Planescape Torment: Enhanced Edition

Planescape Torment: Enhanced Edition

Beamdog geeft ons een tweede kans om Planescape Torment te ervaren.

• Berichten: Jorge García

Planescape Torment: Enhanced Edition is iets noodzakelijks maar tegelijkertijd lastig. Een van de problemen die we waar we vaak in videogames mee geconfronteerd worden is dat klassieke titels worden benadeeld door mechanismen of opties die verouderd aanvoelen. In tegenstelling tot andere kunstvormen, die grotendeels in hun eigen context gezien kunnen worden, zijn veel van de beste games tegenwoordig gebouwd bovenop de prestaties van hun voorgangers, waardoor die daarvoor vaak verouderd aanvoelen (tot op zekere hoogte dan). Dit is prima als je games bekijkt als entertainment. Technologie ontwikkelt zich in een hoog tempo en games gebaseerd op een kern van pure digitale spierkracht lopen het risico om snel oud en achterhaald te geraken. Als een titel de tand des tijds doorstaat moet het met iets anders op tafel komen. Het moet meer bieden dan alleen pure vakmanschap en digitale prestaties.

Toen Planescape Torment oorspronkelijk 18 jaar geleden werd uitgebracht zorgde het niet voor veel tumult. Black Isle was een studio was betrokken als uitgever of als ontwikkelaar. Het werkte aan een frisse golf van games die de bouwstenen van de Westerse role-playing games liet beven, met titels als Baldur's Gate, Icewind Dale en Fallout. Planescape Torment was meer een persoonlijke gok die werkte op een ander niveau, een nauwkeurig afgestemd uurwerk, waarbij ieder klein element bijdroeg aan een groter geheel. Het groeide snel uit tot een cultklassieker, bewonderd en geëerd door velen. Het wordt nog steeds beschouwd als een van de beste role-playing games aller tijden, zo niet de beste. Dat brengt ons naar 2017 en deze Enhanced Edition.

Planescape Torment: Enhanced Edition was noodzakelijk omdat het spelen van het origineel op de dag van vandaag de aandacht van de gebruiker te veel zou afleiden van het belangrijke. Een kleine visuele verbetering was een must, een update van de animaties en omgevingen die ons twee decennia geleden deden huiveren. Maar het is een zorgvuldig gebalanceerd werk; te veel aanpassingen, het introduceren van te veel nieuwe elementen, zou het kunnen verpesten. Gelukkig bewijst Beamdog uitstekend het bronmateriaal te kennen en hoe een titel als Planescape Torment verdient om behandeld te worden.

Deze Enhanced Edition is dan ook perfect op de hoogte van zijn rol en wijkt daar niet van af. De aanpassingen en veranderingen zijn klein, met de nadruk juist op het visueel verbeteren van de game, het verhelpen van kleien foutjes die hier en daar te vinden waren en al met al het behandelen van een handjevol problemen. De rest is vrijwel intact gelaten. Het toevoegen van nieuwe personages of verhaallijnen zou de meesterwerk veranderen, waar het veranderen van dialogen en het toevoegen van nieuwe gebieden het tempo zou beïnvloeden en het risico zou worden gelopen om dat wat er al is minder te maken.

Het is misschien niet genoeg voor sommigen. Er zullen diegene zijn die liever iets hadden gezien wat er gedaan is met Baldur's Gate en Baldur's Gate II, maar dit zijn games die een andere aanpak vereisen. Planescape Torment is tot in het obsessieve gemeten en uitgelijnd, en was ongewoner dan de andere projecten ontwikkeld met de Infinity-engine. De speler geniet de vrijheid om te verkennen en om hun personage te ontwikkel, om zo diep als ze willen in het verhaal te duiken, maar altijd binnen het vastgestelde kader. In realiteit, is er helemaal niet zoveel spelerkeuze, ook zijn er geen duizend verschillende eindes. De beslissingen die je tijdens je avontuur maakt zijn verbonden aan de dialogen, waarbij je opties krijgt om op verschillende manieren om te gaan met de wereld en diens personages. Het zorgt er niet echter voor dat het verhaal anders verloopt. Je kan ook altijd dezelfde plekken bezoeken en dezelfde personages ontmoeten, ongeacht hoe je kiest om te spelen.

Planescape Torment: Enhanced EditionPlanescape Torment: Enhanced Edition
Planescape Torment: Enhanced EditionPlanescape Torment: Enhanced EditionPlanescape Torment: Enhanced EditionPlanescape Torment: Enhanced Edition