GR STREAMING

FIFA 18

Fifa 18

De beste Fifa ooit.

"Wat? Fifa 18 is de beste Fifa ooit en het heeft een 10 gekregen?" Ja, dat klopt. Naar onze mening is dit de beste Fifa die EA Sports ooit heeft geproduceerd. Het is een grandioze voetbalsimulator met verfijnde gameplay waar de creativiteit van de speler beloond wordt met doelpunten die er uitzien alsof ze uit een echte voetbalwedstrijd komen. Het is ook een game met spectaculaire graphics, de grootste evolutie deze generatie en het barst van de content. De Fifa Ultimate Team-modus is nog nooit zo goed geweest en nu zowel voor online als solo-spelers aantrekkelijk. Zelfs de Career-modus is versterkt met enkele nieuwe opties, maar de grootste ster hier is The Journey. Deze Story-modus met Alex Hunter weet indruk op ons te maken met enkele hele toffe momenten en we hebben er verschrikkelijk van genoten. Dit allemaal zit verpakt in een game die overloopt met productiewaarde. Dus ja, Fifa 18 ís de beste Fifa ooit.

Gameplay: Al het andere is overbodig in een voetbalgame als de gameplay niet op orde is, maar daar is geen sprake van. Fifa 18 is een evolutie van Fifa 17. Naar onze mening hadden Fifa 15 en Fifa 16 enkele problemen door enkele ingrijpende gameplayveranderingen die EA Sports maakte. Ze waren bij lange na slechte games, maar ze kenden hun problemen. Met Fifa 17 pakte EA het ritme weer op en de gameplay was wederom meer stabiel en leuk geworden. Fifa 18 zet deze lijn voort. Het is een meer complete, gebalanceerde en afgewerkte versie van wat we afgelopen jaar hebben gezien, verrijkt met enkele nieuwe animaties.

Alles werkt iets beter. Het verschil tussen sterke en lichte spelers is duidelijker, evenzo het versnellen, dribbelen en passen. Er is een meer zichtbaar verschil tussen de spelers, wat het een meer realistische ervaring maakt. Dit is ook duidelijk tegen de kunstmatige intelligentie, waar een wedstrijd tegen Manchester United niet hetzelfde is als een ontmoeting met Hull City (met alle respect naar Hull).

Fifa 18 bevat een nieuw dribbelsysteem, die gevoeliger is voor nuances in de spelerbesturing. Dribbelmachines, als Messi en Neymar, kunnen met het grootste gemak dribbelen en van richting veranderen, en een simpele tik om de richting te veranderen is genoeg om een verdediger achter je te laten. Een andere nieuwigheid in de gameplay zijn de voorzetten, die opnieuw zijn ontwikkeld voor betere controle. Het is nu makkelijker om te richten waar de bal terecht moet komen - dichtbij, het midden, ver of buiten de zestien. Het is een systeem dat enige gewenning vereist, maar wij zien het als een toffe verbetering.

Er zijn veel andere nieuwe gameplaydetails, zoals aftrappen met een speler; snelle wissels zonder het gebruik van de menu's; en het nieuwe animatiesysteem die zorgt voor meer vloeiende en dynamische reacties. Veel belangrijker is dat Fifa 18 een solide ervaring is. We hebben geen echt serieuze technische problemen ondervonden of vreemde glitches meegemaakt (dat wil niet zeggen dat ze er niet in zitten, maar wij zijn ze niet tegen gekomen), maar dat betekent niet dat alles koek en ei is.

Het passen kent ook de nodige veranderingen waar we niet bepaald fan van zijn. Passes worden nu vrijwel altijd richting een medespeler gestuurd, zelfs als je niet hun kant op richt, waar in het verleden hier nog wat meer vrijheid zat. Natuurlijk kan dit uit worden geschakeld door de 'manual' besturing, maar onze voorkeur gaat uit naar de aanpak uit de voorgaande games.

Graphics, sfeer en productiewaarde: Met Fifa 17 heeft EA Sports de grafische overstap gemaakt naar de Frostbite-engine, waardoor ze tussenfilmpjes konden toevoegen en betere grafisch details. Dat werd in ieder geval beloofd, maar grafisch, zag het er niet heel anders uit dan voorheen. Dat is dit jaar anders. Fifa 18 heeft spectaculaire graphics, vooral wat betreft de belichting, animaties en details. Met HDR-ondersteuning slaagt Fifa 18 er in om er spectaculair op een tv uit te zien die deze technologie ondersteunt, waarbij er uitstekend gebruik wordt gemaakt van de nieuwe positie van de zon in sommige stadions. Op de late avond een wedstrijd in Leicester's King Power-stadion spelen is een belevenis, helemaal in HDR.

Fifa 18 bevat ook veel nieuwe filmische scènes voorafgaand, tijdens en na wedstrijden. Veel doelpuntvieringen resulteren nu in filmische scènes, zoals de iconische vieringen van Cristiano Ronaldo of vieringen met het publiek waar supporters en spelers elkaar omhelzen. Deze scènes breiden zich ook uit naar de Ultimate Team- en Career-modus, en natuurlijk The Journey, maar daar gaan we later op in.

Een andere nieuwe optie betreft de sfeer in stadions, die niet alleen fantastisch is, maar ook gelokaliseerd. Het publiek ziet er gedetailleerder uit en gedijt door nieuw gedrag. Als een speler een doelpunt maakt begeven supporters in de buurt zich richting de rand en als je bijvoorbeeld in Argentinië speelt zie je verschillende soorten vlaggen en effecten die je niet in de Premier League vindt.

Voeg daar de voortreffelijke productiewaarde van Fifa 18 aan toe en we hebben het over een game die niet alleen excelleert in graphics, maar ook de allermeeste elementen uit het echte leven heeft nagemaakt. Verschillende stadions, spelers en coaches zijn individueel nagemaakt, wat zelfs nog meer authenticiteit toevoegt aan de game. Dan is er nog de geweldige soundtrack, een praktische en aantrekkelijk interface, en te veel kleine details om hier op te noemen. Maar niets toont de productiewaarde van Fifa 18 beter dan The Journey.

FIFA 18FIFA 18
FIFA 18FIFA 18FIFA 18
FIFA 18FIFA 18