Humanity

Humanity

Werken als een hond.

Heb je je ooit afgevraagd wat de zin van het leven is? Heb je ooit nagedacht over het doel van de mens? Als dat zo is, heeft ontwikkelaar Tha Ltd. een idee bedacht dat ongetwijfeld uniek zal zijn voor je gedachten over de kwestie, zoals blijkt uit hun nieuwste titel, Humanity, een puzzelplatformer die spelers met het leiden van tientallen zielen naar redding als een spirituele Shiba Inu.

Het idee van Humanity is vergelijkbaar met dat van Lemmings. Je hebt een stroom mensen die hersenloze drones zijn die in een enkele richting lopen zonder enige intentie om dat te veranderen, en het is aan jou om ze te bevelen en hen op een pad naar veiligheid te leiden. Om dit te doen, kun je ronddwalen in een 3D-level als dit Shiba Inu-personage, waar je specifieke commando's kunt plaatsen die van invloed zijn op de manier waarop mensen handelen. Dit kan bijvoorbeeld zo eenvoudig zijn als hen vertellen om op een punt linksaf te slaan, of kan geavanceerder zijn, en draaien om het lichter maken van mensen om ervoor te zorgen dat ze verder reizen voordat ze over een open opening worden gelanceerd.

Het punt is dat je creatief moet zijn met je oplossingen in dit spel, want Humanity gaat allemaal over het besten van scores van unieke niveaus met elk hun eigen uitdagingen en mechanica, die zullen worden herhaald en uitgebreid naarmate het verhaal vordert. Aan het begin van het spel heb je slechts zeer beperkte commando's, maar naarmate het verhaal zich ontvouwt, stellen nieuwe commando's en vaardigheden je in staat om de menselijke stroom op verschillende manieren te leiden en te bevelen, en kun je zelfs op verschillende manieren levels doorkruisen als de Shiba Inu-protagonist.

Humanity

Elk level in de verhaalmodus lijkt een heel specifieke oplossing te hebben, maar je kunt hier flair aan toevoegen en dingen op je eigen manier benaderen. Humanity is geen spel waar creativiteit met kop en schouders boven alles uitsteekt, maar de mogelijkheid om je creatieve talenten te laten schitteren is er wel. De snelste oplossing vereist nooit veel denkproces, maar als je van plan bent om onderweg de verzamelbare gouden jongens op te pikken, moet je rare en prachtige methoden gebruiken om het einddoel te bereiken - en dit is iets dat je wordt aangemoedigd om te doen, omdat deze gouden individuen beide gebonden zijn aan het ontgrendelen van nieuwe stadia en het verwerven van nieuwe vaardigheden die eenvoudigweg de algehele ervaring verbeteren.

Of het nu gaat om eenvoudige cosmetische toevoegingen (zoals het uitrusten van sommige mensen met hoeden) helemaal tot nieuwe en specifieke vaardigheden waarmee je gemakkelijker een level kunt plannen en aanpakken (bijvoorbeeld de stroom mensen kunnen pauzeren of bepalen wat een schakelaar doet zonder deze eerst te hoeven activeren), de gouden jongens in Humanity zijn meer dan eenvoudige verzamelobjecten en nevendoelen, zelfs als de game je anders probeert te vertellen.

Humanity

De raadselachtige verhaalmodus - die je leert over de mechanica van het spel - is slechts een van de manieren om van Humanity te genieten. Tha Ltd. heeft deze titel ook gelanceerd met een creatiesuite waarmee spelers hun eigen levels en puzzels kunnen maken die andere spelers kunnen oplossen. In wezen zijn er, dankzij de invloed van door gebruikers gegenereerde inhoudsfuncties, een bijna oneindig aantal manieren om van dit spel te genieten, ongeacht of je zelf levels wilt bouwen of gewoon de creatie van iemand anders wilt spelen.

En de reden waarom de UGC-inhoud zo goed werkt in Humanity is te danken aan het feit dat dit een heel eenvoudig spel is om op te pakken en te spelen. Natuurlijk zullen er momenten zijn waarop een puzzel je volledig verbijstert en je achter je hoofd krabt voor antwoorden, maar over het algemeen zijn de belangrijkste gameplay-systemen zo eenvoudig dat je altijd het probleem kunt overwinnen dat voor je ligt. Dat gezegd hebbende, als je een muur raakt, kan de ingebouwde oplossingsfunctie een antwoord bieden, hoewel alleen voor de basispuzzel en niet voor het vangen van gouden jongens onderweg.

Hoewel Humanity een vrij eenvoudig raadselspel is, was ik behoorlijk verrast door hoe goed het in prestatiezin op pc werkt. Ik zeg dit omdat er soms duizenden mensen tegelijk op het scherm zijn, en ondanks dat dit het geval is, lijkt de game grafisch of qua prestaties nooit een beat te missen. Gezien hoe chaotisch en volgepropt levels kunnen worden, bleef dit me verbazen.

Humanity

Al met al is Humanity een prima puzzelaar die een aantal unieke uitdagingen brengt aan een nogal verzadigd genre. De puzzel- en platformmechanica houdt de gameplay niveau na niveau fris, en de UGC-focus betekent dat je nooit moe wordt van levels en uitdagingen om te overwinnen. Voor een game die kort de zin van het leven en het doel van Humanity wil verkennen, is het ook een bizarre en rare take die moeilijk is om iets anders dan geboeid door te zijn. Als je op zoek bent naar een nieuwe puzzelaar om mee te spelen, is deze zeker de moeite waard om te bekijken.

8 / 10
+
Leuke en unieke puzzelmechanica. Veel inhoud om uit te checken dankzij UGC-inspanningen. Je speelt als een Shiba Inu, moeten we meer zeggen?