Full Throttle: Remastered

Full Throttle: Remastered

De vernieuwde point-and-click-adventure rijdt nog als vanouds.

De jaren '90 was de gouden eeuw voor point-and-click-adventures en ook al associëren velen deze periode met games als Monkey Island, het talent van LucasArts reikte veel verder dan dat. Een van hun meest succesvolle en grappige titels was een avontuur over een motorrijder met de titel Full Throttle. En dit is de nieuwste game die terug is als geremasterde versie, waarbij de klassieker is opgepoetst voor oude en nieuwe spelers.

Ben is de leider van een motorclub genaamd de Polecats (hier gespeeld door Roy Conrad) en wordt aangevallen nadat hij een opdracht weigert. Dit is echter pas het begin en Ben komt kort daarna er achter dat iemand hem probeert op de draaien voor een moord en de Polecats komen daardoor in grote problemen. Het is aan Ben om zichzelf en de Polecats te redden. Een interessant verhaal wordt zo moeiteloos gepresenteerd met de hulp van enkele grappige personages en een flinke teug goede humor. Het duurt ongeveer zes uur om Full Throttle uit te spelen, waardoor het een vrij korte ervaring is vergeleken met andere vergelijkbare games uit die tijd. Wat er echter is zit vol met veelzijdige puzzels en zelfs enkele kleine actiescènes, dus er zijn geen saaie momenten of opvulmateriaal en de duidelijke gamestructuur houdt de ervaring dynamisch en vermakelijk.

Naast het magnifieke verhaal is ook de oorspronkelijk audiovisuele kwaliteit van de game briljant, vooral als je het wederom naar zijn tijdgenoten kijkt. Full Throttle combineert prachtige 2d geanimeerde video's en 3d-elementen om een kostelijke avontuurwereld te maken die doet denken aan de tijd waarin deze is gemaakt. Ook is de gamemuziek uitgebreid met gelicenceerde muziek, bijvoorbeeld met de muziek van de rockband The Gone Jackals: een band die weet waar het mee bezig is.

Full Throttle: RemasteredFull Throttle: Remastered

De geremasterde versie bevat een aangename optie die het mogelijk maakt met een druk op de knop tussen de oude en nieuwe visuals te wisselen. In plaats van een hoop pixels zien de personages in de geremasterde versie eruit alsof ze regelrecht uit een hedendaagse tekenfilm komen en de achtergronden schitteren dankzij een schitterend kleurenpalet. De visuals zijn ook moeiteloos uitgebreid aan beide kanten naar een 16:9 ratio, aangezien de oorspronkelijke graphics beperkt waren tot de 4:3 ratio net als alle games uit die periode. De oorspronkelijk look is erg getrouw gekopieerd en de enige afwijking die ons opviel waren de gevechtsscènes op de motor. In deze scènes zijn de tinten en de achtergrondkleuren totaal anders dan die in het origineel en aangezien we de game vroeger veel gespeeld hebben kunnen we zeggen dat we de originele graphics hierin beter vinden.

Er zijn een paar opties voor de geluiden in het gamemenu. Je kan kiezen tussen klassiek, geremastered en auto-opties. Omdat we de geremasterde versie van de game wilden ervaren hebben we alle opties op remastered gezet, maar we konden er niet precies achter komen hoe de audio wisselt tussen de originele en geremasterde in auto-modus. De grootste rockriffs en elektrische gitaartoeren klinken erg goed in de 5.1 mix en de uitstekende voice-acting klonk levendiger dan ooit.

Full Throttle: Remastered

De verbeterde versie biedt ook hulp bij het oplossen van puzzels en het indrukken van de Shift-knop (op de pc) toont alle voorwerpen en beschikbare gebieden in een scène waarmee je iets kan doen. Deze optie is met name handig voor nieuwe spelers, om ze precies te laten zien hoe ze vooruit moeten. Ook al hebben wij de game meer dan twintig jaar meerdere keren uitgespeeld, wij gebruikten de optie ook een enkele keer, omdat sommige puzzels nog steeds lastig zijn om op te lossen. De game laat spelers nooit vastzitten bij onredelijke of onmogelijke puzzels en ieder probleem heeft een duidelijke en logische oplossing.

Na tientallen jaren kan deze klassieke adventure nog steeds meekomen met hedendaagse titels. Dit is te danken aan het originele verhaal vol met gevatte grappen en geestige referenties; de personages hebben persoonlijkheid die benadrukt wordt door uitstekende voice-acting; en de tijdloze omgevingen en klassieke verhaalelementen maken dit een onvergetelijk avontuur met vermakelijke puzzels die voor iedereen wat te bieden heeft. De game is met veel liefde en talent opnieuw gemaakt, de geremasterde versie verbetert deze klassieke game met respect voor het bronmateriaal. Hierdoor is Full Throttle beter dan ooit te voren.

Full Throttle: Remastered
8 / 10
+