Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Het klinkt op het eerste gezicht bizar, maar uiteindelijk is Mario + Rabbids een combinatie die je niet wilt missen.

Ik geef het toe, ondanks dat ik daarmee mijn journalistieke integriteit op het spel zet: scepticisme was de overheersende emotie die ik voelde bij de geruchten van wat uiteindelijk Mario + Rabbids Kingdom Battle zou worden; en je kunt me dat niet echt kwalijk nemen, of wel? Mario, een van de meest geliefde en heilige personages in interactieve entertainment, die gekoppeld wordt aan Ubisoft's niet zo grappige Rabbids in een Xcom-achtige turn-based game?

Het is een recept dat, tenminste als je het leest en voor de geest probeert te halen, helemaal niet zou moeten werken. Het doet denken aan de mashups van weleer, zoals Hyrule Legends, die verwarrend zijn. Titels waar twee structuren samengeplakt worden met de hoop dat ze elkaar complementeren. We beschouwen dit als een marketingtruc: een plan om twee doelgroepen tot een grotere groep te maken en dat is waarom ze zelden voorkomen. Echter, de schade die het oorspronkelijke lek de game bezorgde werd uiteindelijk uit het geheugen gewist door een fantastische en onvergetelijke E3-presentatie, waar Yves Guillemot en Shigeru Miyamoto op het podium van Ubisoft's persconferentie oprecht tevreden leken met de samenwerking. Toen vervolgens de camera draaide om het enthousiaste publiek te tonen kregen we een glimp van een geraakte gamedirector, die de reactie op dit risicovolle project niet kon geloven.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle

Maar, veel belangrijker, het is een risico dat loonde, en daarbij was de reactie van Nintendo-fans, een publiek dat erg lastig te behagen is, een verbijsterende. Weliswaar afkomstig van Ubisoft, een bedrijf dat soms bekritiseerd wordt voor zijn overdreven bedrijfsmatige en herhalende aanpak, toch heeft de Mario-fanbase Mario + Rabbids Kingdom Battle omarmd als een van hen, en daardoor zijn de verwachtingen nu hoger dan ooit. Samengevat: grote risico's staan gelijk aan grote beloningen,en deze ongebruikelijke samenwerking van Nintendo's verschillende mascottes en Ubisoft's risicovolle strategische gameplaystructuur zorgen voor een interessante cocktail. We zijn er nu klaar voor om precies te onthullen hoe dat heeft uitgepakt.

Als eerste is het enkele minuten het lezen waard om het achtergrondverhaal volledig uit te leggen. Waarom zijn deze twee verschillende en afzonderlijke universums samen gekomen. Want het is, zoals je uiteraard verwacht, vrij bizar, en niet perse in positieve zin. In een notendop: met een vr-headset, die op een of andere manier de kracht heeft om elementen te combineren, wordt geknoeid in de kelder van een wonderkind. Door onbekende redenen verschijnen de Rabbids met de tijdmachine uit de Wii-game Raving Rabbids: Travel in Time ten tonele om de headset te misbruiken en zichzelf per ongeluk met het universum van Mario te combineren; doordat de tiener een poster van de Nintendo mascotte en andere Nintendo-merchandise op de kamer heeft. En dat is het eigenlijk wel.

Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle

Waarom sommige Rabbids kwaadaardig zijn en anderen welwillende bondgenoten zijn... dat maakt de game niet zoveel uit en uiteindelijk moet dat jou eigenlijk ook niets uitmaken. Het is immers niet de eerste keer dat het Mushroom Kingdom belegerd wordt door een vaag omschreven bedreiging en dat zal zeker niet de laatste zijn. De opzet zelf is onzinnig, maar op een of andere manier passen de Rabbids-personages vrij goed in de absurditeit van Mario's wereld. Je hoofdbondgenoten, tenminste bij het begin, zijn twee Rabbids die zichzelf voordoen als Peach en Luigi en deze doen dit op behoorlijk hilarische wijze. Het kijken naar de manier waarop deze wezens reageren op de kinderlijke bizarre wereld van het Mushroom Kingdom zorgt voor geweldig vermaak en schudt de verhalende structuur van de wereld op een vrij geniale wijze door elkaar. Verwacht dus geen diepgang, maar verwacht een mashup van twee onderscheidende werelden die op een geweldige manier samenkomen.

