The Disney Afternoon Collection

The Disney Afternoon Collection

We lieten onze redacteur met de grootste gamescollectie een verzameling van NES-klassiekers beoordelen...

In de jaren '80 en '90 bracht Capcom een reeks van onvergetelijke Disney-klassiekers uit op de NES, waarvan menigeen vaak zelfs op lijstjes van de beste games ooit opduiken. Ik herinner me nog hoeveel ik van al deze fantastische Disney-titels hield die op de eerste console van Nintendo zijn verschenen. Ik en mijn beste vriend Johan huurden Chip 'n Dale elk weekend bij onze lokale videowinkel en speelden nachtenlang. Capcom en Disney wisten exact hoe ze videogames moesten maken met een magische kwaliteit...

The Disney Afternoon Collection

Iedereen die mij goed kent weet ook dat ik ongelofelijk veel respect heb voor de klassieke Disney-games. Af en toe slinger ik mijn originele cartridges weer aan en geniet ik hier met volle teugen van. En afgezien van het feit dat iedere losse game vaak niet langer dan 40 minuten kost om door heen te rennen, bevatten ze allemaal een aantrekkingskracht waar veel hedendaagse platformgames niet bij in de buurt komen. Begrijp me niet verkeerd. Ik houdt van alle soorten videogames, maar Capcom en Disney deden alles met een speels gemak en combineerde dit met een onovertroffen besturing. Dit is eigenlijk ook alles wat nodig is in dit genre.

Ik vraag me dan ook af of er iemand anders was die net zo hard juichte als ik toen The Disney Afternoon Collection werd aangekondigd. Hierin vinden we zes Disney-klassiekers voor de NES: Chip 'n Dale Rescue Rangers, Chip' n Dale Rescue Rangers 2, DuckTales, DuckTales 2, Darkwing Duck en TaleSpin. Voor velen is dit een kinderdroom wat betreft games en ontwikkelaar Digital Eclipse heeft enkele nieuwe elementen aan het pakket toegevoegd. Als je de uitmuntende Mega Man Legacy Collection hebt gespeeld, dan weet je dat de ontwikkelaar heeft gekozen om de imperfecte framerate en graphics intact te houden en dit niet te verhelpen. Veel spelers klaagden over deze gebreken, maar persoonlijk vindt ik dit onderdeel van de charme als je te maken het met oude Nintendo-games. Dit is hoe ik ze herinner. Digital Eclipse heeft precies hetzelfde gedaan en laat de gebreken voor zich, waardoor de game natuurlijker aanvoelt en technisch speelt als een originele NES-game.

The Disney Afternoon Collection

Zoals bekend is waren veel oude 80's- en 90's-games een beetje lastiger om onder de knie te krijgen dan moderne titels. Een voorbeeld hiervan is Darkwing Duck, wat ik zie als een ongelofelijk moeilijke actiegame. Ondanks meerdere pogingen heb ik hem slechts een keer uitgespeeld. Om The Disney Afternoon Collection geschikt te maken voor alle leeftijden heeft de ontwikkelaar twee nieuwe opties geïntroduceerd, een daarvan is een savesysteem waardoor je op ieder moment de game kan opslaan.

Dit voelt echter een beetje overbodig, omdat de andere grote nieuwe toevoeging je de tijd laat manipuleren om je fouten goed te maken, zoals in Forza Motorsport 6 of met een emulator. Iedere dood is daardoor te vermijden door de L1-knop (we speelden de PlayStation 4-versie) te gebruiken om de tijd terug te draaien. Persoonlijk heb ik de functie echt een enkele keer gebruikt en dat was bij de laatste baas in Darkwing Duck, die een echte lastpak is. Het is een handige optie om te gebruiken, vooral om je de irritatie te besparen om elke keer opnieuw te beginnen.

