Minecraft: Story Mode - Season 2

Minecraft: Story Mode - Season 2 - Episode One

Het tweede seizoen van de verhalende spin-off is hier.

Toen Mojang en Telltale het eerste seizoen van Minecraft: Story Mode aankondigden, waren gamers verward. Minecraft draait om het maken van je eigen virtuele wereld, het constant aanpassen van een gigantische sandbox. Hoe past daar een verhaal gedreven spel in vergelijkbaar met voorgaande Telltale-games? Het eindresultaat was alles behalve revolutionair, maar bewees dat het Minecraft-universum wel degelijk ruimte heeft voor leuke verhalen voor jongere gamers, gecombineerd met de gameplay die we kennen van Minecraft.

Spoilers voor het eerste seizoen: dat eindigde met Jesse en zijn team die de wereld redden van de Wither Storm, waarna ze naar Sky City gaan om daar door een aantal portalen te reizen en iedereen wederom redden. Aan het begin van het tweede seizoen schrijft Lukas een boek over de avonturen van de gang, waarbij Jesse als held wordt onthaald door alle inwoners van Beacontown. We worden voorgesteld aan een nieuw, erg enthousiast personage genaamd Radar, de assistent van Jesse die overal waar wij gaan meeloopt, terwijl de rest van de gang voorbereidingen treft voor een viering genaamd Founding Day. Je bent gedurende de episode het stadje aan het verkennen, waarbij je bijvoorbeeld een beeld voor iemand kunt bouwen.

Minecraft: Story Mode - Season 2

Eén van de problemen die je snel opmerkt is dat Jesse verschrikkelijk traag loopt. Zelfs met een optie om zijn pas te versnellen duurt het nog verschrikkelijk lang, zeker als je merkt dat je iets bent vergeten en een stuk terug moet lopen. Ook irritant was toen we een boekenwinkel konden bezoeken, maar door een vaststaande camera nauwelijks op iets konden klikken. Het zijn geen gigantische valkuilen, maar het wordt snel irritant wanneer je alles wilt ontdekken.

Het stadje zelf oogt indrukwekkend, met verschillende typen blokken en gebouwen. De inwoners van het dorp zitten vol met karakter en hebben prima ingesproken stemmen, op één uitzondering na: Joseph Garrett, of Stampy Cat voor zijn fans. Zijn ingesproken stemmen zijn middelmatig en voelen niet thuis in de game. De toevoeging is duidelijk gedaan voor kids die helemaal wild zullen worden dat hun favoriete YouTuber nu in de game zit. Ben je hier geen fan van, dan is de toevoeging ronduit irritant.

Minecraft: Story Mode - Season 2

De eerste episode doet erg denken aan de plot van het eerste seizoen. Jesse en Petra verkennen samen een mijnschacht voordat ze op iets sinisters stuiten, ze roepen de hulp in van een andere avonturier en reizen over het continent om nog iets kwaadaardigs tegen te komen. Het voelt allemaal erg cliché aan, maar dat stoort niet door de luchtige sfeer van de game. Er is daarnaast een hoop variatie in omgevingen, waaronder Beacontown zelf, het gebied daarnaast, Champion City, de mijnschacht en een enorme zeetempel.

De gameplay bestaat zoals we dat gewend zijn van Telltale vooral simpele puzzels en dialoogopties. Je komt hier niet iets nieuws tegen, maar de wereld die de ontwikkelaar heeft gebouwd is charmant en perfect voor kinderen en jonge tieners. Waar series als The Walking Dead en Tales From the Borderlands echter ook interessant waren voor mensen die verder niets met die franchises hadden, daar zul je weinig plezier halen uit Minecraft: Story Mode als je geen fan bent van Minecraft of het eerste seizoen niet hebt gespeeld.

Minecraft: Story Mode - Season 2

We moeten nog een ander irritatiepunt benoemen, namelijk het breken of plaatsen van blokken. In Minecraft geeft dat een zacht geluid dat doet denken aan echte grond. In Story Mode klinkt het alsof je stenen plaatst en breekt, een veel harder geluid. Het is een behoorlijk specifieke klacht, dat realiseren wij ons ook, maar we moesten het even benoemen.

De eerste episode is zo'n twee uur lang. We hebben in die tijd wel een paar keer moeten grinniken, maar de complete ervaring was niet ongelooflijk innemend. Het is een plezierige bezigheid die vooral bij jongere Minecraft-fans in de smaak zal vallen. Het is dan ook niet Telltale's beste werk, maar bij lange na niet hun slechtste product. Als je naar een soortgelijke game met volwassenere content zoekt, dan raden we je Tales From the Borderlands aan.

Minecraft: Story Mode - Season 2
6 / 10
+