Shovel Knight

Shovel Knight: Specter of Torment

Yacht Club Games geeft Shovel Knight-fans meer gepixeleerde klasse.

Er waren maar een handjevol fysieke releases bij de lancering van de Nintendo Switch, maar de catalogus ziet er veel gezonder uit als je ook de eShop mee rekent. Deze line-up bevat bijvoorbeeld ook Shovel Knight.

Specter of Torment is downloadable content voor Shovel Knight en, tegelijkertijd, ook weer niet. Voor diegene die niet bekend zijn met het origineel: de basisgame is een side-scrolling 2d actieplatformgame. Het was ook de eerste game die Yacht Club Games ontwikkelde en bij zijn release wist het spelers te verrassen met een fusie van retrostijl en een modern gevoel. Het weet gameplay uit het verleden te verbeteren met trucs uit het heden zonder ooit zijn integriteit te verliezen.

Yacht Club Games beloofde ons gratis uitbreiding en dit is hoe de dlc Plague of Shadows tot stand kwam, naast andere updates. Echter realiseerde de studio dat het niet kon blijven doorgaan met het verbeteren van de game zonder geld, dus moesten ze op zoek naar een ander business model. Sinds maart heet de basisgame Shovel Knight: Treasure Trove en elk van deze uitbreiding worden op een verschillende manier geïntegreerd, omdat ze niet zozeer echte uitbreidingen zijn en meer als nieuwe games of campaign die zich in dezelfde wereld afspelen. De studio houdt zich aan zijn belofte door huidige spelers alle content die ze al hebben gratis aan te bieden, maar nieuwkomers hiervoor stuk voor stuk te laten betalen (bovenop alles dat tot nu toe is toegevoegd). Dit laat het wel toe dat deze uitbreiding los verkocht kunnen worden en dit is ook hoe we Specter of Torment hebben verkregen. Het is een game die, voor meer dan een maand, exclusief is voor de Nintendo Switch, of je deze nu koopt als standalone titel of als deel van het Treasure of Trove-pakket.

Shovel Knight
Shovel KnightShovel Knight

De hoofdpersoon is, wederom, een ridder en als je op de hoogte bent van Shovel Knight dan weet je dat je hem al twee keer eerder hebt ontmoet. Specter Knight heeft de gedaante van de Dood en hij is dan ook bewapend met een zeis die hij gebruikt om aan te vallen. De gebeurtenissen spelen zich hier meer dan 100 jaar af voordat het hoofdpersonage uit de hoofdgame in ten tonele verschijnt. En terwijl we door de game spelen ontdekken we wat er met de wereld is gebeurd, waarom deze wordt geleid door de Enchantress en waarom het zich in zo een armoedige staat bevindt.

Het is boven alles een arcadegame en het heeft slechts een handjevol geschreven zinnen en tussenscènes met de personages tijdens de missies, maar uiteindelijk slaagt de game er toch in om je het gevoel te geven dat je een verhaal hebt beleefd. Noch de opgewekte stemming van Shovel Knight, noch het gepest van de Plague Knight kunnen vergeleken worden met de diepgang van Specter Knight. Je hoeft niets te lezen om te genieten van de actie, maar dit keer willen we benadrukken hoe kort, maar effectief het verhaal verteld wordt.

De nieuwe gameplaytwist in Specter of Torment is dat de ridder door vijanden heen kan prikken en voorwerpen met een diagonale slag van zijn zeist door midden kan snijden. Hiermee kan je het personage op een nieuwe manier voortbewegen. Het team heeft ook alle levels opnieuw gemaakt, ze bevatten weliswaar hetzelfde thema, maar bevatten een volledig nieuwe structuur en daardoor wordt het een volledig nieuwe ervaring. Het is echter, de derde keer dat de formule wordt gebruikt, en we hebben onze twijfels of dit binnenkort niet begint te vervelen.

Het lijkt er ook op dat de game iets makkelijk is geworden om te voltooien dan voorheen en dan kan komen doordat we de gameplay sneller onder de knie hebben. Of misschien heeft de studio de drempel iets lager gemaakt na de toevoeging van de Game+-modus en de nieuwe uitdagingen, die je vrijspeelt nadat je deze voor het eerst uitspeelt. Het leveldesign is nog steeds uitstekend, maar dit keer hoef je minder moeilijke bewegingen uit te voeren en de geheimen zijn ook makkelijker te ontdekken.

Shovel KnightShovel Knight

De vaardigheden en bepantsering die we in de game verkrijgen zorgde ook niet voor een echte impact, tenminste niet de eerste keer. Ze zijn misschien te 'badass': ze zijn zo tof en krachtig dat het bijna lijkt dat het te goed is voor deze moeilijkheidsgraad. Het zou leuk zijn geweest als we getrakteerd werden op meer vijanden, maar de Game+-modus richt zich juist op het tegenovergesteld en de moeilijkheid schuilt hierin effectiviteit.

Yacht Club Games blijft de kwalitatief hoge pixelstijl van de game verbeteren door het gebruik van nieuwe belichtingstechnieken en door het toevoegen van nieuwe 'textures'. De studio heeft ook alle omgevingen veranderd om je het gevoel te geven dat je ergens anders bent, in een andere game, en in dit geval zijn is er geen wereldkaart of dorpjes. In plaats daar van zijn er enkele verdiepingen in de Tower of Fate en een portaal om naar ieder gebied te reizen. Hier, in de nauwe toren, is de studio er in geslaagd om nostalgie, plezier, uitdaging, beloning, dansen en conflicten samen te brengen. De soundtrack is ook een gigantisch pluspunt, samengesteld met zowel oude als nieuwe akkoorden en allemaal beschikbaar in een vrij te spelen jukebox.

Het uitspelen van de game levert enorme voldoening op, vooral als je rekening houdt met de prijs. De game is subliem weergegeven, biedt verslavende gameplay en een verhaal dat krachtiger en beter verteld wordt dan ooit te voren. Toch verlaagt het leveldesign de drempel soms te veel en weerhoudt het ons er van de vaardigheden van het nieuwe personage volop te gebruiken. Shovel Knight: Specter of Torment is bijna een must-have-titel en wordt sterkt aanbevolen.

Shovel KnightShovel Knight
8 / 10
+