Snake Pass

Snake Pass

Een platformgame met een unieke twist, maar die twist eindigt in de knoop.

Het bewegen met een personage van platform naar platform is een basisprincipe in videogamedesign, een mechanisme dat de aandacht van spelers heeft getrokken sinds Super Mario Bros. de wereld veroverde tot aan nu. Het blijft in het nieuws opduiken en het lijkt ook nooit oud te worden, echter gamedesign is een creatieve business, en daarom is het platformen zelf ook iets wat gebruikt wordt om andere mechanismen en ideeën op los te laten. Braid gaf ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om de tijd te manipuleren, Fez bood ons de gave om de 2D wereld te manipuleren, en Oom Dagobert's paraplu liet ons rondspringen. Simpelweg platformen is niet genoeg; je moet het wiel tot op zekere hoogte opnieuw uitvinden, je moet experimenteren om de liefde voor platformen weer aan te wakkeren.

De laatste ontwikkelaar die een poging waagt is Sumo Digital. In Snake Pass ben je... je bent een slang, wat grappig genoeg een unieke uitdaging biedt bij het verzamelen van noodzakelijke bolletjes om van level naar level te gaan, aangezien je lichaamsbouw speciale overwegingen vereist. Slangen zijn namelijk lang, moeten glibberen, en hun verstand gebruik om zelfs langs de meest simpele obstakels te geraken. Sumo Digital dacht overduidelijk dat dit een verfrissend idee zou zijn op de gebruikelijke platformuitdagingen, maar waar we uiteindelijk mee eindigen is een game waarbij alles traag, oninteressant en als een stap terug voelt, ondanks het feit dat de opzet op papier hilarisch klinkt.

Sommige van jullie zullen zonder meer Snake Pass bekijken en denken dat dit platformen is gecombineerd met de vermakelijke fysische en humoristische gameplay van een Octodad of Manuel Samuel. Dat is het echter niet. Het is niet grappig en ook niet zelfbewust, het is een platformgame waar je een slang bent. Beide games die hier boven zijn vermeld zijn tot in de kern gebaseerd op onvoorspelbaarheid en ze verwachten ook dat je deze game samen op een lachende manier speelt. Het is bewust van zijn tekortkomingen en gebruikt humor en satire om dat goed te maken. Snake Pass, ondanks zijn dierlijke, Banjo-Kazooie achtige uiterlijk, is een serieuze game, waarbij je strategisch moet nadenken - het is niet bedoeld om ook maar een klein beetje grappig te zijn, en zoals je inmiddels waarschijnlijk al vermoed, is het ook geen goede game.

De game is verdeeld in levels, waarbij ieder level vereist om een aantal blauwe bolletjes te verzamelen, of belangrijke fragmenten, om de uitgang te openen. Daarnaast zijn er speciale munten die verzameld kunnen worden en de hardcore uitdagingen vormen, die alleen echte Snake-meesters kunnen halen. De bolletjes bevinden zich natuurlijk op hoge plekken, of ergens waar een slang moeilijk kan komen, en het hoofddoel in de game is dan ook je hersenen te gebruiken en jezelf om de obstakels te wikkelen om deze te bereiken. Deze obstakels missen enige creativiteit en bestaan vaak uit niet meer dan een simpel hek, bamboe, rotsen of een tak waar jezelf om heen kan wikkelen om niet te vallen. Extra vaardigheden, zoals een kolibrievriendje die je over stroompjes tilt, worden in latere levels geïntroduceerd, maar voor het grootste deel van de game beweeg je je langzaam voort door de levels.

Snake Pass
Snake Pass

En dat is het wel zo een beetje, het is ook niet zo dat een simpele aanpak niet gelijk kan staan aan kwaliteit. Kijk maar naar Super Meat Boy, een game die uitblinkt in strakke, visueel onderscheidende en mechanische platformwerk. Snake Pass weet echter niets daarvan te bieden. Als eerste is de platformactie niet gemaakt om straks te zijn en eigenlijk is deze ook te langzaam om onderhoudend te kunnen zijn. Zelfs als je de meer methodische aanpak meeneemt (natuurlijk zullen sommige van jullie dit waarderen). Het bereiken van een bolletje, wat in ieder andere titel een erg simpele taak zou zijn, voelt nu als een verplichting en vereist dat je keer op keer tijd besteed aan het omwikkelen van jezelf op ieder voorwerp voordat je kan klimmen. Het is gewoonweg geen vermakelijk mechanisme, en veel vaker dan je lief is, reageert het lichaam van de slang niet of verplaatst het gewicht zich op een manier waarop je dat niet verwacht.

Je bent ook verplicht om te glibberen om je door ieder level heen te bewegen en dat betekent dat je een schouderknop ingedrukt moet houden terwijl je rond beweegt met je analoge stick. Dit voelt alsof je een oude auto's probeert voor te stuwen, inclusief de onontkoombare haperingen die bij de ervaring horen en dit zorgt voor frustratie, helemaal als je een snellere gameplay gewend bent. Het idee van het gebruik van het unieke lichaam van een slang zou in het platformgenre op zichzelf een niche kunnen vormen, maar daar slaagt het nooit in, en constant blijft het gevoel van frustratie overheersen.

Als tweede, platformgames, en met name platformgames met een bepaalde gimmick of mechanische toevoegen, zijn tegenwoordig een populair subgenre op zichzelf, en met engines als Unity en de Unreal Engine 4 (waar Snake Pass in is gemaakt) wordt het alsmaar makkelijker om deze te maken en te kopen, waardoor we ook een groei door zien op de consoles. Daardoor ligt de druk voor het maken van een unieke uitgesproken visuele persoonlijk des te belangrijker en Snake Pass slaagt daar ook niet in. De kleurrijke 3d-animaties doen terugdenken aan Banjo-Kazooie en zijn zeker niet lelijk, maar weten nooit het punt te bereiken dat het echt uniek of bepalend voelt. Zelfs de levels zelf bestaan slechts uit een platform dat in een lege ruimte zweeft, weliswaar met een 2d-afbeelding er om heen gewikkeld. Dat is je spelwereld.

Diep in de krochten van Snake Pass is er echter wel een vermakelijk element te vinden, al is dit op het eerste gezicht misschien lastig te vinden. Zoals altijd kan het bedenken van een plan om jezelf om een bepaald voorwerp te wikkelen en het perfect uitvoeren hiervan tot leuke momenten zorgen, maar dit zijn slechts schermlichtjes in een grote lege ruimte van verveling. De grootste bezigheid bestaat dan ook uit frustratie, verveling en jezelf afvragen wat het spelen van een slang daadwerkelijk toevoegt aan de spelervaring? Maakt het ingedrukt houden van de schouderknop en het rond bewegen van de analoge stick het voortbewegen pakkender? Is iets gewoonweg lastiger maken altijd een goed idee. De vragen blijven zich zo opstapelen, maar de antwoorden zijn nergens te vinden in Sumo Digital's nieuwe poging van het genre.

Snake PassSnake Pass
05 Gamereactor Netherlands
5 / 10