The Disney Afternoon Collection

De zes games in de verzameling verschillen behoorlijk van elkaar, waardoor je nooit het gevoel krijgt monotoon bezig te zijn. Zelfs Chip 'n Dale Rescue Rangers en Chip' n Dale Rescue Rangers 2, twee fantastische games, verschillen behoorlijk van elkaar, ondanks dat de tweede overduidelijk een vervolg is. Dit geldt ook voor de twee DuckTales-games. Darkwing Duck is een ongelofelijk goede actiegame die lastig is om weg te leggen, al is de moeilijkheidsgraad hoog. TaleSpin verschilt waarschijnlijk het meest van de rest en laat je Baloo in een vliegtuig besturen in een shoot'em up-achtige game waarbij je het tegen luchtpiraten opneemt. Alle games bieden prachtige pixel-graphics en vaak goede humor.

Daarnaast zou het een doodzonde zijn om de gamemuziek niet te vermelden. Iedereen die de klassieke Disney-titels heeft gespeeld weet precies waar ik het over heb. Het is onmogelijk om niet te genieten van de geweldige muziek in Darkwing Duck of de heerlijke soundtrack van Chip 'n Dale Rescue Rangers. En dan heb ik nog geeneens The Moon genoemd in DuckTales, wat misschien van een van de beste liedjes is die in een videogame gevonden kan worden.

The Disney Afternoon Collection

De game bevat ook een 'museum' waarin je schitterende concept art kan bekijken en hier daarnaast is het ook mogelijk om alle liedjes - iets waar ik ongelofelijk blij van werd - luisteren. Een andere uitstekende toevoeging is de Boss Rush-modus die zorgt voor de nodige vermaak. Je kan tegen jezelf of een vriend spelen om te kijken wie het snelst de eindbazen uit de games kan verslaan. Capcom heeft altijd sterke, maar hele toffe bazen in hun Disney-games verwerkt en het fantastisch om alle bazen op een rij te verslaan zonder de hele game door te moeten spelen.

De laatste nieuwe optie is de zogeheten Time Attack-modus en zoals de naam al doet vermoeden is dit waar je een speedrun kan wagen. Het biedt een leuk alternatief voor de competitief ingestelde speler en hierin kan je niet de tijd terugdraaien of je game opslaan. Het draait er alleen om wie de game het snelst uit kan spelen en dat is vaak lastiger dan het lijkt.

Er is echter een optie die ik mis in The Disney Afternoon Collection en dat is een populaire modus uit Mega Man Legacy Collection met NES Remix-achtige uitdagingen. Kleine mini-games gebaseerd op de daadwerkelijk games. Het tot in de puntjes beheersen van een specifiek gedeelte van bepaalde levels zou een perfecte toevoeging zijn geweest aan deze klassieke Disney-games.

The Disney Afternoon Collection

Je kan niet alles hebben. We hebben al vrijwel een perfecte Disney-verzameling gekregen, maar tegelijkertijd had ik het niet erg gevonden als er meer Disney-games voor de NES waren toegevoegd aan deze verzameling. Ik mis bijvoorbeeld The Lion King (niet ontwikkeld door Capcom, maar goed), Adventures in the Magic Kingdom en The Little Mermaid. De laatste is geeneens in Europa verschenen en daarom had het juist zo leuk geweest om een paar extra games te hebben om uit te kiezen.

Al met al is The Disney Afternoon Collection iets dat ik iedereen zou aanbevelen. Het is een fenomenale verzamelen die zes van de beste games voor Nintendo's NES biedt en ongelofelijk veel gameplay biedt voor het geld. Beter dan dit kan het haast niet zijn en aangezien je voor twee van deze cartridges nu rond de 200 euro betaald, doe je er goed aan om deze zo snel mogelijk in huis te halen - voor 20 euro is dit een koopje.

8 / 10
+
Zes klassieke Disney-games in een verzameling, prachtige pixel-graphics, toffe nieuwe opties, uitdagend, onvergetelijke soundtrack, betaalbaar.