Yakuza 0

Yakuza 0

Het is misschien een minder groot deel in de reeks, maar het perfecte beginpunt voor nieuwkomers. Daarbij biedt het genoeg voor terugkerende fans.

• Berichten: Ramón Méndez

Er is alweer een jaar verstreken sinds we tientallen uren in Yakuza 5 hebben gestoken. Op het moment hebben fans meer dan genoeg redenen om tevreden te zijn, de traditionele droogteperiodes van de franchise lijken voorgoed voorbij. Yakuza 0 staat om de hoek, in de zomer verschijnt Yakuza Kiwami (een remake van de eerste game), en in 2018 kunnen we aan de slag met het langverwachte Yakuza 6.

Eerst dachten we dat Yakuza 0 een kleine titel zou worden en dat we er snel klaar mee zouden zijn door ons te richten op het hoofdverhaal en een selectie van zijmissies om de personages te upgraden, net zoals met de derde en vierde games. Hoewel dit niet dezelfde toewijding vereist als Yakazu 5 is de game verrassend verslavend.

Sega is slim geweest met de opbouw van de game en dat is te zien. Naarmate je verder in de game geraakt is dit te zien; bepaalde locaties worden opnieuw gebruikt, personages keren terug, flashbacks maken gebruik van eerdere games, en sommige tussenfilmpjes zijn zelfs niet volledig geanimeerd, maar worden weergegeven in stripverhaalvorm.

Yakuza 0Yakuza 0
Yakuza 0Yakuza 0Yakuza 0

Haruka, een van de sterkhouders van de franchise, mist overduidelijk. Je realiseert je ook al snel dat voorheen personages door de reeks heen hun vaardigheden verbeterden, maar hier moet je alles vanaf het begin leren via verschillende meesters, die je vechtvaardigheden leren (je kan nu met ieder personage tussen verschillende stijlen wisselen). Al met al is het hoofdverhaal simpeler en minder indrukwekkend (het komt niet in de buurt van Yakuza, Yakuza 4 of Yakuza 5), maar weet je nog steeds te pakken en weet uitstekend een verhaal te vertellen over hoe twee tieners opgroeiend tot professionele criminelen.

Er is ook niet meer nodig - de simpele aanpak werkt, de gebeurtenissen spreken je aan en binnen de kortste keren voel je je verbonden met de personages. Het is echter vanzelfsprekend dat sommige gebeurtenissen per persoon anders worden opgevat. Een fan kan als grotendeels voorspelen hoe bepaalde scenario's zullen gaan afspelen, weten al wie er vriend en vijand is en weten gepast te reageren in bepaalde situaties. Een nieuwe speler neemt deze eerste stappen blind, en kan daarom verrast worden door het plot en de uitkomst daarvan.

Hoe simpel het verhaal ook is, het is ook erg vermakelijk. De verhaallijn van ieder personage biedt genoeg materie en de zijmissies die verschijnen via mensen die je op straat treft (er zijn er meer dan 100) zijn vaak interessant, en soms erg intens. Je kan bijvoorbeeld iemand redden die lastig wordt gevallen, tieners redden die zichzelf anders voorschut hadden gezet, of zelfs een neppe Michael Jackson helpen zijn eigen Thriller-video op te nemen. Daarnaast zijn er de gebruikelijke afleidingen: je kan overal eten en drinken, met radio bestuurbare auto's racen, vechten in toernooien, spelen in arcadehallen (met volledig speelbare Sega-klassiekers zoals Space Harrier, Fantasy Zone, OutRun en Super Hang On), vissen, mahjong spelen, karaoke zingen, dansen in wedstrijden, naar de sportschool, poker spelen, blackjack, roulette, darten, poolen, vrienden worden met bepaalde personages, via de telefoon flirten...

Yakuza 0Yakuza 0
Yakuza 0Yakuza 0Yakuza 0
Yakuza 0