The Great War: Western Front

The Great War: Western Front

We hebben een helm gepakt en zijn op pad gegaan, schop in de hand, om loopgraven te graven in de nieuwste titel van Petroglyph Games.

Het is 1918 en de oorlog loopt ten einde. De Duitsers hebben zich ingegraven en Amerikaanse troepen zijn begonnen de geallieerden aan het westelijk front te redden. Het is vanaf dit punt dat de trainingsmodus begint en ik in een brandend en oorlogsmoe Europa word gegooid. Achterstevoren beginnen is een spannende verteltechniek. Je maakt snel kennis met het hele scala aan voertuigen, technologie en meer, want wanneer je een nieuwe campagne start, kun je er natuurlijk voor kiezen om vanaf 1914 of 1916 te beginnen, maar veel zit nog steeds op slot. De trainingsmodus stelde me snel in staat om alle elementen van dit strategiespel met gemiddelde moeilijkheidsgraad te begrijpen.

Je hebt een campagnemodus met op tekst gebaseerde gebeurtenissen, het upgraden van steden, het kopen van materialen en kanonnen. In deze modus die doet denken aan de ene helft van Total War, neem je grote beslissingen die gevolgen hebben voor de gevechten; welke loopgraven aan het westelijk front moeten worden versterkt; welke moeten worden geüpgraded; welke technologie moet worden ontgrendeld en waar je middelen moeten worden getransporteerd. De campagne gaat in feite over hoe je geld uitgeeft en de beschikbaarheid van middelen in evenwicht brengt. Hier worden ook de spelregels duidelijk. Je doel is om de wil van je vijand om te vechten tot nul te verminderen door middel van directe gevechten, slimme beslissingen en het toebrengen van verliezen aan de vijand met behulp van je middelen en strategische sluwheid.

The Great War: Western Front
De campagnekaart is vrij klein, maar elke zeshoek bespaart de impact van je gevechten op het milieu.

Zodra je persoonlijk in een gevecht aankomt, worden alle troepentypen, voertuigen en al het andere dat je hebt verzonden naar die zandbak gebracht. Je kunt dan je middelen gebruiken om loopgraven te bouwen en te upgraden, soldaten en artillerie in te zetten en meer. Door je beperkte middelen te gebruiken, word je gedwongen in de rol van aanvaller of verdediger. Beide partijen kunnen op elk moment van strategie veranderen, en de echte ster van dit strategiespel is niet de enigszins gedateerde graphics of minder dan indrukwekkende cutscenes, maar het is de planningsfase waarin je je loopgraven kunt uittekenen, prikkeldraad, machinegeweernesten kunt plaatsen en een verdedigingslinie kunt bouwen.

Je kunt sappers ook gebruiken om de verdedigingslinie van de tegenstander op te blazen tijdens het gevecht. Met behulp van nieuwe technologie zoals machinegeweren, gas, vliegtuigen, heteluchtballonnen en andere dingen, vallen soldaten uiteindelijk als vliegen. De game slaat zelfs de schade op die je toebrengt aan de omgevingen, de lay-out van de loopgraven in die specifieke zeshoek, enzovoort voor het volgende gevecht. Dit betekent dat kaarten met groen, huizen en leven in de loop van de campagne dynamisch veranderen in niemandsland. Ik hou van dit specifieke mechanisme en hoop dat meer ontwikkelaars er gebruik van maken, omdat het in dit specifieke geval ook een onaangename herinnering is aan de vreselijke tragedie die de Grote Oorlog was.

The Great War: Western FrontThe Great War: Western Front
De kunst is van gemengde kwaliteit. Deze stukken zien er echt goed uit. Tegelijkertijd zijn er meer teleurstellende, bijvoorbeeld het neerschieten van de kroonprins in Sarajevo uit de introsequentie.

Het kan periodiek voelen alsof duizenden soldaten sterven tijdens de gevechten, en dat komt omdat ze dat zijn. The Great War: Western Front relativeert dit soort conflicten, en hoewel de focus alleen ligt op een kleiner deel van het westelijk front en niet op de hele oorlog, is het een uitputtend tijdverdrijf ten goede of ten kwade. De gevechten gaan heen en weer en testen je wil om soldaten naar hun dood te blijven sturen. Het is gemakkelijk om rollende artillerie uit te klikken, golven van mannen over niemandsland te sturen naar het geluid van fluitjes, voordat de stilte valt nadat vijandelijk mitrailleurvuur hen neerhaalt. Net als jij zal de tegenstander proberen zijn posities te versterken en jou aan te vallen. Dit is een oorlog van meters in plaats van mijlen. Elk vierkant dat je neemt, betekent vaak dat de vijand een ander neemt, en wanneer je verloren terrein herwint, doet de vijand dat waarschijnlijk ook.

