Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns

Het is weer de hoogste tijd om ons tot een bal op te rollen.

Het werd tijd. Voor een of andere reden heeft Nintendo Samus Aran vele jaren geleden op een onbekende planeet achter gelaten, een volledig decennium zonder een deel in de hoofdreks, terwijl Metroid-fans herhaaldelijk om haar terugkeren hebben gevraagd. Een klassieke terugkeer volgens het boekje weliswaar. Het verhalende experiment Other M slaagde er niet in om gameplay-wijs te imponeren en met Federation Force werd nog een nieuwe aanpak geprobeerd. Men heeft eindelijk naar de fans geluisterd en daarom is Samus Returns er: een side-scrolling avontuur op de 3DS voorafgaand van haar volgende meeslepende first-person avontuur op de Switch, Prime 4.

Genoeg geredetwist over waarom dit niet eerder is gebeurd, want het belangrijke is nu dat de Metroid-ervaring op volle kracht terug is en MercurySteam lijkt de perfecte keuze voor deze taak. De franchise' kenmerkende gameplay keert namelijk terug met een passende hedendaagse twist.

Een combinatie van nostalgische gevoelens en erg toffe, maar evenwel respectvolle nieuwe ideeën, maakt deze vernieuwde versie toegankelijk voor alle spelers, afgezien van je voorgaande ervaringen met de reeks. Fans zullen, natuurlijk, genieten van de referenties en de vele kleine, bijna verstopte, knipogen, zoals het kunnen uitvoeren van een draai-aanval zodra je de 'charge beam' krijgt; hoe je bommen kunt plaatsen om hoger gelegen platformen te bereiken als je een 'morphball' bent; of de legendarische muziek die je vergezelt in de lava-gebieden. Maar het magnifieke labyrintachtige leveldesign, samen met de erg bevredigende vaardigheden die de premiejaagster verwerft tijdens haar missie, zorgen voor een erg meeslepende en vernieuwde Metroidvania-ervaring. Vooral nu we het genre alleen nog maar lijken te zien in de indiescène.

De twee belangrijkste nieuwe gameplaymogelijkheden zijn Samus op het lijf geschreven. De parerende 'melee'-beweging, die belangrijker lijkt tijdens de eerste helft van de game, voelt zowel natuurlijk als belonend aan en biedt een interessante, goed-geïntegreerde manier om verschillende vijandsoorten te counteren als ze zich op korteafstand bevinden - weliswaar als je snel genoeg reageert en op tijd.

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns

De tweede is zo goed dat we deze graag in toekomstige delen terugzien: het 360-graden richtsysteem. Misschien voelt het tijdens het eerste uur wat onwennig voor trouwe Metroid-fans, maar het past uitstekend hoe langer je speelt en opent een gigantische reeks aan nieuwe gevechts- en puzzelmogelijkheden. Vooral met het 360-graden mikken, maar ook bij andere situaties. Samus animaties en poses voelen hierbij even stijlvol als de game hedendaags voelt en tof, behendig en bruikbaar, zonder te blijven hangen in ouderwetse hinderlijke gamemechanismen.

Met CQC-counters en het vrije richten in een hand, plus de gebruikelijke overvloed aan upgrades (uitrusting, stralen, morphball, raketten, en enkele nieuwe ideeën) in de andere, heb je alles in huis om de ingewikkelde 'map' vol met geheimen en verborgen gangpaden te verkennen. Inclusief deuren en gebieden die pas opengaan bij het verkrijgen van bepaalde vaardigheden, waar raketten en energie-uitbreidingen te vinden zijn. Voeg daarbij de nieuwe Aeion-vaardigheden toe, wederom passend en stijlvol, en je hebt heel veel elementen om mee rekening te houden, terwijl de game erg toegankelijk en makkelijk te begrijpen blijft.