The Mageseeker: A League of Legends Story

Digital Sun maakt zijn ARPG-visie op het League of Legends-universum meer dan waar

Na jaren League of Legends te hebben gespeeld, is het me duidelijk dat het universum van de game en de uitgebreide karakteroverlevering de meest fascinerende aspecten zijn. Hoewel MOBA misschien niet het beste genre is om het verhaal diepgaand te verkennen (afgezien van het vrijgeven van tijdelijke gebeurtenissen of huidlijnen), is Riot gelukkig begonnen met het maken van nieuwe inhoud via verschillende media, waaronder strips, de populaire Netflix-show Arcane en enkele pogingen om andere genres onder de knie te krijgen met titels als Legends of Runeterra. Hun nieuwste toevoeging zijn de A League of Legends Story games, een verzameling titels van verschillende genres uitgebracht door verschillende ontwikkelaars die ons in staat stellen om nieuwe mogelijkheden te verkennen via de achtergrondverhalen van onze favoriete personages. En zet je schrap, want Riot Forge heeft nog een paar avonturen voorbereid om in 2023 uit te komen.

The Mageseeker: A League of Legends Story is een actie-RPG ontwikkeld door Digital Sun, makers van Moonlighter. Net als de bekende indie-titel valt The Mageseeker op door zijn prachtige 2D-pixelkunst met pittoreske omgevingen die je versteld zullen doen staan terwijl je de kaart verkent. Hoewel het een zeer plezierige en zelfs verslavende ervaring is, heeft het een paar tekortkomingen.

Het verhaal begint in Demacia, een koninkrijk dat het gebruik van magie ten strengste verbiedt. Ik speel als Sylas van Dregbourne, een magiër die 15 jaar gevangen zat vanwege een incident dat zijn onvermogen om zijn krachten te beheersen blootlegde. Aan het begin van het spel introduceert een cinematic het begin van mijn reis: Sylas is erin geslaagd te ontsnappen door de krachten van zijn vriend Lux te stelen. Hij steekt de stad in brand en vlucht, klaar om een revolutie te beginnen tegen de tirannieke monarchie en de Mageseekers.

De gameplay begint met eenvoudigere sequenties die dienen als een introductie tot de besturing en de meer elementaire mechanica. League of Legends fans zullen blij zijn om te horen dat de gameplay en vaardigheden van Sylas naadloos zijn aangepast aan het RPG-genre. Als een schurkachtige magiër met een bruiser-speelstijl hanteert hij petricietkettingen, een wapen dat magie uit zijn omgeving kan absorberen. Precies zoals in het hoofdspel heeft hij een basis- en een geladen aanval en kan hij zijn kettingen vastzetten aan vijanden of elementen van de omgeving en zichzelf naar hen toe trekken. Zijn meest bepalende eigenschappen blijven allemaal behouden, zozeer zelfs dat hij ook de vaardigheden van de vijanden kan stelen en ze tegen anderen kan gebruiken.

Zelfs in de normale moeilijkheidsgraad zijn deze mechanica vrij eenvoudig en gemakkelijk onder de knie te krijgen. Voor iemand die nieuw is in het genre, kunnen de gevechten in het begin een beetje lastig aanvoelen terwijl ze zich aanpassen aan de verschillende vaardigheidscombo's en de kettingbeweging, maar het kan verrassend eenvoudig zijn voor meer ervaren spelers. Als je op zoek bent naar een uitdaging, kun je beter direct naar de hogere moeilijkheidsgraad gaan. Laat je echter niet in de steek: soms veranderen de scènes van een vrij lege omgeving naar een snelle opeenvolging van krachtige vijandelijke golven.

Op het eerste gezicht klinkt het misschien alsof de gevechten behoorlijk saai aanvoelen als je ze eenmaal onder de knie hebt, wat heel vroeg kan zijn. Er is echter een unieke twist: het magische systeem draait om elementaire vaardigheden. Precies zoals het klinkt: vuur, ijs, donder... Elk van de elementen countert een ander, dus je zult de steelvaardigheid van Sylas goed moeten gebruiken en kiezen welke vaardigheden je wilt nemen. Bovendien is magie afhankelijk van mana, die kan worden aangevuld na het raken van fysieke aanvallen. De gameplay-loop neemt daardoor een zeer interessante wending: stelen, aanvallen, rennen en slaan, keer op keer. Spelers moeten zich concentreren op verschillende vijanden om ze te doden met een specifiek element, wat een behoorlijk leuke ervaring creëert wanneer er te veel dingen op het scherm gebeuren.