Tijdens de vroege uren van de campagne zullen gevechten vaak bestaan uit patstelling schermutselingen, kleine overwinningen en af en toe een grote. Zelfs als je een of beide controlepunten aan de kant van de vijand overneemt, betekent dit niet dat je de hele oorlog wint. Het is tijdens de gevechten dat de enige diplomatie van het spel in het spel komt. Wanneer je ziet dat je de vijand hebt tegengehouden, of je hebt de tegenstander een klein verlies toegebracht, kun je een staakt-het-vuren aanvragen. Je kunt ook je troepen terugtrekken en een nederlaag toegeven. Het kost je op korte termijn misschien wat, maar je kunt duizenden mannen sparen om nog een dag te vechten.

The Great War: Western FrontThe Great War: Western FrontThe Great War: Western Front
Je krijgt veel statistieken van de gevechten. De technologiebomen zijn interessant omdat de verschillende kanten met iets verschillende punten beginnen. Zo beginnen de Duitsers met punten in zwaar geschut. U kunt echter vrijelijk technologieën kopen als dat nodig is, maar u kunt ze niet allemaal kopen tijdens een campagne.

Weten wanneer je moet oproepen tot een staakt-het-vuren en wanneer je alles wat je hebt moet weggooien, inclusief kostbare middelen die in een ander conflict kunnen worden gebruikt, is de sleutel tot succes. Als je al je materialen opgebruikt tijdens gevechten en geen geld hebt om meer te kopen op de campagnekaart, kun je de tegenstander niet op een ander deel van het front aanvallen. Ik heb het gevoel dat de computer de speler op redelijke manieren tegenhoudt, want hoewel het vals speelt, werkte het goed tijdens mijn tijd met de campagne. Het is niet bepaald lof, want ik wil geloven dat computertegenstanders slimmer kunnen worden, als de wil er is in de industrie.

Qua geluid is de game hier meer dan dienstbaar. Het zijn eerder de graphics die er een beetje gedateerd uitzien. Ik vermoed dat de schaal van alle effecten en wat al niet een bijdragende factor is, maar de graphics hadden kunnen profiteren van een beetje meer detail en zorg om te voldoen aan de huidige strategiespelnormen. De cutscenes bestaan uit 2D-kunst die geen indruk maakt. Ik begrijp dat 3D-sequenties niet goedkoop zijn, maar tegelijkertijd dragen gedetailleerde sequenties zowel bij aan een betere sfeer als aan de algehele ervaring.

Een strijd die ertoe leidde dat de vijand om een staakt-het-vuren vroeg. Het had me meer gekost dan het waard was om het tweede controlepunt over te nemen, en dus accepteerde ik het verzoek.

Ondanks de graphics voelt het aan als een competente en goed doordachte game. We krijgen zelden goede WWI-strategietitels van ervaren ontwikkelaars, hoewel er de afgelopen jaren meer WWI-titels in andere genres zijn geweest. Petroglyph Games zijn geen amateurs in game-ontwikkeling en dat is duidelijk te zien. Ik hoop dat Petroglyph de kans krijgt om het oostfront en mogelijk de hele oorlog in de toekomst opnieuw te creëren, omdat nieuwe naties die in de loop van de jaren van de campagne in het conflict worden getrokken, de variëteit ervan enorm ten goede zouden komen. Het zou ook interessant zijn om in een tweefrontenoorlog te vechten als Duitsland, te spelen als het alliantie-veranderende Italië, het Ottomaanse Rijk, het tsaristische Rusland of het Oostenrijks-Hongaarse Rijk.

Het is een spel dat het westelijk front interessant probeert te maken met nieuwe gebouwen. Ik zie de passie die het project doordringt ondanks een reeks gebreken, en het is ook merkbaar dat de game niet echt het budget heeft dat het nodig heeft. De multiplayer-modus mist een campagnemodus en de gevechten alleen zullen waarschijnlijk niet voor altijd entertainen. De campagne tegen de computer en de historische schermutselingen die bij het pakket horen, zijn hier veruit het hoofdgerecht.

The Great War: Western Front
Er is een goede encyclopedie en een verrassend goede trainingsmodus, gezien het genre.

Op dit moment is er heel weinig anders dat concurreert met The Great War: Western Front en het is waarschijnlijk de beste moderne interpretatie van loopgravenoorlogen op de gamingmarkt. Ik heb genoeg plezier gehad met de verschillende systemen van het spel om te zeggen dat het een goede ervaring is, maar het komt met zijn gebreken, waardoor het geen grotere hoogten kan bereiken.

7 / 10
+
Robuuste campagne. De kaarten onthouden schade en impact van de speler. Tal van troepentypes. Boeiende spelmechanica.