Bulletstorm: Full Clip Edition

Bulletstorm: Full Clip Edition

People Can Fly's over-de-top shooter is terug voor tweede poging.

Het had moeite een blijvende indruk achter te laten in de shooterscène toen het in 2011 verscheen, maar People Can Fly's cultklassieker en shooter Bulletstorm is nu terug voor wraak en jouw onverdeelde aandacht. Full Clip Edition is voorzien van een gigantische visuele revisie en biedt zelfs de kans om het gehele avontuur in de schoenen van Duke Nukem te spelen. De geremasterde versie mag weliswaar frisse nieuwe content missen, maar als deze destijds aan je voorbij is gegaan is er geen beter moment om kennis te maken.

Bulletstorm, dat zich afspeelt ergens in de 26e eeuw, volgt Grayson Hunt, de leider van de 'black ops assassination' unit Dead Echo, net nadat hij wordt verraden door zijn voormalige leider, generaal Serrano. Met de littekens van verleden nog vers in het geheugen en in een gevecht met alcoholisme, bestuur je Grayson die wordt vergezeld door zijn half-robotachtige bondgenoot Ishi, die samen op zoek zijn naar de generaal nadat ze zijn neergestort op de mysterieuze planeet Stygia. Alhoewel het script gevuld is met oneliners en Gryson's kenmerkende sarcastische humor, slaat de verhaalvertelling de plank mis door het ontbreken van een boeiende cast van personages.

Waar Bulletstorm struikelt en wankelt in het vertellen van een pakkend verhaal, weet het gelukkig uit te blinken in de over-de-top actie waarbij creativiteit rijkelijk wordt beloond. Vastgebonden aan je pols vindt je een elektronische zweep die je kunt gebruiken om vijanden om sierlijke wijze de lucht in de slingeren en zo in de baan van geweervuur en natuurlijke boobytraps. De lineaire schietarena's van Bulletstorm zijn gevuld met gevaren zoals explosieve hotdog-kraampjes, vleesetende planten en ronddraaiende ventilatorbladen. Hierdoor is een juist getimede schop in de goede richting vaak het enige dat nodig is om je vijand een gruwelijke dood te bezorgen. De keuze aan wapens is een beetje beperkt, maar het is mogelijk om je wapens op te laden en een tweede, krachtiger resultaat te krijgen.

Bulletstorm: Full Clip EditionBulletstorm: Full Clip Edition

Voor iedere 'kill' die je maakt ontvang je een aantal vaardigheidspunten (skill points), die verschillen afhankelijk van hoe lastig het de 'skill shot' was waarmee deze werd uitgevoerd en of je deze al eerder gebruikt had. Dit is bij verre weg het leukste aan Bulletstorm: een weg banen door de bizarre lijst met skill shots gaf de gevechten een nieuw doel en maakte de voortgang vele malen vermakelijker. Het skill shot-systeem moedigt creativiteit aan en dwingt je om van wapen en strategie te wisselen. Het drinken van flessen whisky, het kapotslaan van nieuwsbots en het adequaat reageren op belangrijke gebeurtenissen levert ook extra punten op. Als je eenmaal voldoende vaardigheidspunten hebt verzameld kun je deze gebruiken om te investeren in het upgraden van je ammunitiecapaciteit, het vrijspelen van nieuwe vaardigheden en 'charges' en het kopen van nieuwe wapens.

Alhoewel vuurgevechten vaak on-point en responsief voelen wordt de besturing grotendeels ondergedompeld door een aantal twijfelachtige keuzes. Het ingedrukt houden van de Y-knop (op de Xbox One) laat het wapenwiel verschijnen, maar het kort indrukken van Y laat je ook je huidige wapen aanpassen, wat behoorlijk nauw en frustrerend kan werken. Er is ook geen optie om te springen, wat je flexibiliteit tijdens gevechten beperkt en de enige manier om over obstakels heen te bewegen is ze te benaderen en te wachten op een melding. Het doet zeker niet een heel veel afbreuk aan het plezier, maar als People Can Fly streeft naar een echte definitieve versie, dan hadden ze ook de besturing een tweede keer moeten bekijken.

In plaats van de game simpelweg van een nieuw likje verf te hebben voorzien heeft men het origineel in de remaster volledig herbouwt en deze verbetering zijn in ieder hoekje en gaatje te zien. Van de veel gedetailleerdere 'character models' tot te, nu, wonderlijk prachtige locaties. People Can Fly heeft de titel op nagenoeg alle vlakken opgepoetst, wat bewonderenswaardig is aangezien ze ook voor een simpele port hadden kunnen kiezen voor de nieuwe consoles. Bulletstorm toont wellicht tekens van veroudering op bepaalde plekken, maar het is moeilijk te geloven dat de originele game alweer bijna zes jaar geleden is verschenen.

Buiten de hoofdcampaign om is er ook een scoregedreven Echoes-modus, waar je enkele bekende locaties bezoekt en daar zoveel mogelijk unieke skills shots als mogelijk moet uitvoeren (er zijn zelfs een handjevol nieuwe maps toegevoegd). Hier kan je het opnemen tegen vrienden en andere in de community om de hoogste score op de leaderboards te halen, maar alleen de tijd zal leren of dit ook echt een competitief aanslaat. Er is ook de Anarchy-modus, die te vergelijken is met de Horde-modi zoals we die kennen uit games als Gears of War en Saints Row 3, waar je met vrienden zo lang mogelijk probeert te overleven naar golven aan vijanden. Beide modi bieden je de mogelijkheid om Bulletstorm's krankzinnige bloedblad te omarmen zonder je bezig te hoeven houden met de verhalende elementen. Het is echter teleurstellend dat er geen optie is om de campaign in co-op te spelen, wat iets is dat zo goed werkte in de Gears of War-titels en dat het hier ongetwijfeld ook had gedaan.

Bulletstorm biedt zondermeer een fantastische ervaring, of je nu het origineel gespeeld hebt of niet, het is echter niet te missen dat de remaster enige échte nieuwe content mist. Ja, beide downloadable content packs - Gun Sonata en Blood Symphony - zijn toegevoegd en er is de nieuwe optie om als Duke Nukem te spelen evenals enkele nieuwe maps in de Echoes-modus, maar terugkerende fans zouden meer redenen moeten hebben om terug te keren. De Duke Nukem-tour is behoorlijk indrukwekkend, inclusief de originele stemacteur en een bewerkt script die beter bij het personage past, maar op dit moment is dit alleen te spelen als pre-order bonus. Voor een zes jaar oude titel, die bijna voor de volle verkoopprijs wordt verkocht, hadden we iets meer willen zien.

Bulletstorm keert terug met de actie en bloederigheid die we kennen, weet de tand des tijds te doorstaan en biedt een vermakelijke first-person shooter-ervaring. De Full Clip Edition levert behoorlijk verbeterde graphics en, alhoewel er geen nieuwe content of een co-op optie is voor de campaign, is een tweede blik waard. Daar het vervolg nog in onzekerheid is onthuld, kunnen we alleen hopen dat Bulletstorm er in slaagt om een groter publiek aan te spreken

7 / 10
+
Graphics enorm verbeterd, skill shots houden de gevechten fris en vermakelijk, Echoes en Anarchy-modi bieden uren aan extra plezier.