Guardians of the Galaxy: The Telltale Series

Guardians of the Galaxy: The Telltale Series - Episode 1

Telltale heeft een licentie van Marvel opgepakt om hun episodische formule op toe te passen en koos daarbij voor Guardians of the Galaxy. Een perfecte match lijkt het, maar weet de eerste episode dit ook te bewijzen?

Guardians of the Galaxy is op meerdere manieren een prachtige licentie voor een Telltale-game. Genoeg kleurrijke personages, gevuld met humor, spanning en een geweldige soundtrack. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een geweldig episodisch avontuur, echter voelt de eerste episode een beetje futloos. De beloften van Telltale, waarbij het beweerde een eigen draai te geven aan de franchise, zijn ver te zoeken en het lijkt er juist op dat ze hun standaardformule gebruikt hebben om Guardians of the Galaxy in te gieten en daarbij weinig zorg en aandacht te geven.

Dat wilt niet zeggen dat er geen goede dingen in de eerste episode, Tangled Up in Blue, te vinden zijn. Het is vooral een klein beetje frustratie en teleurstelling die boven komt drijven. De game biedt de typische combinatie van dialoogopties en quick time events - zoals we al vele malen hebben gezien in andere Telltale-titels - maar de eerste episode biedt ook een iets groter gebied om te verkennen en een scène waar je in The Milano (het ruimteschip) rondloopt, met je teamleden praat en stuit op de nodige fanservice. Net zoals bij de meeste Telltale-games is de puzzel die je moet oplossen in het open-gebied niet echt diepgaand, maar je kan in ieder geval de gadgets van Star-Lord hierbij gebruiken. De scène aan boord van The Milano kent ook enkele toffe momenten waarbij je de achtergrondverhalen van je teamleden leert kennen, ook al voelen de dialogen soms een beetje stijfjes aan.

Guardians of the Galaxy: The Telltale SeriesGuardians of the Galaxy: The Telltale Series

We gaan een klein beetje van het verhaal verklappen, zodat je een idee hebt waar de game omdraait. De titel begint met onze helden die Thanos naar een Kree-tempel volgen, zonder plan of iets dergelijks. De helden belanden daar in een soort van vacuüm, Thanos is dood, en daar kom je er achter dat de artefact in de tempel waar Thanos naar op zoek was de kern van het verhaal vormt. Het toont Peter (Star-Lord) een visioen van zijn moeder, en in typische Guardians of the Galaxy-stijl, worden onze helden van het voorwerp beroofd.

Het is een interessante opzet, maar laat de eerste episode ook een beetje als een anticlimax voelen. We hopen dat de keuzes de we nu maken, waaronder de keuze of je het lijk van Thanos' aan de Collector verkoopt of overdraagt aan Nova Corps voor een minder grote beloning, enkele interessante twists gaat op leveren in de rest van de episodes. Ook vragen we ons af hoe onze keuzes de relatie tussen onze mede Guardians beïnvloedt. Het is lastig om nu al te zeggen welke richting Telltale hier mee opgaat, maar dat is één van de elementen, waardoor we geïnteresseerd zijn in de aankomende episodes.

Telltale heeft qua presentatie gekozen tussen iets dat tussen hun gebruikelijke visuele stijl zit en realisme. Het voelt een beetje loshangend doordat sommige personages er gedetailleerd en realistischer uitzien dan andere. We zijn van mening dat deze licentie beter af was geweest met dezelfde visuele stijl als die in The Wolf Among Us of Tales from the Borderlands. Het ziet er daardoor allemaal niet te vreemd uit, vooral de rare bewegingen van de wenkbrauwen. Iets dat ons minder was gaan opvallen als de stijl niet zo realistisch was. We hebben de game op de PlayStation 4 gespeeld, en hoewel het niet zoveel prestatieproblemen had als Batman, waren er welke enkele momenten waarbij de framerate haperde.

De licentie zelf kent al een briljante soundtrack, maar doordat deze uitgerekt moet worden over vijf episodes van twee uur, weet Telltale het tempo niet zo gaande te houden als in de films. De muziek slaagt er goed in om de sfeer van Guardians neer te zetten. Waar de game echter niet goed in slaagt zijn de dialogen: de stemacteurs weten het niet juist te brengen en sommige opties lijken niet bij het personage van Star-Lord te passen. Er zitten enkele pareltjes tussen, zoals hilarische conversaties tussen Rocket en Groot, maar in het algemeen is het matig en niet zo goed als het had moeten en kunnen zijn. Helemaal als je het vergelijkt bij de films.

Het is een verrassend zwakke start voor de reeks, maar we zijn nog wel benieuwd waar dit heen gaat en hoe onze keuze de dynamiek in de groep verandert. Hoe ver kunnen we Gamora pushen? De reeks is nog niet verloren, maar Telltale moet wel iets verbeteren om met de toekomstige de franchise eer aan te doen.

Guardians of the Galaxy: The Telltale SeriesGuardians of the Galaxy: The Telltale SeriesGuardians of the Galaxy: The Telltale Series
6 / 10
+