Batman: The Telltale Series

Batman: The Telltale Series

Is het volledige pakket de Dark Knight waardig?

Het eerste seizoen van Batman: The Telltale Series eindige afgelopen maand met de release van City of Light, de vijfde en laatste episode in de reeks. Terwijl een tweede seizoen nog niet bevestigd is, kunnen we nu in ieder geval het volledige eerste avontuur van begin tot eind spelen en kijken of Telltale Games' magie (zoals we die kennen van The Walking Dead en Tales from the Borderlands) ook hier aanwezig is.

Helaas, is deze magie maar gedeeltelijk terug te vinden. Telltale is een studio dat zich vooral op het vertellende beleving richt en weinig interactie in zijn games stopt. Zelfs de actiescènes laten de speler mondjesmaat op de juiste knop drukken en deze Batman-game is geen uitzondering. Het is een compleet andere ervaring dan bijvoorbeeld de Batman: Arkham-reeks. Hier is het voornamelijk belangrijk welke beslissing er gemaakt wordt als Batman of Bruce Wayne. Het is de klassieke Telltale's formule toegepast op het DC Comics-universum en hoewel veel mensen klagen dat deze formule begint te vervelen, is het met name het technische aspect dat echt vervelend is.

Batman: The Telltale SeriesBatman: The Telltale SeriesBatman: The Telltale Series

Telltale's games verschijnen op meerdere systemen, inclusief mobiele, wat betekent dat de visuele engine erg flexibel zou moeten zijn, dat is helaas niet het geval. We nemen aan dat Telltale een gemiddelde standaard moet vinden waarop alle versies werken, en daardoor kan superieure hardware (inclusief de pc, PlayStation 4 en Xbox One) nooit gebruik maken van zijn volledige potentie. Batman: The Telltale Series heeft gedateerde graphics en is bovendien ook erg slecht geoptimaliseerd. Tijdens het spelen kregen we te maken met slowdowns, iets wat moeilijk te tolereren is bij een game die niet volledig gebruik maakt van de hardware waarop we het spelen. Nog teleurstellender is dat de game geschaad wordt door enkele behoorlijke bugs. Er verdwijnen personages tijdens de game en crashes vereisen een volledige reboot.

Het technische aspect daar gelaten: de echte aantrekkingskracht van Telltale heeft altijd gelegen in het verhalende aspect. Het plot is altijd van een hoogstaande kwaliteit, de personages zijn vaak interessant en de keuzes die spelers moeten maken (sommige in ieder geval) hebben invloed op de voortgang van de game. Dit is ook, tot op zeker hoogte, het geval bij Batman: The Telltale Series. Het is een fantastisch Batman-verhaal, alhoewel sommige stukken iets verwarrend zijn, dat op sommige momenten wat langdradig aan kan voelen dankzij dialogen waarin weinig interessants gebeurt.

Het verhaal speelt zich af tijdens de beginjaren van Bruce Wayne als Batman. Gotham's geliefde miljonair steunt financieel Harvey Dent's campagne om burgemeester te worden. Dent staat op dit moment nog niet bekend als Two-Face en deze tijdsperiode is duidelijk terug te zien in Batman: The Telltale Series. De meeste personages waarmee spelers te maken krijgen zijn bekende voor Batman-fans. Catwoman (Selina Kyle) Vicki Vale, Falcone, Alfred, Penguin (Oswald Cobblepot) en Jim Gordon zijn de belangrijkste personages in het verhaal... met natuurlijk nog ruimte voor de nodige verassingen.

Het grootste compliment dat we Batman: The Telltale Series kunnen geven is de moed die de studio toont door enkele belangrijke elementen uit de Batman-wereld en zijn verleden te veranderen. Als groot fan van de comics, geeft dat ons een verdeeld gevoel. Alhoewel we genieten van de originaliteit, voelt het bijna aan als heiligschennis. Dit is louter een persoonlijke kwestie en doet niet af aan het algemene verhaal. Deze heeft echter wel enkele problemen, daar sommige veranderingen geforceerd aanvoelen en soms erg onlogisch zijn. In andere gevallen vallen de puzzelstukjes wel heel toevallig tezamen om het plot juist te laten verlopen.

Batman: The Telltale Series

Op het gebied van gameplay hebben we weer te maken met een typische Telltale-ervaring. Het gros van de game speelt zich af via verhalende scenes waarin de speler de dialogen leidt en keuzes maakt wat er gezegd of gedaan wordt. Sommige momenten spelen meer als een ouderwetse point-and-click-adventuregame. Hierin komt de detective in Batman naar boven en worden er hints verzameld totdat het juiste patroon is gevonden. En we spelen Batman in de game, dat betekent dat er ook geknokt wordt. Weliswaar gebeurt dit allemaal via Quick Time Events, waarbij de juiste instructies op het scherm gevolgd moeten worden.

Batman: The Telltale Series kent enkele interessante momenten: het is een game voor volwassen (ondanks de tekenfilmachtige graphics) en had de ballen om enkele fundamentele verhaalelementen te veranderen. Het verhaal is uitstekend, ondanks enkele geforceerde beslissingen en verwarrende stukken. Het technische aspect is echter van een betreurend niveau. Het is een game voor de echte Batman-fan, fans van Telltale kunnen deze titel wellicht beter overslaan.

6 / 10
+
Gedurfde aanpak betreffende Batman's-wereld en personages, enkele briljante momenten in het verhaal, Bruce Wayne is even belangrijk als Batman.