Ubisoft heeft een bekend maar onderscheidend visuele versie gecreëerd van deze vertrouwde ruimte. Vergis je niet, het Mushroom Kingdom is nog duidelijk het Mushroom Kingdom, en ook al heeft Nintendo de afgelopen jaren spelers meer nieuwe perspectieven gegeven om mee te spelen, de wereld zelf blijft ongelofelijk vertrouwd. Het terrein waar Mario en zijn vrolijke bende van Rabbids van de ene wereld naar de volgende gaat verandert geleidelijk. Het biedt kraters met lava en besneeuwde bergen; het is hetzelfde vierkante basisontwerp van de werelden die je talrijke keren eerder hebt gezien. Je kunt bijvoorbeeld de omgevingen van Super Mario 3D Land op de Wii U pakken, de camera iets draaien en je komt vrij dicht in de buurt van wat je ziet in Mario + Rabbids Kingdom Battle. Dit is wederom eerder positief dan negatief, doordat Nintendo's personages opbloeien dankzij het vertrouwde en herhalingen van het bekende. Het is alsof je na jaren van huis te zijn geweest weer thuiskomt en je ziet dat alles nog exact hetzelfde is als toen je wegging - het voelt veilig.

De veranderingen in de omgeving komen met name door de invloed van de Rabbids en uitgestrooid over de verschillende werelden vind je nieuwe toevoegingen, zoals kanonnen met een Rabbid-thema die je af kunnen schieten, speciale Rabbids-buizen die naar verborgen gebieden leiden en andere simpele omgevingen puzzels die voorzien zijn van een likje Rabbids-verf. In het algemeen is er een simplistische aandacht voor details die door heel Mario + Rabbids Kingdom Battle nagalmt en ondanks dat het niet iets door en door origineels biedt qua wereldopbouw, strooit het wel enkele nieuwe ideeën over de bekende kwaliteiten. Dat is Nintendo en Ubisoft weet dit. Ze begrijpen het.

Maar, ondanks het bewandelen van visueel bekend grondgebied, merk je de licht gedraaide camera die een meer isometrisch overzicht geeft van de omgeving. Dat is een hint, want Mario + Rabbids Kingdom Battle leidt je misschien om te tuin met die bekende setting, want de game is anders dan iedere Mario-game die je ooit hebt gespeeld. Het komt in feite geeneens dichtbij iets waaraan de mascotte ooit heeft deelgemaakt. Ubisoft heeft er niet alleen voor gekozen om dit geliefde universum te combineren met hun Rabbids, ze hebben gekozen om deze mashup ook te combineren met de turn-based-elementen van degelijke team-based strategiegames als Xcom: Enemy Unknown - de game deelt eigenlijk vrij veel van de structurele en mechanische dna van Firaxis Games' strategiereeks. Door de verschillende werelden wissel je af tussen het verkennen van enigszins open ruimtes en zogeheten Battle Spaces, waar je een reeks aan vijanden moet verslaan in turn-based gevechten. Elke Battle Space wordt duidelijk aangegeven met twee zwarte piraat-achtige vlaggen en als je eenmaal het gevecht betreedt wordt je geïntroduceerd aan de vijanden waartegen je vecht en krijg je zelf de kans om je party van drie personages als schaakstukken op het bord te plaatsen voordat het gevecht begint.

