VR Invaders

VR Invaders

VR Invaders geeft ons meer inzicht in de wereld van hacken, met een groot geweer in de hand...

De reis om te zien waar virtual reality tot in staat is begint net en veelbelovende titels als Star Trek: Bridge Crew en Farpoint bevinden zich om de hoek en mikken er op om de kwaliteiten van het platform te demonstreren. Totdat we die titels in onze handen kunnen nemen is het aan de indies om het gat te vullen. Met de Complete Edition van VR Invaders heeft PlayStation VR eindelijk zo een game gekregen.

Het verhaal van VR Invaders brengt ons naar het jaar 2046, een tijd waar virtual reality al een tijd een gevestigd en populair concept is. Voor de meeste mensen is het een toevlucht van de dagelijkse sleur en een plek waar veel mensen in kunnen verdwalen, en dat bedoelen we letterlijk, omdat er virussen zijn die de gebruiker kunnen grijpen. Het is aan de leden van de VR Rescue Force om tegen het cybernetische kwaad te vechten, en daar komt de speler om de hoek kijken. Jij speelt de rol van Thomas Hall die zichzelf in een gevecht vindt tegen de agressieve stammen van kunstmatige intelligentie.

Met een groot geweer en een gladiatorschild blokkeer je vijandelijke afstandsaanvallen in een neonarena. Deze vijanden bestaan uit een variatie van drones en robots en sommige van deze vijanden laten zelfs een power-up achter als ze verslagen zijn. Deze leveren boosts op voor je health of wapens. Naast lasers, shotguns en machine geweren is slowmotion je beste vriend in het verslaan van vijanden. Met de PS Move-controller dat werkt als een schild kan je dit in je voordeel gebruiken bij het ontwijken van vijandelijk vuur of zelfs door projectielen uit de lucht schieten. Aan het eind van een level staat er altijd een grote eindbaas op je te wachten die je op een specifieke manier te lijf moet gaan en een extra uitdagende laag toevoegt.

VR InvadersVR InvadersVR Invaders

We hebben sommige gebieden meerdere keren gespeeld en zelfs dan bereik je het einde van VR Invaders in minder dan twee uur. De meeste locaties die je tijdens dit avontuur ziet hebben een unieke stijl en de omgevingen kunnen ook vernietigd worden. De muziek draagt ook bij aan de spanning die de game probeert te bereiken. Toch ontbreekt het de game aan echte variatie en VR Invaders kan als snel, zelfs binnen de twee uur, repetitief aanvoelen.

Theoretisch gezien kun je op de makkelijkste moeilijkheidsgraad je een weg door de game schieten zonder te hoeven ontwijken. Bewegingloos in je stoel zitten haalt echter veel van het plezier van VR Invaders weg. Net zoals bij de Steam-titel Spae Pirate Trainer vereist de game het om je hele lichaam te gebruiken en het is hartstikke leuk om naar links of rechts te moeten springen om vijandelijk vuur te ontwijken. Aan de ene kant zou het daarbij fijn zijn om tot verschillende speelstijlen gedwongen te worden, vooral tijdens de eindbazen, maar aan de andere kant is het ook fijn om gewoon te spelen zoals je zelf wilt.

In alle opzichten is VR Invaders een erg vermakelijke game die zijn verschillende elementen in een goede ervaring samenbrengt. Leaderboards, Survival- en zelfs een Horde-modus bieden een beetje extra content, maar uiteindelijk blijft het een korte ervaring. Zelfs voor de lage prijs hadden we meer willen zien. Afgezien daarvan is VR Invaders een vermakelijke ervaring voor de PlayStation VR die goed gebruikt maakt van de mogelijkheden en waar we een goede tijd mee hebben beleefd.

VR Invaders
6 / 10
+