Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國 / Indonesia

Destiny 2

Destiny 2

Het is een lastige game om te recenseren, maar we denken genoeg tijd met Destiny 2 doorgebracht te hebben om het van een score te voorzien.

Voor de duidelijkheid en transparantie willen even de tijd nemen om het een en ander uit te leggen. Ongeveer een maand geleden brachten we een bezoek aan Bungie in Seattle, waar we door twee-derde van de Destiny 2-campaign speelden. We kregen niets anders te zien, maar in totaal wisten we tijdens ons bezoek ongeveer twintig uur in de game te stoppen. Nu deze is uitgebracht hebben we nog eens dertig uur besteed aan het voltooien van de campaign en het verkennen van elementen die niet beschikbaar waren in Seattle. Al met al hebben we tot nu toe ongeveer 50-55 uur met Destiny 2 doorgebracht en we zijn er dan ook meer dan klaar waar om een score uit te delen.

Het soort game dat Destiny is maakt het echter lastig om echt diep in ieder detail te duiken, want veel dingen beginnen pas echt als de aftiteling voorbij rolt, met de wereld en diens content die na verloop van tijd groeit - we weten dit van de eerste game. Op het moment van schrijven bijvoorbeeld is de eerste Raid nog niet gelanceerd en de nieuwe Guided Games-optie nog niet geactiveerd. Wat er nu is echter is meer dan genoeg om de game op te beoordelen volgen ons, maar nieuwe dingen zullen in de weken erna ontdekt worden, zoals verborgen geheimen en voorheen onontdekte mogelijkheden. Met die gedachte in het achterhoofd: is Destiny 2 je welverdiende geld nu waard? Het korte antwoord is: Jazeker.

Een belangrijk aspect voor veel games is het hebben van een strak, goed geregisseerd en interessant verhaal met nuances en goedgeschreven personages. Avonturen zoals Mass Effect, The Witcher en Metal Gear Solid behoren tot onze favorieten om deze exacte reden. Het eerste dat ons opviel bij het opstarten van Destiny 2 waren de productiewaardes rondom het verhaal. We praten hier over uren aan kwalitatief hoogstaande dialogen en het gevoel dat er dit keer daadwerkelijk een verhaal is om te vertellen - dat is meer dan de eerste game ooit wist te bereiken. Op internet is er zelfs een grap dat de bètaversie van Destiny 2 meer verhaal bevat dan de volledig eerste game en daar zit zeker een kern van waarheid in.

Destiny 2

Vanaf het begin aan worden we direct midden in de actie gestopt bij de openingscène van de game, waarbij The Tower, die de laatste menselijke stad op Aarde moet beschermen, onder zwaar geschut ligt. Alles staat in de brand, het regent en alles voelt hopeloos. Onze bondgenoot Ghost (gespeeld door Nolan North) klinkt verslagen en dat gevoel slaat over op ons. Die Tower waar we drie jaar van ons echt leven hebben doorgebracht met het rondtrappen van een digitale bal moet nu achter worden gelaten. Het is zo ontworpen dat het ons persoonlijk raakt en daar slaagt het in - dit is een grandioos begin.

We komen er meteen achter dat het Dominus Ghaul is die verantwoordelijk is voor de vernietiging en net als het tijd wordt om hem op ze achterste te schoppen gooit hij ons personage in de letterlijke eindeloze diepte. We weten dit ternauwernood te overleven en terwijl we over de straten van de stad strompelen begint de reis naar herstel, wederopbouw en uiteindelijk vergelding. Het doel van de game's campaign draait, natuurlijk, om Ghaul en hem koste wat het kost te stoppen, maar wat echt indruk op ons maakt is hoe goed gemaakt Destiny 2 aanvoelt. Er is fatsoenlijke personage-ontwikkeling, een ontwikkelde wereld en traditionele verhaalvertelling - met een duidelijke begin, midden en einde aan de game, drie punten die grotendeels uit het origineel ontbraken.

Het is een kwalitatief uitstekende campaign die veel interessante wendingen, gevarieerde missies en veel geweldige actie kent. De terugkerende cast van personages, aangevoerd door de charismatische Cayde-6 (gespeeld door Nathan Fillion) is een welkom gezicht, maar we maken ook kennis met enkele nieuwe gezichten. De meest prominent daarvan is waarschijnlijk Hawthorne, die er voor zorgt dat de evacuatie van de stad zo soepel mogelijk verloopt. De communicatie tussen de personages is goed gemaakt en reflecteert altijd de huidige situatie op een betekenisvolle manier, aangezien het Vanguard-trio dat bestaat uit Ikora, Zavalla en Cayde-6 allemaal moeten omgaan met het verlies van hun "light" en de vraag is of ze nog wel Guardians zijn. Het draait om het heropbouwen van hetgene wat verloren is en tegelijkertijd het uitvinden van wie je bent als je niets meer hebt. We hebben ons e, ongeveer, tien uur uitstekend vermaakt totdat we de aftiteling voorbij zagen komen en dit leverde een bevredigend gevoel bij het einde.

Destiny 2

Wat betreft onze klachten: de ondersteunende cast krijgt misschien iets te weinig aandacht, maar dat is een kleine smet op het grotere geheel. Op elke planeet ontmoeten we een nieuw persoon die op die bestemming fungeert als leidend figuur. Op Aarde (dat is de European Dead Zone) is het de keurige Devrim Key, een humeurige sluipschutter die er van houdt in zijn kerktoren te zitten en aliens neer te schieten terwijl hij zijn diensten wegwuift. We zullen niet teveel in de persoonlijkheden van de personages duiken die je op Nessus ontmoet, Io en Titan, maar we zijn er van overtuigd dat ze gaandeweg zullen groeien als er meer missies en uitbreidingen worden uitgebracht; en we dan een meer intieme relatie met ze kunnen opbouwen.

Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2