Fast RMX

Fast RMX

De exclusieve launchtitel zorgt voor raceactie en bizarre snelheden op de Switch.

Er zijn niet heel veel games om uit te kiezen op de Nintendo Switch op dit moment, maar een van de titels die klaar was voor de launch is de sci-fi snelheidsduivel Fast RMX. Shin'en heeft zijn Wii U-racer, Fast Racing Neo, nieuw leven in geblazen en de oorspronkelijke banen gemixt met nieuwe content en verbeteringen. We hebben het origineel gespeeld, die vonden we erg leuk, en Fast RMX bouwt zeker voort op de uitstekende ondergrond die de Wii U-exclusive heeft neergelegd. Al had er wellicht meer gedaan kunnen worden om de impact van de game te verhogen aangezien het de overstap maakt van een old-gen machine naar Nintendo's nieuwe handheld-console hybride.

Laten we, voordat we kritisch worden, eerst beginnen met de goede dingen. Veel belangrijker: het gevoel van snelheid is aanwezig. Dit is een racegame die uit hetzelfde hout is gesneden als Wipeout en daarbij is zijn halsbrekende snelheden standaard. Faxt RMX's unieke twist zijn de oranje en blauwe platen en poorten die verspreid zijn op iedere baan. Elk schip kent twee modi, eveneens blauw en oranje, en je moet over een plaat en door een poort racen met je schip in de juiste kleur om een snelheidsboost te krijgen. Heb je de verkeerde kleur dan mis je momentum en raakt je zwevende voertuig achter op tegenstanders. Ieder schip heeft de optie om te boosten en er zijn ook 'orbs' te vinden die je helpen je energiereserves weer aan te vullen.

Fast RMXFast RMX

Racen op een de normale snelheid is niet iets om enthousiast van te worden, het wordt pas interessant als je eenmaal de limieten van je kunnen probeert te bereiken en te overtreffen. Door de platen en poorten goed te raken en je boost tactisch te gebruiken is het mogelijk om een constante hoge snelheid aan te houden. Als je eenmaal echt op snelheid komt dan kan de game jezelf een beetje laten duizelen en moet je echt worstelen om je zwevende voertuig door iedere bocht te krijgen, obstakels en vijanden en natuurlijk constant van kleur wisselen om de boosts en orbs die verspreid over de baan zijn te pakken.

Er zijn een aantal verschillende schepen om vrij te spelen en deze hebben allemaal een andere balans. Sommige trekken sneller op, andere hebben een hogere topsnelheid, en nog andere hebben een snellere boosts. Het enige andere verschillen zijn cosmetisch, maar voelen qua besturing veelal hetzelfde en het is alleen de snelheid die verschilt. Toch voelen ze totaal anders aan. Wat betreft de stijl, van de synthetische beats tot de visuele stijl, is de Wipeout invloed wederom overduidelijk en het voelt een beetje als een spiritueel vervolg.

Misschien wel ons favoriete element van Fast RMX is de diversiteit van de banen. Er is daadwerkelijk een enorm aanbod en Shin'en neemt ons mee naar enkele erg verschillende locaties. Iedere baan zit vol met bochten en draaien, stijgingen en dalingen, met meer dan genoeg sprongen en omgevingsgevaren die op de loer liggen en vaak onverwachts worden geactiveerd. Het vrijspelen van nieuwe banen, levert steeds meer uitdaging op, waarbij bewegende obstakels je dwingen uit van de racelijn af te wijken en je snel en precies moet reageren.

De banen zijn vrij te spelen in de Championship-modus, drie per keer. Er zijn drie verschillende moeilijkheidsgraden en alhoewel alle banen zijn te spelen in alle modi moet je deze vrijspelen op een hoger moeilijkheidsniveau. Spelen op Novice dient vooral als een introductie en het duurt niet lang voordat het hierna lastiger wordt en het moeilijk is om op het podium te eindigen. Het vereist oefening om te tegenstanders voor te blijven, ondanks dat voelt de game toch nog iets oppervlakkig en had meer diepgang geen zonde geweest.

Er is ook een Hero-modus, waarbij de dynamiek iets verandert. Hier moet je behoudender racen, omdat het missen van een sprong of een crash direct resulteert in een 'game over'. Daarbij wordt het nog uitdagender doordat boost en schild uit dezelfde energiebron komen, je kan dus alleen versnellen om langs de tegenstander te gaan zonder roekeloos gedrag. Bovendien moet je als eerste eindigen, alles daaronder wordt gezien als een verlies.

Fast RMX

De andere manier om te spelen is de multiplayer. We gingen online en speelden daar enkele potjes tegen vreemdelingen en daar hadden we geen last van verbindingsproblemen. Leuker is echter om meerdere Switch-consoles aan elkaar te koppelen en lokaal te spelen (dit hebben we niet uitgeprobeerd), maar de meeste spelers zullen ook in split-screen spelen. We hebben het scherm gedeeld en het verschil in framerate was hier verrassend minimaal en afgezien van minder details in de achtergrond en ruwere textures zag de game er nog prima uit.

Fast RMX is een prima sci-fi racer die er goed uit ziet, soepel speelt en de nodige snelheid biedt. De game heeft echter zeker zijn problemen, de soundtrack is weinig inspirerend, de Career-modus mist diepgang en vergeleken bij Wipeout en F-Zero blijft de game toch wat oppervlakkig. Om echt uit de schaduw van deze grootheden te stappen is er meer nodig (bijvoorbeeld een schademodel). We hebben ons wel degelijk enkele uren vermaakt met de game, zowel op het tv-scherm als in handheldmodus. Als je op zoek bent naar wat race-actie en snelheid op de Switch is dit een prima optie.

7 / 10
+
Uitstekend gevoel van snelheid, soepel framerate, prima graphics, veel toffe banen.