Mighty Doom

Mighty Doom

Bethesda heeft de Doom-serie naar mobiele telefoons gebracht, maar op de slechtst mogelijke manier.

Doom heeft het sinds het begin nauwelijks beter gehad. Zowel Doom uit 2016 als het vervolg Doom Eternal bleken enorme successen, zowel onder fans als critici, en hoewel we niet zeker weten dat id Software actief werkt aan een andere game in de serie, is het idee om eerlijk te zijn best aantrekkelijk.

Het is daarom een mooie gelegenheid om een mobiele spin-off te lanceren. Natuurlijk hebben de meeste consumenten die zich van hun werk naar huis haasten om hun console of pc aan te zetten niet veel liefde voor de brullende zee die de mobiele markt is geworden, maar het punt is dat de timing perfect is.

Mighty Doom

Maar weet je wat er mis is? Wat is er zo gecompromitteerd dat je twijfelt aan het vermogen van Bethesda om de Doom-licentie te verwerken? Mighty Doom, de eerder genoemde mobiele spin-off die misschien sporadisch entertainment biedt, maar zo verpakt is in anti-consument monetisatie dat het ronduit moeilijk te vergeven is.

Mighty Doom is een twin-stick shooter met roguelike elementen, wat betekent dat je elke keer helemaal opnieuw begint met een Doom Slayer die automatisch vuurt, maar die je vervolgens verplaatst om zowel de talloze demonen op je pad te raken, maar ook om vijandelijk vuur te ontwijken.

Laten we eerst de paar verzachtende omstandigheden nemen. Mighty Doom heeft een solide soundtrack die voortbouwt op de iconische tonen en soundscapes van componist Mick Gordon. Daarnaast is de overgang naar meer kleurrijke en "cutesy" graphics behoorlijk geslaagd, en de bijna chibi-geïnspireerde herontwerpen van bekende demonentypes zijn eigenlijk best inventief.

Oké, dat zijn alle leuke dingen die ik te zeggen had. Nou, weet je, het spel is gratis. Dat is misschien het vermelden waard, en daarom is er een stimulans om het te downloaden en het een kans te geven. Het is niet dat het genereren van inkomsten zelf hier provocerend is, het is de manier waarop deze systemen worden geïmplementeerd die voorkomt dat de speler ... nou ja, spelen.

Allereerst zijn er een groot aantal valutasoorten, zoals energie, munten, unieke sleutels voor elk van de acht soorten uitrusting die je bij je hebt, en kristallen - waarvan sommige trouwens met echt geld kunnen worden gekocht. Dan zijn er natuurlijk Loot Boxes, die je sneller toegang geven tot belangrijke upgrades. Het is allemaal volkomen verwarrend en is uitsluitend ontworpen om de speler aan te moedigen om in bulk te kopen "voor het geval dat".

Niet alleen dat, je hebt maar 20 Energy en het kost 5 Energy om een spel te starten, dus je kunt niet altijd Mighty Doom spelen wanneer je wilt, waardoor je denkt aan spellen als Harry Potter: Hogwarts Mystery of Dungeon Keeper Mobile . Natuurlijk kunt u de regeneratie van Energy stimuleren door Crystals te gebruiken, dezelfde valuta die u gebruikt om Loot Boxes te kopen.

Mighty Doom

Elk stuk uitrusting kan tientallen keren worden geüpgraded en het is echt moeilijk om je zelfs maar te realiseren dat je zelfs maar een enkele upgrade voor een enkel stuk uitrusting hebt gekocht. Dit betekent ook dat je al gefrustreerd bent tegen de tijd dat je ergens in het spel komt, want hier presenteert Mighty Doom je een zogenaamde "moeilijkheidspiek", een steile stijging van de moeilijkheidsgraad die op maat lijkt gemaakt om je te overtuigen om meer premium valuta te kopen.

Ik ben waarschijnlijk niet de beste in games, en ik ben zeker niet gewend aan mobiele besturing, maar ik ken mijn twin-stick shooters, en Mighty Doom begint relatief snel zoveel vijanden naar je toe te gooien, en verhoogt de levenspunten van je vijanden zo wild, dat het ronduit onmogelijk lijkt om levels vanaf level 4 te voltooien (wat een paar uur duurt) zonder je toevlucht te nemen tot het kopen van upgrades met echt geld.

Vijanden zoals Revenants vuren granaten op je af, Pinkies rennen vanuit je gezichtsveld op je af en een level kan gemakkelijk beginnen met 30-40 vijanden tegelijk, waardoor het volledig en volkomen onmogelijk is om te overwinnen zonder dat er serieuze upgrades zijn geïnstalleerd.

Ik zou niet durven raden hoe lang het zou duren om Mighty Doom te voltooien, of er gewoon continu van te genieten zonder echt geld uit te geven. Ik heb het zelf niet afgemaakt, maar ik voel me goed uitgerust om te stellen dat Mighty Doom een smet is op de reputatie van de serie. Niet alleen dat, het herinnert ons eraan dat de mobiele markt een giftig moeras blijft gevuld met geesten die zich voordoen als iets heel anders dan ze in werkelijkheid zijn.

Schaam je, Bethesda.

03 Gamereactor Netherlands
3 / 10