Ondanks dat de sterke vergelijkingen met Xcom nu al vermoeid lijken te worden zijn ze buitengewoon noemenswaardig. Je moet kiezen tussen halve of hele dekking, wat de kans op inkomende schade vermindert; je beweegt constant en vuurt op een veranderend terrein; met wapens die geüpgraded kunnen worden; gebruikt de flanken en wat geluk om golven aan vijanden neer te halen. Het is vrij schaamteloos in het onthullen van zijn inspiratiebron en daarom kan dit aspect oprecht vergeven worden. Er zijn echter enkele toevoegingen op de formule die het noemen waard zijn. Personages zijn twee bewegingen toegestaan, deze begint met een fysieke aanval. Hierna kun je je pad wijzigen en kiezen om dekking te zoeken waar vanuit je je lange afstandswapen kunt afvuren. Dit zorgt iedere beurt voor veel beweging bij de verschillende deelnemers en resulteert in een uitzinniger en intenser scenario. Het verliest ook enigszins het bedachtzame strategische gevoel van Xcom, maar in ruil daarvoor krijgt het een eigen identiteit terug. Bovendien kun je je kameraden gebruiken om team-sprongen te maken en vergroot je zo je bewegingscirkel, waardoor het ook makkelijker is om op een tegenstander te landen. In zijn geheel is het gewoonweg sneller, simpeler en toegankelijker, maar het verliest nooit de tactische bevrediging van het te slim af zijn van je tegenstander.

In Mario + Rabbids Kingdom Battle is er de mogelijkheid om samen met een maatje te spelen in speciaal ontworpen coöperatieve uitdagingen. Deze maken geen structureel deel uit van het hoofdverhaal en worden vanuit een basis in de hub-wereld geselecteerd. Uiteindelijk besprenkelen ze een beetje strategische variatie op het geheel en terwijl je door de verschillende afzonderlijke levels geraakt vereisen deze coöperatieve uitdagingen jou en je partner om twee keer na te denken voor het uitvoeren van een beurt. Het is een simpele toevoeging die de moeite waard is en we hadden gehoopt dat deze coöperatieve gameplay meer in het hoofdverhaal aanwezig was. Dit volstaat echter.

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Als je op zoek bent naar intense strategische en tactische diepgang zul je dat niet direct in Mario + Rabbids Kingdom Battle vinden, maar wat je wel vindt is een game die gestaag uitdaging biedt met een brede selectie aan vijanden en eindbaasgevechten; maar je nooit zomaar dupeert of dwingt je speelstijl te heroverwegen. Het is Xcom, maar het is Xcom in Nintendoland, en Nintendo is geschikt voor iedereen. Nogmaals, Ubisoft had geleidelijk het ene scenario na het andere kunnen maken die spelers zouden afstraffen. Het heeft daar van afgezien, omdat ze begrijpen waar het spelen in en met het Mushroom Kingdom omdraait.

Toegankelijkheid komt echter altijd tegen een prijs en als de aftiteling voorbij rolt, voel je je zowel voldaan door de ervaring die je hebt gekregen en de evolutie die de formule heeft doorstaan, maar wens je ook dat ze meer hadden gedaan met de sterke gameplaystructuur. Mario + Rabbids Kingdom Battle is strikt gezien geen rpg, maar het had wat van die dna kunnen gebruiken om meer diepgang toe te voegen. Er zijn verschillende wapens, met hun eigen bonussen om uit te kiezen, maar geen uitrusting om te dragen en gebruiken. Er is een oppervlakkige vaardigheids-tree, maar niets dat drastisch je aanpak van een personage verandert. Veel klassieke elementen zijn terug te vinden, maar geen van alle bieden de diepgang die een fijnproever van het genre gewend is. Het is niet kaal, bij lange na niet, maar het is zeer simplistisch en daar zullen sommige spelers teleurgesteld door zijn.

Echter, wat Mario + Rabbids Kingdom Battle uiteindelijk mist qua diepgang maakt het echt goed door zijn charme: in het design, het doel en zelfbewustzijn. Het is grappig, prachtig, scherp geschreven, kent een goed tempo en is de Nintendo Switch op het lijf geschreven - zowel onderweg als op een grote tv. Ik had vooraf mijn bedenkingen, maar uiteindelijk heeft de game te weten overtuigen. Het is inderdaad een concept dat niet zou moeten werken, maar dat doet het wel. Het doet meer dan dat, het weet uit te blinken.

Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle
8 / 10
+