Trouwens, na een paar golven van eenvoudigere vijanden, plaatst de game je ook tegen je deel van de meer uitdagende bazen op elke missie, zodat je wat tijd kunt besteden aan het wennen aan nieuwe aanvalspatronen en vaardigheden.

Dat gezegd hebbende, kan het kiezen van welke vijand je moet vastklampen een uitdaging zijn als ze te dicht bij elkaar staan, en er zijn enkele vreemde bugs die de actie vertragen. Sommige magiërs stoppen bijvoorbeeld helemaal met aanvallen als je te dicht bij hen komt. De vijanden kunnen ook een beetje repetitief aanvoelen als je sommige van hen een te vaak tegenkomt, vooral tijdens zijmissies. De game houdt de dingen uiteindelijk echter fris door je een aantal bekende League of Legends kampioenen te laten vechten en hun definitieve vaardigheden te stelen.

Zodra elke missie voorbij is, is het tijd om terug te gaan naar de Hideout van de opstand. Terwijl je steeds nieuwe mensen ontmoet en ze overtuigt om zich bij de opstand aan te sluiten, komen ze aan in dit kamp en beginnen ze hun eigen winkels en workshops, met essentiële upgrades om te kopen met de middelen die je van vijanden en kisten krijgt. Op die manier kun je permanent de vaardigheden leren die je hebt gestolen, je statistieken upgraden, je mana-opslag vergroten en alle verbeteringen toevoegen die je nodig hebt voordat je aan een nieuwe missie begint. Daarnaast zal Sylas Outlaws ontmoeten om zich bij zijn zaak aan te sluiten die elementaire bonussen bieden tijdens de missies. Misschien is dit een singleplayer-avontuur, maar de Outlaws zijn je team en het verbeteren van hun niveau is cruciaal om je algehele kracht te vergroten.

De Hideout is waar je de meer verhaalgedreven en karaktergerichte aspecten van het spel zult ervaren. Hoewel het waar is dat het grootste deel van je gameplay zal bestaan uit slaan en slaan, is de lore meesterlijk gemaakt en kun je in het verleden van Sylas duiken en begrijpen waarom hij zo dorstig is naar wraak. Dit verhaal laat zien dat hij niet alleen een schurk of een redder is, maar een veel genuanceerder personage. Je kunt ook communiceren met verschillende secundaire personages en deelnemen aan gesprekken waarmee je hun achtergrondverhalen kunt verkennen en mogelijk vriendschappen kunt ontwikkelen.

Zoals ik al eerder zei, zijn de retro-stijl en pixelart van dit spel volledig verbluffend, met veel aandacht voor detail in zowel interieur- als exterieurontwerpen. In elke nieuwe omgeving kon ik het niet laten om een paar seconden de tijd te nemen om rond te kijken. Ook de animaties van de hoofdpersonages League of Legends waren krankzinnig: de eerste keer dat Garen zijn ultieme I gebruikte, was ik helemaal met stomheid geslagen.

Afgezien van de esthetiek voelde de kaart zelf echter te eenvoudig aan, zoals veel andere aspecten van het spel. Het was te lineair en te rustig. Ik probeerde ermee om te gaan, dingen kapot te slaan, nieuwe gebieden te betreden door dicht bij deuren, trappen, sectoren te komen die ergens anders naartoe leken te leiden ... Dat werkte allemaal niet. Hoewel kisten met middelen gemakkelijk te vinden waren, zou het spel hebben geprofiteerd van een puzzel of twee, of een paar meer kansen om de gebieden te verkennen dan alleen het lezen van verloren notities.

Al met al is dit een zeer plezierige en vermakelijke titel, geschikt voor zowel League of Legends fans als nieuwkomers. The Mageseeker valt perfect op als zijn eigen unieke spel. In feite kan het zelfs een geweldige toegang zijn tot de League of Legends wereld, omdat het geweldige verhaal en de charmante setting zeker een aantal RPG-genieters naar het bekende MOBA zullen trekken. Ondanks de weinige tekortkomingen, raad ik deze ervaring ten zeerste aan die ongeveer 12 uur duurt om te voltooien.

8 / 10
+
Geweldige animaties en pixelart. Trouw aan het hoofdspel. Goede verhaalontwikkeling. Leuk vechtsysteem met elementaire magie.