Nex Machina: Death Machine

Nex Machina: Death Machine

De specialisten in twin-stick shooters zijn terug.

We kijken altijd reikhalzend uit naar nieuwe games van Housemarque. Deze studio heeft echt door hoe je een goede twin-stick shooter maakt en de nieuwste game van de ontwikkelaar, Nex Machina: Death Machine, is wederom een fantastisch spel dat inspiratie haalt uit de bloeitijd van de arcadegames.

Nex Machina haalt voor de visuele stijl en in het rond spattende voxels inspiratie uit Housemarque's eigen Resogun. In Nex Machina word je in een aantal snelle levels gedropt waar je wederom mensen moet redden terwijl je de vele mechanische vijanden die rond je spawnen moet vernietigen. Terwijl je je vijanden kapot schiet, kun je regelmatig upgrades voor je wapens en schild oppakken. Er zijn tevens secundaire aanvalsmogelijkheden die je op speciale momenten kunt gebruiken, alsmede een dash waarmee je aanvallen kunt ontwijken of jezelf langs dodelijke energiestralen kunt manoeuvreren.

Aan het einde van elke zone kom je - verrassing! - telkens een gigantische eindbaas tegen. Deze gevechten zijn uitstekend ontworpen, met voorspelbare maar uitdagende aanvalspatronen die je moet zien te overleven terwijl je er op los vuurt om hun in-game energiebalk langzaam leeg te krijgen. Het duurt niet lang voordat heel het beeldscherm is gevuld met projectielen en je hier kundig omheen moet dansen terwijl je maar hoopt dat je niet doodgaat. Kogels ontwijken is echter niet genoeg; je moet ook zorgen dat je je vijand raakt als verder wilt komen.

Nex Machina bevat vijf levels: Techno Forest, Crystal Mountain, Fire Cavern, Machine City en Future Labs. Elk van deze zones heeft een eigen uiterlijk, maar ook vijanden verschillen per gebied. Dankzij de vele schoten die ze lossen, de kogels die je terugstuurt en de explosies die als vuurwerk daarop volgen is het geheel erg betoverend. Het is simpelweg een feest voor je ogen.

Nex Machina: Death Machine
Nex Machina: Death MachineNex Machina: Death MachineNex Machina: Death Machine

Ondanks al die chaos is het nooit té druk op het beeldscherm en is het bijna altijd goed mogelijk om een overzicht te houden. Elke zone heeft korte stages en zodra je er eentje hebt uitgespeeld, boost je personage naar de volgende en begint het hele proces weer opnieuw en versla je uiteindelijk de baas van de zone (of krijg je een game over-scherm, als je geen continues meer hebt, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad). Onderweg kun je diverse geheimen ontdekken, zoals verborgen mensen om te redden, maar die zijn zeker dankzij de chaotische actie erg moeilijk om te vinden. Daarbij kan het voorkomen dat je alle vijanden in een zone ongemerkt hebt gedood en je al naar de volgende zone wordt getransporteerd terwijl je eerst nog even naar geheimen wilde zoeken.

Dit is echt een Housemarque-game: de game blijft lang speelbaar doordat je probeert je high scores te verbeteren. Nex Machina bevat niet gigantisch veel content en je moet dus voldoening halen uit het feit dat je steeds beter wordt in de game, de scores van je vrienden probeert te verbeteren en de stages telkens weer opnieuw speelt met een aantal andere objectives (zoals bijvoorbeeld een stage uitspelen zonder een mens te redden). Is dit niet je ding, dan ga je niet veel plezier uit de game halen. Er zijn een aantal modi; Arcade heeft verschillende moeilijkheidsgraden; Arena-levels worden ontgrendeld door het verdienen van in-game munten; Single World laat je een zone spelen zonder dat je een zone die daarvoor kwam hoeft te spelen; Local Co-op is precies wat je verwacht; en Feats is een lijst met uitdagingen. Als het constant herspelen van dezelfde content en high scores achterna jagen niet je ding is, dan is Nex Machina misschien niet voor je weggelegd.

Maar ben je een twin-stick arcadefanaat die leeft voor het behalen van een hoge high score, dan is Nex Machina: Death Machine precies wat je zoekt. De besturing voelt snel en nauwkeurig, de wapens geven goede feedback en de chaos op het scherm is perfect gebalanceerd en een genot om te zien. Het is ook fijn dat Housemarque de game niet alleen op PlayStation 4 uitbrengt, maar ook op PC, al had laatstgenoemde versie nog beter kunnen zijn met een aantal customise-opties. Zijn Resogun en Alienation je ding, dan kun je met een gerust hart Nex Machina kopen.

8 / 10
+
Snelle actie, bevredigende gevechten, verslavend om high scores te halen, veel uitdaging.