Star Trek: Bridge Crew

Star Trek: Bridge Crew

Legt vr de laatste grens qua plezier?

Het toffe van virtual reality is het gevoel dat je krijgt als je de headset opzet. Het gevoel alsof je naar een andere wereld wordt gestuurd. Het is dan ook meer dan logisch dat spelers eindelijk kunnen gaan "where no man has gone before". Dat was de slogan van Star Trek: The Original Series eind jaren '60 en als je er over nadenkt kent de doelgroep van het Star Trek-universum veel overeenkomsten met die van virtual reality. Het gebruik van vr wordt door veel gebruikers de eerste keer dan ook beschreven als een "holodeck".

Na een flinke vertraging brengt Ubisoft deze twee werelden eindelijk samen en laat het spelers de brug van een schip uit de Enterprise-klasse verkennen. Star Trek: Bridge Crew is ontworpen als een co-op-ervaring. Idealiter bemannen vier spelers ieder een van de belangrijke onderdelen van de brug van het ruimteschip: een kapitein, een stuurman, een tactisch officier en een ingenieur.

In een ongeïnspireerd trainingskamp is het tijd om de vele verschillende opties van de touchpanelen, die ontworpen zijn naar het uiterlijk van de nieuwe Star Trek-films, onder de knie te krijgen. Middels een droge uitleg in tekstvorm leert de spelers alle kneepjes van de verschillende bemanningsstations. De kapitein accepteert inkomende berichten en slaat zo nodig alarm, maar bovenal krijgt hij de missie-instructies van Starfleet. Deze moet hij doorgeven aan zijn bemanningsleden. Daarnaast heeft hij toegang tot verschillende sterrenkaarten om 'warp' en 'impulse' bestemmingen te bekijken, evenals doelen die zich dichtbij bevinden. Hij kan ook beslissen wat er te zien is op het grote scherm op de brug.

De piloot bepaalt de snelheid en navigeert het schip langs ruimterotzooi, asteroïden en mijnen met een kleine touchpad. Impulse en warps, aan de andere kant, worden ingezet met grote hendels. Daarbij heeft dit station, net als die van de tactische officier, toegang tot de 'beam transporter' en speciale systeeminfiltraties om andere ruimteschepen te manipuleren.

Star Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge Crew

De tactische officier heeft controle over 'phasers' en 'photon'-torpedo's, kan vijandige schepen en kosmische voorwerpen scannen en analyseren, evenals de coördinatie van het beamen en hacken.

De ingenieur is de baas over de energieverdeling van het ruimteschip en kan de kracht van de schilden verhogen, de motoren extra kracht geven of de reikwijdte van de phasers vergroten door het juist verdelen van de middelen. Daarnaast heeft hij de leiding over de reparatiebemanning en kan hij bepalen hoeveel teams zich bezighouden met het repareren van een systeem.

Sommige acties vereisen de samenwerking van meerdere stations. Als voorbeeld: de 'warp coils' moeten opgeladen worden voor een sprong, de piloot moet de vijand op vuurafstand houden voor phaser-aanvallen, terwijl de 'stealth'-mogelijkheden van het schip worden beïnvloed door verschillende parameters.

De gelijknamige bemanning dient niet op de Enterprise, maar op de gloednieuwe Aegis. Hun taak is het verkennen van een onbekend galactisch gebied, "the trench" genoemd, om een nieuwe thuis te vinden voor de Vulcans. Het is een goed gevoel om eindelijk plaats te nemen op de brug van de Aegis na de saaie trainingsruimte. Helaas is dit enthousiasme slechts van korte duur. Alhoewel de representatie van de brug grafisch overtuigend is, ondanks de simpelheid, ziet de uitgestrekte ruimte er behoorlijk teleurstellend uit. Vooral de "sterren achtergrond" en de verschillende kosmische nebula's zijn onduidelijk en vaag; en dat komt niet door de resolutie van de vr-headset, maar omdat dit 'low-res textures' zijn. De volgende obstakels die we te lijf moeten gaan zijn het 'tracken' van de camera en de besturing. De voorwerpen die zich dichtbij bevinden (de besturingspanelen bijvoorbeeld) hebben de drang om te zweven en een beetje te verspringen; hierbij is het tracken van de besturing iets minder accuraat dan in andere PSVR-games.

Star Trek: Bridge Crew
Star Trek: Bridge Crew
Star Trek: Bridge Crew