de film te staren, wat betekent dat je tot dat moment vertrouwt op plot- en karakterontwikkeling om je buik te vullen, en omdat Tessa Thompson's Bianca in deze film meer een achterbank neemt dan in de eerste twee, is dit niet zo meeslepend als het is geweest.

Creed III

Dat neemt niet weg dat voor een boksfilm Creed III opnieuw levert in de actie. De trainingsmontages zouden Rocky trots maken. De choreografie ziet eruit als iets dat je zou vinden in een John Wick film. De audio die door de bioscoop dondert wanneer een volledig geforceerde rechterhaak verbinding maakt, is opwindend. Het is allemaal erg flitsend, maar het is toch boeiend.

Het is ook erg spannend om voormalige Creed-sterren een comeback te zien maken. Drago die terug is op het toneel, evenals Ricky Conlan, en ze zo goed behandeld ziet, laat zien dat er nog steeds grote plannen zijn voor de franchise, ook al draait het misschien niet om Jordans ouder wordende Adonis die zelf in de ring staat.

Al met al, hoewel het niet perfect is, is Creed III weer een prima boksfilm. Jordan's regiedebuut laat zien dat hij talent heeft, zowel voor als achter de camera, en hoewel dit niet snel de titel van de beste Rocky-film aller tijden zal worden, en het ook niet bekend zal staan als de beste Creed -film, is het een spannend en boeiend horloge voor boksfans en degenen die meestal niet geïnteresseerd zijn in de sport.

7 / 10