Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue

Raak je ook een beetje in war door de verschillende Kingdom Hearts-releases? Wij ook...

Square Enix is druk bezig om de aandacht voor de Kingdom Hearts-reeks te behouden. Terwijl Kingdom Hearts 3 slechts een verre knipperende ster is komt de uitgever met twee verzamelingen van de reeks die boordevol content zitten. De eerste van de twee releases, Final Chapter Prologue, bevat een exclusief nieuw mini-avontuur waarin een blik wordt getoond van wat we kunnen verwachten, evenals een hd-remaster van de voorgaande 3DS-game Dream Drop Distance.

Final Chapter Prologue bundelt drie belangrijke avonturen uit de reeks: Dream Drop Distance, 0.2 Birth By Sleep - A Fragmentary Passage en Kingdom Hearts X Back Cover. Het is echter een beetje vreemd dat Kingdom Hearts Remix 1.5 en 2.5 in de lente verschijnen en deze verzameling eerder verschijnt. Vooral omdat 1.5 en 2.5 waarschijnlijk een logischere introductie zouden bieden voor nieuwkomers.

De eerste titel is een hd-remaster van Dream Drop Distance, die voor de 3DS verscheen in 2012. De game volgt de tweelingen Sora en Riku waarvan de vaardigheden op de proef worden genomen om Keyblade-meesters te worden. De game kent een soepel overgang naar de console, met 60 fps en verbeterde graphics. Afgezien van een handjevol spelmechanieken die overduidelijk voor het touchscreen zijn gemaakt, speelt Dream Drop Distance vloeiend, en biedt het de illusie dat het ooit is ontwikkeld met de console in gedachte.

Knuffelachtige monsters als metgezellen en parkourachtige bewegingen zijn twee van de vele elementen die Dream Drop Distance anders maken dan voorgaande titels. Tijdens je reis kun je een boodschappenlijst met ingrediënten uit kisten verzamelen en bij winkels om vriendelijke geesten te maken. In gevechten gebruik je de individuele vaardigheden van je geesten door deze aan elkaar te koppelen voor sterkere aanvallen. Je kan je nieuwe vrienden ook verzorgen door ze te aaien of snacks te geven, hierdoor voelt het een beetje als een vroege versie van het refreshsysteem uit Pokémon Sun en Moon. Dit onderdeel, net als de duikstages voor nieuwe werelden, voelen alsof het speciaal is ontworpen voor de 3DS-stylus en zorgen voor een lastige overgang.

Door op rails te grinden en tussen lantaarnpalen te slingeren bouw je intense snelheden op, waardoor je indrukwekkende aanvallen en combo's kan maken. Deze vloeiende bewegingen laten je ook racen tegen een paarse streep die zich aan de zijkant van gebouwen vind en vaak leidt tot verborgen gebieden en voorwerpen. Tijdens gevechten is de vloeiende beweging ook handig, zo kan je langs vijanden schieten en ze makkelijk aanvallen. Een systeem met gebreken is het drop-systeem, dat je dwingt om na een uur spelen te schakelen tussen personages. Niet alleen haalt dit de vaart uit de game, het zorgt ook voor enkele frustrerende momenten waarbij je gedwongen wordt om terug te gaan naar een eerder gebied.

Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter PrologueKingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter PrologueKingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue

Net zoals Metal Gear Solid V: Ground Zero geeft A Fragmentary Passage een korte blik van de aankomende avonturen in de reeks. Het gaat verder op de gebeurtenissen in 2010's Birth by Sleep, Aqua's verhaal is een apart avontuur door de gevallen regio's van de Realm of Darkness. Hier ontvouwt zich een verhaal van vier tot zes uur, waarin Aqua's tocht haar terecht laat komen in desolate bossen vol met doornen en psychedelische spiegeldoolhoven die de wereld om haar heen veranderen.

A Fragmentary's Passages, gemaakt met Epic's Unreal 4-engine, biedt mooie graphics die de reeks naar de huidige generatie brengt. Het sombere kleurenpalet versterkt het gevoel van angst en ellende die Aqua voelt tijdens het interne conflict met de duisternis. Een opmerkelijke stap vooruit is het ontwerp van de omgevingen, die veel groter zijn en een extra dimensie bieden dankzij de verticaliteit. De lichte nadruk op platformen laat je sierlijk door de lucht bewegen en dubbele sprongen maken om duizelingwekkende hoogtes te bereiken.

Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter PrologueKingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue

Het vechten voegt veel elementen uit de reeks samen. Aqua's soepele bewegingen dragen bij aan de moeilijkheidsgraad van de gevechten. Het is vrij gemakkelijk om een radslag te doen en projectielen te ontwijken en vervolgens het luchtruim op te zoeken voor veiligheid. De lockshot laat je de tijd vertragen en nagenoeg altijd een perfect schot nemen. Naast melee-aanvallen en magische vaardigheden zijn er ook speciale aanvallen aanwezig die zijn toegesneden op je speelstijl en extra veel schade toedienen. Een van de grootste minpunten zijn de terugkerende eindbazen, wat al snel tot verveling leidt. Weliswaar veranderen hun aanvalspatronen en worden deze steeds uitdagender. Omdat de ervaring zo kort is, is het jammer dat er zo weinig diversiteit is toegepast.

Als laatste voegt de HD film Back Cover meer diepgang toe aan het verhaal via de mobiel en browsergame Kingdom Hearts X. Het doet de motieven van de vijf gemaskerde vertellers uit de doeken. De korte film, met uitstekend werk van Ray Chase en Travis Willingham, is grappig en boeiend, behalve voor diegene die niet bekend zijn met de context. We willen niet te veel verklappen, maar het verhaal vult perfect enkele gaten op in het verhaal.

Het mag misschien niet de uiteindelijke verzameling zijn of een goed punt voor nieuwkomers om aan de reeks te beginnen, maar A Final Chapter Prologue slaagt erin drie vermakelijke avonturen naar de console te brengen. A Fragmentary Passage toont de gigantische potentie van de reeks en is een must-have dankzij het vechtsysteem en de graphics. De uitstekende port van Dream Drop Distance maakt het pakket ook leuker, en is verplichte kost voor diegene die het handheld avontuur hebben gemist. De korte film Back Cover is een beetje lastig te volgen, maar biedt voldoende afleiding. Al met al is Final Chaper Prologue een goed voorbeeld van de kwaliteit van de Kingdom Hearts-reeks en voor hetgene wat we in de toekomst mogen verwachten.

8 / 10
+
A Fragmentary Passage biedt een veelbelovende blik op de toekomst van de franchise, Dream Drop Distance ziet er uitstekend uit op de console en werkt grotendeels goed op het grotere scherm.