DC's Justice League: Cosmic Chaos

DC's Justice League: Cosmic Chaos

Suicide Squad: Kill the Justice League mag dan voor onbepaalde tijd zijn uitgesteld, dat betekent niet dat we een tekort hebben aan digitaal Justice League-entertainment... integendeel!

Laten we even het middelmatige Gotham Knights en het aankomende schijnbaar ondermaatse Suicide Squad: Kill the Justice League vergeten. Immers, hoe ongelijk DC ook is geweest in termen van films, het is eigenlijk geweldig geweest als het gaat om games, met Batman misschien wel de stripheld met de meest goede titels van allemaal.

Dan zijn er de Injustice games, de Lego franchise en zelfs de hit DC Universe Online, die nog steeds populair is. Met deze en de lovende preview van onze Britse collega's in gedachten, is het misschien niet verwonderlijk dat toen DC's Justice League: Cosmic Chaos op mijn bureau arriveerde, ik snel de beoordelingscode pakte. Het lijkt spontaan op iets dat lijkt op Minecraft Dungeons en gezien hoeveel ik dat heb gespeeld, wilde ik hier heel graag mee aan de slag.

DC's Justice League: Cosmic Chaos
Leuk alleen, maar als je een bankpartner meeneemt, groeit DC's Justice League: Cosmic Chaos aanzienlijk.

En de intro maakte me niet minder enthousiast. Hier chillen de Justice League in het idyllische havenstadje met de toepasselijke naam Happy Harbour, wanneer er plotseling problemen uit de vijfde dimensie opduiken in de vorm van Mxyzptlk en zijn handlangers. Hij neemt ook Starro mee en samen nemen ze bijna de hele Justice League in handen. Bijna is echter het sleutelwoord, want Batman, Superman en Wonder Woman ontsnappen in de absoluut prachtige en zeer goed geanimeerde intro.

Dit trio vormt vervolgens je selecteerbare opties in de game, die verrassend goed is ontworpen om zowel oudere DC-fans als de kinderen aan te spreken waarvan ik moet aannemen dat ze toch het belangrijkste beoogde publiek zijn. Mijn aanvankelijke gedachte dat het spel zou doen denken aan Minecraft Dungeons blijkt al snel redelijk accuraat te zijn, maar een even goede parallel zijn de Lego-spellen en uiteindelijk voelt DC's Justice League: Cosmic Chaos als een soort nakomeling van deze twee concepten.

DC's Justice League: Cosmic ChaosDC's Justice League: Cosmic Chaos
Er is veel te ontgrendelen en te ontdekken in Happy Harbour, hoewel sommige dingen lang duren.

Happy Harbour heeft veel verkenning te bieden en, zoals het hoort, zijn er tal van geheimen te vinden, waaronder verborgen stripboeken die je ook cosmetische toevoegingen geven, maar ook fast travel points en meer. Verkennen is leuk, vooral omdat je het met andere spelers in co-op kunt doen, maar de wereld is gebouwd op een rollenspel (er zijn zelfs zijmissies), dus je kunt merken dat je plaatsen bezoekt waar je nog niet helemaal klaar voor bent en er een serieuze straf voor neemt. Hierdoor voelt het kleurrijke avontuur zelfs voor mij als doorgewinterde gamer redelijk uitdagend, terwijl ook jongere mensen zich kunnen amuseren. Natuurlijk zijn er ook moeilijkheidsgraden om de uitdaging verder in balans te brengen en ervoor te zorgen dat het altijd vermakelijk is.

De graphics zijn zeer charmant en prachtig cel-shaded in een stijl die doet denken aan het soort cartoons dat de jaren 80 en de eerste helft van de jaren 90 domineerde, en dankzij een onverwacht goed geschreven verhaal is de presentatie enkele inkepingen verhoogd. Combineer dit met uitstekende voice acting en slimme fanservice, zoals Batman die constant opschept over zijn enorme rijkdom, en je hebt een echte DC-traktatie.

De gevechten hebben zeker wat variatie op papier, maar in de praktijk is het eerder grafisch dan gameplay.

De gevechten zijn natuurlijk een heel centraal onderdeel van DC's Justice League: Cosmic Chaos, maar helaas komen ze niet helemaal tot op de grond. Het probleem is dat het systeem echte diepgang mist en daardoor een beetje eentonig wordt. De variatie in de gevechten kan natuurlijk ook worden geklaagd in vergelijking met klassieke beat 'em up, maar deze waren meestal slechts een uur of twee lang en hadden een fenomenale diepte van uitdaging voor degenen die het wilden. Hier is de variatie vooral dat de verschillende personages unieke kenmerken hebben, wat niet veel meer betekent dan dat bepaalde personages automatisch beter zijn tegen bepaalde vijanden.

Gaandeweg krijgt het trio superhelden echter meer vaardigheden en kun je kiezen welke actief zijn. Persoonlijk vond ik Wonder Woman een favoriet vanwege haar vermogen om schokgolven te ontketenen die vijanden om haar heen raken, zodat er nooit te veel vijanden te dicht bij haar zijn. Elk personage heeft ook een superaanval om te gebruiken, die wordt beperkt door een timer, zodat je ze niet kunt spammen. Daarnaast kunnen de leden van de Justice League die je hebt bevrijd van Mxyzptlk en Starro je te hulp schieten als een soort bonusaanval.

DC's Justice League: Cosmic Chaos
De muziek is helaas overal willekeurig, een sterk thema zou de kers op de taart zijn geweest.

Zoals ik hierboven schreef, had ik eigenlijk vrij hoge verwachtingen van DC's Justice League: Cosmic Chaos, ook al vond ik het geen Game of the Year kandidaat. En ik kreeg zo'n beetje precies waar ik op had gehoopt. Een vermakelijk co-op superheldenavontuur, goed geschreven script en veel DC-liefde voor alle leeftijden. Natuurlijk, een dieper vechtsysteem en een grotere spelwereld zouden wenselijk zijn geweest, en ik kan me eigenlijk geen enkel nummer van de soundtrack van het spel herinneren - maar als je van de Lego-games houdt, Minecraft Dungeons, en DC in het algemeen, is dit een aanbeveling van mij, met mijn cijfer (7) duidelijk dichter bij een 8 in plaats van een 6.

7 / 10
+
Prachtige presentatie. Geweldige animaties. Geweldige DC-ventilatorservice. Veel te ontdekken. Humoristisch. Leuke co-op.