Ravenlok

Ravenlok

Alice in Wonderland zorgt weer voor inspiratie en het nieuwe avontuur Ravenlok doet veel dingen goed om het klassieke verhaal weer tot leven te brengen....

Dat het nieuwe actie-avontuur Ravenlock is gebouwd voor een jonger publiek is vanaf het begin duidelijk. Met zijn charmante ontwerp en sprookjesachtige lay-out is het gemakkelijk om te zien hoe kinderen en adolescenten kunnen worden betoverd, en samen met de minimale uitdaging wordt het nog duidelijker dat ontwikkelaar Cococucumber van plan is om te entertainen zonder enige vraag naar een uitdaging. Zelfs voor de oudere mensen is er hier echter een leuke traktatie, en als luchtige sprookjes je ding zijn, is de kans groot dat Ravenlok je zal aanspreken.

Ravenlok

Je kruipt in de huid van een klein meisje (dat je zelf mag noemen) en na een korte proloog reis je naar een magisch land dat wordt geregeerd door een kwaadaardige koningin. Als het uitgangspunt doet denken aan Alice in Wonderland, komt dat omdat de game veel ontwerpdenken en lay-out deelt met de onsterfelijke klassieker. Er is een gezonde mix van gekke omgevingen, theekransjes met konijnen en kaartspelende mensen, en het slaagt er echt in om het gevoel te krijgen dat je in een magisch koninkrijk bent waar alles mogelijk is.

Het briljante ontwerp, en vooral de verbluffende graphics, verbeteren natuurlijk de ervaring tot het uiterste, en net als bij de vorige titels van de studio (Echo Generation, Riverbond), is het een blokkerige voxellook die zowel eenvoud als finesse ademt. De levels zelf zijn inderdaad vrij klein en simplistisch in hun opzet, maar dit opent zich op zijn beurt voor meer gedetailleerd werk waarbij zowel voorgronden als achtergronden tot leven mogen komen.

Ravenlok

Qua gameplay combineert Ravenlok een slankere versie van point-and-click-avontuur met regelrechte hack 'n' slash-actie, en je wisselt af tussen het zoeken naar unieke items en het hameren op de aanvalsknop alsof er geen morgen is. De uitdaging is bijna onbestaande en als het gaat om zowel puzzels als gevechten, zul je de gemakkelijkst mogelijke tegenstand tegenkomen. Je zult inderdaad veel bazen verslaan en je arsenaal upgraden met nieuwe aanvallen, maar over het algemeen is het echt genoeg om verwoed op de X-knop te drukken om succes te behalen, en aangezien je het spel ook automatisch pauzeert elke keer dat je gezondheidsporties consumeert of projecties gooit, hoef je zelden snel te denken of moeilijke vingerbalansen onder de knie te krijgen.

Ravenlok

Als de uitdaging in Ravenlok van het makkelijkere soort is, combineer je het met een speeltijd die ook niet te veel van je vraagt. Ik zou zeggen dat het tussen de drie en vier uur duurt om de aftiteling te bereiken, en tegen die tijd heb je waarschijnlijk een meerderheid, zo niet alle, van de zogenaamde prestaties van de game opgepikt. Als je jonger bent en meer onbekend met games in het algemeen, kun je er natuurlijk een uur of twee extra uitpersen, maar voor wat je wilt overbrengen met je lineaire saga, passen de spellengte, structuur en presentatie bijna perfect in dit kleinere formaat.

De muziek verdient wat extra lof omdat het tijdens de reis een aantal mooie tonen biedt. Een paar melodieloops zijn griezelig catchy en over het algemeen houdt de soundtrack een zeer hoog niveau. Het is echter een beetje jammer dat de algehele soundscape niet van dezelfde kwaliteit is. Zo zijn de personages niet verfijnd met hun eigen stemmen en klinken je zwaardslagen meer als natte sokken die tegen een bedframe worden gegooid dan als geslepen staal dat zijn doel raakt. Het is natuurlijk niets dat de speelbaarheid op enigerlei wijze zal beïnvloeden, maar als je zo'n leuke sprookjeswereld schildert om te verkennen, zou het leuk zijn geweest om een levendigere soundscape te hebben om aan deel te nemen.

Ravenlok

Uiteindelijk is Ravenlok echter een kort, maar zeer plezierig avontuur om tijd mee door te brengen, en als je kinderen hebt, kan dit een geweldige titel zijn om samen te ontdekken. De uitdaging is minimaal, maar de sfeer is geweldig, en zelfs als er wat gebreken in de presentatie zitten, zorgt de korte speelduur ervoor dat het slechte nooit het positieve overschaduwt. Dit is ook een geweldige toevoeging aan de Xbox Game Pass. Als je jezelf nog eens in Wonderland wilt storten, is Ravenlok je tijd zeker waard met zijn charmante gekte en ingenieuze waanzin.

7 / 10
+
Mooi sprookje, gezellige graphics, perfecte spellengte, pakkende soundtrack