Disney Speedstorm

Disney Speedstorm

Asfaltontwikkelaars, Gameloft, hebben een charmeloze, onpersoonlijke cash grab-versie van Mario Kart 8 gemaakt en we zijn niet onder de indruk.

De gamewereld is vaak een heel vreemde plek. Het feit dat een aankomende gratis game van een bekende ontwikkelaar van gratis games voor onze mobiele telefoons nu een Early Access -editie heeft uitgebracht die £ 25,99 kost, is niet langer verrassend. En het zou goed zijn geweest als Gameloft's veelgeprezen Disney Speedstorm op zijn minst echt, echt goed was geweest.

Elke tekenfilm, geanimeerd personage of gamepersonage heeft tegenwoordig zijn eigen Mario Kart-achtige racegame en de afgelopen jaren is dit subgenre volgepropt met plagiaat. De een beter dan de ander. Little Big Planet Karting, Star Wars: Super Bombad Racing, Sonic Team Racing, Crash Nitro Racing, Kartrider, Warped Kart Racers zijn slechts een kleine selectie beschikbaar, en nu is Disney in de scène gekomen, wat nauwelijks een schok is. Niemand bezit de rechten op en heeft meer iconische filmpersonages gecreëerd dan Disney, en toen ze iets meer dan een jaar geleden aankondigden dat ze Wreck-It Ralph hadden samengevoegd met Mickey, Donald, Goofy, Jack Sparrow, de Beast, Woody en alle anderen tot een Mario Kart kloon, was het een no-brainer.

Disney SpeedstormDisney Speedstorm
Gameloft heeft vrijwel alles gestolen van Mario Kart 8, behalve succesvolle spelmechanica / snelheid, charme, uitdaging en diepte.

Gameloft is een ervaren studio die bijna uitsluitend racegames voor onze mobiele telefoons heeft ontwikkeld en hun Asphalt game-serie is nu belachelijk populair en in het negende deel. Met Disney Speedstorm hebben ze grotendeels de spelmechanica van Asphalt 9: Legends overgenomen, de sporen verkleind en de wrakstukken vervangen door Disney-achtige mini-auto's, wat zorgt voor een soort mix tussen de schepen in F-Zero en de kaarten in Mario Kart 8.

De opzet is identiek aan Mario Kart. Acht coureurs, elk in een kart, rijden over shorttracks met verschillende soorten Disney-thema's (geïnspireerd op verschillende Disney-films / -werelden). Op vier punten rond elke track zijn er blokken met wapens en power-ups, en natuurlijk moet je snel rijden, je tegenstanders uit de weg duwen, wapens oppakken en de coureurs voor je neerschieten. Super simpel en direct geript van Mario Kart, natuurlijk. Gameloft heeft ook andere elementen toegevoegd die rechtstreeks uit Mario Kart 8 zijn overgenomen, zoals de driftfunctie (die eenvoudiger is maar op precies dezelfde manier wordt geactiveerd) en de mogelijkheid om op bepaalde geselecteerde plaatsen op de tracks via specifieke (lichtblauwe) energievelden op muren te rijden.

Het verschil is dat Disney Speedstorm een gratis spel is dat is ontworpen als een live service, wat betekent dat alles geld kost en alles vanaf het begin is vergrendeld. Mickey is beschikbaar en lijkt het "allround" personage van het spel te zijn, terwijl al het andere is vergrendeld en moet worden ontgrendeld via speeltijd of echt geld. En het is jammer, zoals altijd, dat er niet zoiets eenvoudigs is als een eenvoudige, ongecompliceerde spelmodus waarin je gewoon een bestuurder kiest en rijdt, zonder al het gedoe.

Disney SpeedstormDisney Speedstorm
£ 26 betalen voor een gratis spel is behoorlijk verdomd bizar.

70% van de beloofde Disney-personages ontbreekt op dit moment ook, wat natuurlijk betekent dat ze het komende jaar of zo in de vorm van "seizoenen" zullen worden uitgerold. Persoonlijk ben ik meer dan een beetje moe van dit soort arrangementen en wil ik echt niet negen uur zitten om alleen Goofy te spelen.

Ik ben ook helemaal niet dol op hoe deze game aanvoelt als je eenmaal in een race zit. De fysica is verschrikkelijk en het voelt altijd alsof de auto twee centimeter boven de grond zweeft. Het driften is te simpel, waardoor het saai is en de tracks missen alle charme, afwisseling en leuke trucs die je in Mario Kart 8 vindt. Disney Speedstorm is ook te langzaam in de eerste twee klassen, zelfs als je drift en boosts slaat om de concurrentie ver voor te blijven. Het voelt alsof de rem de hele tijd half ingedrukt is, wat frustrerend is en dat is voor mij nooit het geval in bijvoorbeeld Mario Kart 8 waar zelfs 50cc leuk en redelijk uitdagend aanvoelt.

Ik ben ook niet zo dol op hoe het eruit ziet. Het ontwerp is niets dat ik zou omschrijven als iets anders dan een mislukking, omdat de kleurrijke charme van de Disney-wereld hier een beetje te grijs en een beetje te onpersoonlijk is geworden. De manier waarop Jack Sparrow of Belle van Beauty & The Beast eruit ziet, doet bijvoorbeeld denken aan onzorgvuldig geïmplementeerde Disney Infinity versies, en in combinatie met mobiele game-achtige grafische technologie is het niet iets dat ik wil prijzen. Voor PlayStation 5 ziet Speedstorm er goed uit, zelfs als de banen er te "nat" uitzien. Op Switch zakt de framerate vaak naar zo'n tien frames per seconde (van 30), wat dit in mijn wereld bijna onspeelbaar maakt op Nintendo's console.

Disney Speedstorm
Voor Switch daalt de schermverversingssnelheid met regelmatige tussenpozen van 30 FPS naar tien.

Ik wilde Speedstorm echt leuk vinden omdat ik dol ben op Mario Kart 8: Deluxe, van Sonic Team Racing hou en echt van Crash Nitro Racing. Maar dat kan ik niet. Dit is zielloos, fantasieloos en dom in zijn ontwerp en gewoon een manier voor Gameloft en Disney om te proberen snel geld te verdienen aan een steeds groter wordend subgenre. Mijn achtjarige zoon was gisteren niet de minste onder de indruk en verliet de bank na slechts drie races, wat in veel opzichten misschien wel het slechtste oordeel is dat deze game ooit zal krijgen.

04 Gamereactor Netherlands
4 / 10
+