The Escapists 2

The Escapists 2

Het vervolg gaat zo goed mogelijk aan de slag met het kritiek op de eerste game en maakt duidelijke stappen vooruit.

Creatieve vrijheid in een videogame is altijd een lastig gebied, omdat aan de ene kant in principe alle gamers lijken te denken dat meer vrijheid, en bijgevolg meer keuze, iets goeds is, maar in praktijk is het lastig te implementeren zonder de spelers het gevoel te geven overweldigd, doelloos en gefrustreerd te raken door dat ze niet weten wat te moeten doen en waar ze heen moeten gaan. Dit was een van de grootste kritiekpunten bij The Escapists in 2015, waardoor het niet iedereen wist te bekoren, maar nu is het vervolg uit en probeert deze de grenzen van gevangenisontsnapping te verleggen.

Voor diegenen die het niet weten, The Escapist (als je het nog niet geraden had door de titel) is een game waar je als een gevangene speelt die, bekeken vanuit een vogelperspectief, probeert te ontsnappen uit de gevangenis. Hoe ontsnap je echter? Dat is inderdaad de vraag, aangezien je zelf moet experimenteren om de kijken hoe je kan ontsnappen en het zo makkelijk of moeilijk kan maken als je zelf wilt.

Dit vervolg probeert echter die sprong in het diepe te verzachten en dit is ook altijd Team 17's bedoeling geweest. Het pakt de, soms genadeloze, gameplay van het origineel en maakt deze iets meer gebruiksvriendelijk. Als voorbeeld: in de eerste game verschenen er dialoogvensters als de game niet wilde dat je ergens heen ging of iets deed, nu wordt deze acties toegelicht en beargumenteerd.

The Escapists 2The Escapists 2The Escapists 2

Een van de grote elementen die op de schop is gegaan is het 'craften'. Waar dat voorheen voornamelijk een trial-and-error-systeem was, is er nu een handig menu waarmee je kunt kijken welke geïmproviseerd wapens je kunt maken of wat de beste schep is om een weg naar vrijheid mee graven. Dit menu, hoewel het wat makkelijker in gebruik had kunnen zijn, maakt het creatieve proces iets meer rechtdoorzee. Het toont namelijk wat er allemaal gebruikt kan worden in de spelwereld en zonder iets te craften is het onmogelijk om te ontsnappen.

Een andere manier waarop het leven in de gevangenis makkelijk is gemaakt is het stroomlijnen van de gebruikersinterface. Als je bijvoorbeeld een gunst krijgt wordt het doel van die gunst uitgelicht op je mini-map en nadat je een gunst accepteert kun je deze voltooien zonder naar het menu te hoeven gaan, waardoor alles soepel, snel en makkelijk werkt.

Als we zeggen dat het meer toegankelijker is gemaakt, bedoelen we echter niet dat het makkelijk is - verre van. De 'tutorial' bijvoorbeeld geeft je slechts vijf minuten uitleg over de basiselementen, zoals bewegen, graven, mijnen en klimmen op dingen. Vanaf daar wordt je in het diepe gegooid. Met toegankelijk bedoelen we dan eigenlijk dat alle middelen die beschikbaar zijn duidelijker zijn - het daadwerkelijk proces van het ontsnappen uit de gevangenis is geen makkelijke tijd en er bevinden zich veel wegblokkades op je pad.

The Escapists 2
The Escapists 2

Het is lastig om over The Escapist te praten en diens levels zonder duidelijke ontsnappingsmethodes weg te geven, maar door het toepassen van je 'craft' kun je onder andere onder de grond graven, door muren graven, draad doorknippen en ventilatieschachten betreden. Dit vormt het geraamte en zijn de overduidelijke manieren om vrijheid te verschaffen. Er kan veel meer gedaan worden door het gebruik van je verbeelding, want er zijn dingen als neppe hekken, mallen voor sleutels en grijphaken die je kunt gebruiken. Tijd besteden aan het uitproberen van nieuwe dingen wordt aangemoedigd, maar je hoeft niet veel tijd in iets te steken als je daar geen zin in hebt.

Naast het plannen van je uitbraak moet je ook herinneren dat, aangezien je in een gevangenis zit, er dingen van je verwacht worden, en je kan niet van zonsopgang tot zonsondergang je tijd doorbrengen met bedenken en voorbereiden. Naast je vrije tijd moet je ook een gevangenisbaantje hebben, op tijd je maaltijden eten, douchen, trainen, en het belangrijkste, bij de naamafroeping aanwezig zijn. Het missen van een van deze activiteiten verhoogt het veiligheidsniveau een beetje (tenzij je bij de naamafroeping mist, dan wordt de gevangenis op slot gegooid, wordt je opgespoord en krijg je er flink van langs), dus je kan deze niet zo maar overslaan, balanceren is hierdoor een must. Je moet ook voorzichtig zijn dat je niet te veel medegevangenen of gevangenisbewakers irriteert, want zij kunnen je ook het leven zuur maken.

Deze formule geldt niet voor alle gevangenissen (levels), aangezien elke gevangenis anders is. De tijden dat je wakker wordt in Centre Perks 2.0 en Rattlesnake Springs zijn bijvoorbeeld compleet anders en in Couger Creek Railroad is er sprake van een compleet nieuwe aanpak. Op dit erg creatieve level, dat deel uitmaakt van de nieuwe bewegende gevangenissen die je in onderstaande trailer kunt zien, krijg je aan het begin te horen dat je je cel niet uit mag, doe je dat wel dan wordt je direct aangevallen. Zonder uitzondering. Natuurlijk moet je dat wel doen en de game draait dan om onopgemerkt te blijven terwijl je probeert te ontsnappen uit de bewegende trein, in plaats van het plannen van je ontsnapping terwijl je vrij rond kan lopen in een gevangenis.

Ongetwijfeld de meest merkbare verbetering in The Escapists 2, van het eerste naar het tweede deel, zijn de visuals. Natuurlijk had de eerste een gepixeleerde stijl (het emuleerde immers een ZX Spectrum-game), maar hier zijn er veel meer pixels toegevoegd, dus het ziet er nog steeds schattig uit, maar net iets gedetailleerder en kleurrijker. De visuele flair is fantastisch: van de verschillende gevangenen tot de wonderlijk vermakelijke gevangenissen zelf, en het is duidelijk een verbetering ten opzichte van het origineel.

Er moet echter een belangrijk punt gemaakt worden - het is niet voor iedereen weggelegd. Dat de game je hand niet vast houdt, vertelt waar je heen moet en helpt bij het ontsnappen gaat sowieso sommige spelers irriteren, maar Mouldy Toof Studios heeft gepaste toevoegingen geïmplementeerd die er voor zorgen dat het heel duidelijk is wat je kunt gebruiken en welke opties er beschikbaar zijn. Het is echter aan jou hoe je deze gebruikt. Dit wordt allemaal gedaan zonder de gehele uitdaging van de game te benadelen en geloof ons als we zeggen dat de uitdaging een behoorlijke is.

The Escapists 2The Escapists 2
8 / 10
+
Kritiek op de vorige game is naar geluisterd en toegepast, voorwerpen die je kunt gebruiken heel duidelijk, gunsten makkelijk te volgen, visuele stijl is uitstekend, is nog steeds erg uitdagend, nieuwe levels zorgen voor interessante gameplay.
-
Geboden vrijheid is niet voor iedereen weggelegd, craftmenu had makkelijker in gebruik kunnen zijn.