Super Cloudbuilt

Super Cloudbuilt

Super Cloudbuilt heeft eindelijk de sprong gemaakt van de pc naar de console en arriveert in goede vorm.

Als het aankomt op parkour-mechanismen is er een dunne scheidingslijn tussen plezier en frustratie. Als de bewegingen te scherp en fijn afgestemd zijn, dan kan zelfs de kleinste beweging moeilijke sprongen verpesten, als het te zweverig is de game te makkelijk en onbevredigend om te spelen. Super Cloudbuilt probeert en weet deze 'sweet spot' tussen beide uitersten van het spectrum perfect te raken.

In een mysterieus ziekenhuis, met toegangsportals naar een andere dimensie met zwevende platforms en vijandige robots, speel je als Demi; een vrouwelijke soldaat die gewond is geraakt en zichzelf bevindt in deze onbekende wereld, waar hij lichaam in een ziekenhuisbed ligt en spelers haar geestelijke belichaming besturen. Het verhaal draait om het voltooien van paden door verschillende soorten level, zo te herinneren wat er precies gebeurd is en hoe ze in deze situatie terecht is gekomen. Ondanks dat er vier verschillende eindes zijn, is het verhaal zonder twijfel het meest onbeduidende aspect van de game, met veel onduidelijkheid en weinig afsluiting.

Gelukkig is dat het enige aspect waar Super Cloudbuilt tekortschiet. Demi is uitgerust met raketmotoren op haar rug waardoor ze absurde snelheden kan bereiken en daarop kan manoeuvreren, dit allemaal terwijl ze de raadselachtige platformen gehuld in mysterie afgaat. 'Wall-jumpen' en het combineren van 'boosts' terwijl je de optimale route door ieder level vindt voelt soepel en vloeiend. Er zijn veel routes die je kunt nemen. Dat hangt af of je doel is om zo snel mogelijkheid het einde te bereiken of dat je alles wilt verzamelen.

Super Cloudbuilt

Demi hanteert ook een pistool met twee vuuropties; 'single' semiautomatisch en een opgeladen schot om verschillende soorten vijanden uit te schakelen. Er is een overvloed aan gevechtstorens, lasers en drones die een kogelregen op je loslaten en je eerst moet uitschakelen. Doe je een indrukwekkende 'slide' met twee 'quickfire' schoten om enkele gevechtstorens uit te schakelen om vervolgens tussen twee parallelle oppervlakten te walljumpen en je voelt je de tofste freerunner ooit. Doe je dat meer dan eens en behaal je een level op een recordsnelheid? Zeg dan hallo tegen je nieuwe Super Cloudbuilt-verslaving.

Checkpoints zijn vaak zeldzaam, maar je krijgt een draagbare checkpoint die je zelf kunt plaatsen en waarvan je er in het level zelf ook meerdere kunt verzamelen. Er is bijna nooit een punt waarop het voelt alsof je vastzit of geïrriteerd raakt door het gebrek aan checkpoints. Als je geen speedrun probeert, dan zijn er meer dan genoeg punten om op uit te rusten en het komende platformgedeelte te bestuderen.

Er zijn vijf 'pickups' verspreid over ieder level; vier tokens gelabeld van A tot D en een die je maximale aantal levens met één verhoogt. Je begint de game al met een aanzienlijk aantal levels die worden gereset als je een level voltooid, dus deze zijn nooit noodzakelijk om te verzamelen. Bovendien verhoogt het aantal zich al na ieder behaald level. Voor 'completionisten' die ieder pad willen verkennen zijn er genoeg reden om ieder level meerdere keren te spelen. Uitdagingen voor ieder level worden vrijgespeeld aan het einde ervan en geven een nieuwe draai aan elk level.

Super CloudbuiltSuper CloudbuiltSuper Cloudbuilt

Esthetisch is het erg vergelijkbaar met Borderlands dankzij de tekenfilmachtige/handgetekende stijl en het ziet er prachtig uit. Als je daar geen fan van bent, het spreekt immers niet iedereen aan, zijn de graphics aan te passen met verschillende filters zoals een geverfde stijl of een die van een schetsboek. Geluidssignalen zijn noodzakelijk als je niet weet of er een drone achter je aan zit of er een gevechtstoren op je schiet en de lichte, opgewekte soundtrack is een genoegen om naar te luisteren en verveelt niet.

Super Cloudbuilt is hoogstwaarschijnlijk de beste parkour-achtige ervaring op de console op dit moment en het is een genoegen om te spelen. Het verhaal schiet tekort en dat is jammer aangezien onze score anders hoger zou zijn, maar wat er overblijft is een ervaring die vermakelijk is en waar speedrunners dol op zullen zijn. Het vinden van de snelste routes in iedere omgeving, samen met alle aparte routes om de vaak-goed-verstopte 'collectibles' te vinden is niets minder dan subliem dankzij de fantastische bewegingsmechanismes. Als je op zoek bent naar een goedkope game die een aanzienlijk aantal uren aan plezier biedt: schaf dan Super Cloudbuilt aan.

Super Cloudbuilt
8 / 10
+