Hellblade: Senua's Sacrifice

Hellblade: Senua's Sacrifice

Ninja Theory's nieuwste game biedt concepten en gameplaymechanismen die niet voor iedereen zijn weggelegd.

De ontwikkelaars bij Ninja Theory zijn erg duidelijk geweest dat Hellblade: Senua's Sacrifice niet gemaakt was om de massa te bekoren, maar in plaatst daarvan wilt men een nieuwe ervaring bieden die hen op een nieuwe manier benadert. Tameem Antoniades, de director van de game, heeft gezegd dat dit waarschijnlijk zal leiden tot een vrij gepolariseerde ontvangst, en we zijn het daar roerend mee eens.

Een deel van de reden hiervoor is het verhaal. Het kernconcept is erg simpel. Je bestuurt Senua, een jonge vrouw die naar de hel gaat om haar overleden vriend te bevrijden. Klinkt dat al vreemd? Dat is slechts het begin. Senua leidt aan een psychose, wat zorgt voor enkele audiovisuele eigenaardigheden voor zowel haar als ons als speler. Stemmen in haar hoofd blijven tegen haar praten, wat ons enkele lichte hints geeft over wat er in haar verleden heeft plaatsgevonden en hoe uitbeeldt hoe haar geest stukje bij beetje uit elkaar valt met iedere stap die ze richting de hel neemt.

Hellblade: Senua's Sacrifice

Dit is overduidelijk een erg serieus onderwerp, maar de game behandelt het met respect en diepgang die we niet eerder in een game gezien hebben. Het is duidelijk dat Ninja Theory veel onderzoek heeft gedaan, terwijl het dit ook heeft omgezet naar enkele interessante gameplay. De wereld om je heen transformeert veelvuldig prachtige natuur naar erg verontrustende omgevingen. Deze transities vertellen niet alleen een verhaal, maar veranderen ook de gameplay. Het meeste van de game is erg lineair en is ongeveer wat veel een "walking simulator" noemen. Niet iets waar Ninja Theory bekend om staat, maar het is duidelijk dat ze dit keer iets anders proberen. Natuurlijk kom je langs enkele gedeeltes waar je moet vechten tegen wezens in alle soorten en maten, maar deze zijn lang niet zo stijlvol als de andere games van de studio. Ze zijn langzamer en bieden minder variatie dan zowel DmC: Devil May Cry als Heavenly Sword. Senua is een zelf-opgeleide, dus ze heeft niet veel 'flashy moves'. Als je op zoek bent naar uitdagende en acrobatische zwaardgevechten, dan is dit niet de game voor jou. Het vechten voelt als een element om het tempo tussen puzzels en het verhaal te veranderen.

Dit is met name een walking simulator die je een verhaal wilt vertellen over een psychiatrisch ziektes en hoe dit mensen kan veranderen. Schizofrenie, claustrofobie, psychose zijn slechts enkele onderwerpen die we op verschillende manieren tijdens het verhaal verkennen. Het is erg interessant om te zien hoe Ninja Theory deze tot gameplaymechanismen heeft verwerkt die uitleggen hoe het een persoon kan beïnvloeden. Een van de meest algemene voorbeelden is het vinden van verschillende vormen in de omgevingen om deuren te openen. De deuren hebben een, twee of drie symbolen op zich die je moet vinden in de omgevingen Het moeten verkennen van het gebied om een nieuw perspectief te krijgen en vergelijkbare vormen te zien doet je denken over mensen die deze dingen zien zonder het te willen. Geweldige animatie en voice-acting versterkt deze ervaring. Senua is niet een van de overdreven zelfverzekerde en pittige helden of heldinnen die we gewend zijn. Ze is een onzekere vrouw die probeert tegen haar illusies en de stemmen in haar hoofd te vechten die blijven vertellen dat ze een mislukking is. Tameem Antoniades, de game director, heeft gezegd dat Hellblade niet bedoeld is om leuk te zijn. Het is bedoeld om op een volledig nieuwe manier betrokken te raken. We hebben geen enkele keer gelachen tijdens het verhaal, maar zaten daar te denken over wat we zojuist hebben ervaren.

Hellblade: Senua's SacrificeHellblade: Senua's SacrificeHellblade: Senua's Sacrifice

Het is dan ook geen verrassing dat alles qua presentatie erg goed is. De game ziet er geweldig uit, terwijl de binaurale audio het doet lijken alsof de stemmen in je eigen hoofd zitten. Hierdoor is het ook zo frustrerend dat het gevoel van onderdompeling het raam uit wordt gegooid door de technische problemen op de standaard PlayStation 4-console. De PlayStation 4 Pro-versie is vrijwel zonder problemen, maar de normale versie lijdt aan behoorlijke framedrops, vooral in de anderszins indrukwekkende visuele transities. We bewogen ('clipten') ook door enkele omgevingen heen en maakte mee dat Senua met een onzichtbaar zwaard vocht tijdens een erg belangrijke scène. Nogmaals, deze problemen zijn alleen merkbaar op het oudere PS4-model. De PS4 Pro en pc werken vrijwel perfect, dus we hopen dat Ninja Theory dit verhelpt met een patch.

Wat ze niet kunnen patchen is de monotone gameplay en scènes die erg repetitief zijn. Het bewegen door de cyclus van vechten, het vinden van vormen, een tussenfilmpje bekijken, en dan terugkeren naar een kort gevecht zal zonder twijfel saai zijn voor degenen die een meer interactieve ervaring zoeken. Er zijn een handjevol gedeeltes met erg interessante puzzels en gevechten die je nergens anders in de game treft, maar deze bevinden zich er dicht op elkaar wat de 'pacing' enigszins verpest. We hadden graag gezien dat deze wat evenrediger waren verspreid in de game, zodat de game wat frisse lucht tussen de anderzijds repetitieve gameplay kan bieden.

Ninja Theory heeft gezegd dat ze niet een game wilden maken die iedereen kan vermaken, maar ons een ervaring bieden die we nooit eerder hebben gezien. Daar zijn ze zeker in geslaagd. Hellblade: Senua's Sacrifice zal zeker voor erg gepolariseerde meningen zorgen. Die van jullie die op zoek zijn naar een diepgaand verhaal moeten deze game zeker proberen. Echter, als je op zoek bent naar entertainment en gevarieerde gameplay dan kun je deze titel beter laten liggen. Dit is een game die nieuwe onderwerpen wilt verkennen, en dat doet het op een geweldige manier. De presentatie is verbluffend. Het voelt echt alsof je Senua kent dankzij de uitstekende audio en de uitvoering in een erg sfeervolle wereld. Enkele van de ervaringen zullen ons nog lang bij blijven, wat het nog betreurenswaardiger maakt dat de monotone gameplay en technische problemen op de PS4 de scènes er tussen zo vergetelijk maken.

7 / 10
+
Geweldig audio-design, sfeervolle omgevingen, diepgaand verhaal.