Injustice 2

Injustice 2

Een fantastische vechtgame en ook een fantastisch superheldengame.

De weggaan bij Midway en tekenen bij Warner lijkt één van Netherrealm Studios' beste beslissingen te zijn geweest. Sindsdien heeft de studio, die Mortal Kombat heeft gemaakt, een kwaliteitsimpuls gegeven aan hun games met MK 9, Injustice: Gods Among Us, MK X en nu Injustice 2. Allemaal uitstekende titels en met een duidelijke progressie van titel tot titel. Injustice 2 toont dit, biedt verbeteringen op vrijwel ieder vlak, en weet zijn eigen mannetje te staan als een fantastische vechtgame, ook als het niet voorzien zou zijn van een third-party licentie.

Injustice 2 is geïnspireerd door DC Comics en bevat personages als Superman, Batman, Joker, Wonder Woman, Aquaman en vele andere die je wellicht kent uit de comics. Het is ook een direct vervolg op Injustice: Gods Among Us, een game die geprezen werd voor de dappere en originele manier waarop het DC-universum benaderd werd. Zowel de eerste game als dit vervolg bevatten een uitgebreid verhalende campaign, met meerdere filmische momenten.

Spoilers over Injustice: Gods Among Us: In de eerste game slaagt Joker er in om Superman te misleiden en zijn de zwangere vrouw Lois Lane te vermoorden. Gek van wraak vermoord Superman de Joker en verkiest zichzelf als de grote dictator van Aarde. Verschillende leden van de Justice League voegen zich bij Kal'El, maar Batman, bijgestaan door andere personages, slaagt er in om zijn regime om ver te gooien. Dit verhaal mondde uiteindelijk tot een eigen comicsreeks, die zeer gewaardeerd wordt door fans.

Injustice 2

Injustice 2 trapt af met Superman die gevangen zit en zijn aanhangers zijn van gedachte veranderd, dood of ondergedoken. Als Brainiac echter besluit de Aarde aan te vallen verandert alles. De rest is aan jou om te ontdekken in de campaign en daarbij wordt je getrakteerd op enkele fantastische filmische scènes. Er zijn ook genoeg referenties en heerlijke details voor DC-fans, al heeft het verhaal hier en daar wel gaten en forceert het sommige ontmoetingen - het blijft natuurlijk een vechtgame. Echter biedt het vijf uren genot voor iedere DC-fan.

De campaign is slechts deel van de content die beschikbaar is voor de singleplayer. Er is een modus genaamd Multiverse, die vergelijkbaar is met Mortal Kombat X Living Towers. Ieder multiverse bevat zijn eigen vijanden om uit te schakelen, evenals speciale uitdagingen. Zo is er bijvoorbeeld een multiverse waarin de game je dwingt als Darkseid tegen de Justice League-helden te vechten, maar kan je het personage kiezen dat je bestuurt. In een multiverse waar de Joker de baas is, krijg je een bonus door te spelen als Harley Quinn. In deze multiverses vind je ook extra uitdagingen (zoals het uitvoeren van specifieke bewegingen of het spelen als een bepaald personage), evenals 'modifiers'. In een multiverse kregen we hulp van Dr. Fate, die we op ieder moment in het gevecht konden inschakelen.

Er zijn multiverses met verschillende levels en moeilijkheidsgraden en iedere dag worden nieuwe toegevoegd. Sommige zijn weken lang te spelen, andere een paar uur, maar allemaal leveren ze beloningen. Er zijn ook specifieke multiverses voor Guilds. Deze guilds laten spelers met elkaar communiceren en uitdagingen aan gaan die te lastig of de groot zijn om alleen aan te pakken. Er zijn zelfs eindbazen, die slechts enkele spelers succesvol kunnen verslaan.

Multiverse-modus is een genot en er zijn zelfs drijfveren die je nog langer laten spelen - characterprogressie. Een van de grote innovaties van Injustice 2 is de introductie van een gear-systeem, waarmee je personages kan verbeteren en specialiseren. Iedere held en schurk heeft toegang tot zes type onderdelen, zoals borst, armen, mantels en badges. Er zijn ook verschillende eigenschappen voor de uitrusting, deze veranderen namelijk niet alleen het uiterlijk van een personage, maar ook zijn statistieken. Je kan een held uitrusten om krachtigere directe aanvallen uit te voeren of bijvoorbeeld specialiseren in power-aanvallen.

Injustice 2Injustice 2

Er is heel veel te verzamelen voor alle personages en de game geeft zelf opties die uit andere gamegenre lijken te komen. Als je een specifiek onderdeel wilt gebruiken, maar je het uiterlijk niet aanstaat kan je deze veranderen naar iets dat je al hebt. Je kan een onderdeel ook 'evolueren' naar je huidige level als een personage sterker wordt dan hetgene wat je wilt gebruiken. Dit heeft echter ook een gepaste prijs.

Bepaalde uitrusting is te verkrijgen door bepaalde doelen te behalen, maar de meest standaard manier is het gebruik van Mother Boxes. Deze lootboxen zijn er in het brons, zilver, goud, platinum en diamant. De zeldzaamheid van de uitrusting verandert met de boxen mee. Je krijgt boxen door bepaalde doelen in de game te halen, je kan ze ook aanschaffen met echt geld. Ditzelfde geldt voor de opties voor het evolueren van uitrusting of het veranderen van hun uiterlijk. Alles heeft een prijs en we zijn niet helemaal overtuigd dat dit lootbox-systeem de gameplay ten goede komt. Het speelt overduidelijk Netherrealm en Warner op economisch gebied in de kaart, maar het is misschien niet de beste keuze voor de speler.

Toch blijkt het verzamelen van een uitrusting een grote aantrekkingskracht te hebben en visueel kan je iets heel speciaals maken. De meest krachtige sets tonen het hoge level van een speler en je kan zelfs de kleuren van je uitrusting veranderen met patronen die ook worden vrijgespeeld - zoals Superman in het zwart met zilver. Dit speelt ook een rol online.

De Injustice 2-multiplayer volgt een traditionele formule, met toernooien, "vriendschappelijke" en 'ranked' gevechten. Je kan je uitrusting in deze gevechten online gebruiken, maar als je een pure game-ervaring prefereert kan je kiezen om zonder deze extra statistieken te vechten. Er is ook een e-sportkant in Injustice 2, met verschillende events die al ingepland zijn. Belangrijker is echter dat de onlinemodus van Injustice 2 voor ons prima werkte. We hadden geen problemen zoals met matchmaking in MKX, het vechten is vloeiend en alles is uitstekend in elkaar gezet.

Injustice 2Injustice 2
Injustice 2Injustice 2
Injustice 2Injustice 2Injustice 2