Mega Man Legacy Collection 2

Mega Man Legacy Collection 2

De latere memoires van Mega Man.

Toen Digital Eclipse een jaar geleden de eerste Mega Man Collection uitbracht was ik teleurgesteld dat de laatste vier delen van de oorspronkelijke reeks niet te bekennen waren. Blijkbaar waren er meer spelers teleurgesteld, want Mega Man Legacy Collection 2 heeft de delen van 7 tot en met 10 in een fijn pakketje. We kunnen speculeren waarom deze games niet in de originele verzameling zaten, maar dat maakt eigenlijk niet uit: ze zijn er nu!

Mega Man 7 werd in 1995 uitgebracht op de Super Nintendo, een jaar na de release van de eerste Mega Man X. Ik herinner me dat ik de game een lange tijd verafschuwde en ik heb de game voor deze verzameling ook vrijwel niet gespeeld. De reden voor mijn afschuw was de grafische stijl. De game bevatte zulke mierzoete kleuren en vooral Mega Man zelf had een vervelende grimas. Daarnaast was de 'sprite' van Mega Man gigantisch en nam het een groot deel in van het speelveld. Om die redenen heb ik de game nooit langer gespeeld dan enkele 'stages'.

Maar mensen veranderen. Nadat ik mijn oorspronkelijke irritaties overboord gooide begon ik Mega Man 7 steeds leuker te vinden. De stages zijn uitstekend ontworpen, de eindbazen fantasierijk en de besturing uitstekend gevarieerd. De stages hebben veel verschillende geheimen en 'collectibles' zoals in Mega Man X en je kunt naar ze terugkeren op ieder moment nadat je ze hebt doorgespeeld, zelfs tijdens de Wily-stages. Het enige stompzinnige is de Shop, die verstopt zit onder de Select-knop zonder dat de game naar het bestaan van een winkel verwijst. Maar ik verraste mezelf, daar ik de game steeds leuker en leuker begon te vinden. Zelfs de soundtrack is voortreffelijk.

Mega Man Legacy Collection 2Mega Man Legacy Collection 2Mega Man Legacy Collection 2

In de tijdsperiode van de release van Mega Man 7 was het 32-bit tijdperk op handen en de Super Nintendo maakte langzaam plaats voor nieuwere consoles. Daarom kreeg de Mega Man-reeks in 1996 een achtste deel op de Sony PlayStation en Sega Saturn. Qua stijl schudde Mega Man 8 de mierzoete stijl van 7 van zich af en keerde het terug naar de stijl van de X-reeks, enkele uitzonderingen daargelaten. De game staat tegenwoordig bekend om zijn tussenfilmpjes, wat behoorlijk 'goedkope' en slecht nagesynchroniseerde animé is. De animaties hebben voor de nodige hilariteit gezorgd en zijn daarom alleen al het bekijken waard.

Als een game volgt 8 nauw de voetstappen van 7, met een uitstekende toevoeging. In deze game kan Mega Man zijn speciale wapens op hetzelfde moment gebruiken als zijn vertrouwde Mega Buster. Het leveldesign is niet op hetzelfde niveau als de beste uit de reeks en de besturing is enigszins aangepast. Vreemd genoeg voelt de achtste Mega Man niet echt als een Mega Man-game, al is het in zijn geheel een goede game. De basis is daar, maar het voelt alsof er iets mist.

Mega Man Legacy Collection 2Mega Man Legacy Collection 2
Mega Man Legacy Collection 2