GR STREAMING

NBA 2K18

NBA 2K18

De beste basketbalgame ter wereld is terug...

De NBA 2K-reeks heeft het genre jarenlang gedomineerd en de EA Live-reeks is te lang afwezig geweest om in de nabije toekomst in de buurt te komen, maar dit jaar krijgen waarachtig twee officiële NBA-games. We leggen ze naast elkaar en vergelijken de sterke en zwakke punten van beide, en de eerste waar we de nodige tijd mee hebben doorgebracht is NBA 2K18.

We hebben de versie van vorig jaar, NBA 2K17, gespeeld en ook behoorlijk wat. We beloonden deze toen met een 9 in onze review en vonden destijds de carrièremodus, die een nadruk had op een verhaal, nooit goed worden. MyCareer is overduidelijk terug en het voelt vrij treurig om te laten weten dat het dit jaar slechter is en daarbij last heeft van enkele afgrijselijke problemen - nieuwe en bekende.

In de rol van ons eigen personage, DJ, voelt het als werk om goed genoeg te worden om in de NBA en het team dat wij willen terecht te komen (Los Angeles Lakers). Voordat we echter dit keer onze zolen op het asfalt plaatsen, moeten we beslissen hoe de jonge ster, DJ, er uit komt te zien. Er zijn twee manieren om dit te doen; bouw een personage vanaf meet aan of scan je eigen gezicht met de bijhorende applicatie en importeert de opgeblazen afbeelding in de game.

De eerste nieuwe optie is de nieuwe open hubwereld. In plaats van saaie menu's en regels met tekst hebben we een klein gebied waarin je rond kunt bewegen. Hier is alles te vinden van trainingsruimtes en kappers tot tattooshops en kledingwinkels, en de sfeer voelt hierbij goed aan. De ruimtes zitten vol met andere spelers, in real-time, en je kunt ook makkelijk tegen andere spelers een potje spelen, meedoen aan quizzen en elkaar je nieuwe kleding laten zien.

NBA 2K18

Het is ook in dit gedeelte waar het grootste gedeelte van het verhaal in de game plaatsvindt en net als afgelopen jaar is het wederom een absurd, saai en pijnlijk traag avontuur. DJ, ons personage, gedraagt zich vrijwel de hele tijd als een verwende superster en het is daarom lastig om je terug te vinden in zijn persoonlijkheid. Ook de verplichtte vriendin, de onbeduidende zaakwaarnemer en de stereotypische rivalen weten onze interesse nauwelijks te grijpen.

Dat is echter niet het ergste aan deze gamemodus. Er zitten microtransacties in. We zijn van mening dat spelers de mogelijkheid te geven om echt geld uit te geven in een game iets goed is. Het is goed voor de ontwikkelaar (die ook geld moeten verdienen) en het is goed voor spelers die misschien nieuwe cosmetische voorwerpen willen aanschaffen. Het sleutelwoord is natuurlijk cosmetische, dus niet de mogelijkheid om je weg naar succes te verschaffen in een game of sneller door de game te kunnen komen dan andere games. In MyCareer in NBA2K18 kun je betalen voor ervaringspunten, waardoor je een betere speler wordt. En dat vernietigt MyCareer volledig.

Volledig.

Als je geen geld in de game wilt stoppen, dan zit je hier met gebakken peren. Voortgang zonder microtransacties is zo langdradig en langzaam dat geen enkele gamer ter wereld dit kan verdragen. Niemand. Het is allemaal gemaakt om je te dwingen om geld uit te geven en nog meer geld. Hierdoor is het aanbevolen dat je nooit begint met MyCareer. Als je de game koopt kun je beter net doen alsof deze modus helemaal niet meer bestaat.

NBA 2K18

De basisgameplay van NBA2K18 (de daadwerkelijke wedstrijden, op het veld) zijn echter briljant, nog steeds. 2K zorgde er al voor dat dit afgelopen jaar perfect was, en hoewel de veranderingen erg minimaal zijn, blijft het briljant. Boven alles voelt het verdedigen in de game verbeterd dit jaar, zowel als je dit zelf doet als bij de computergestuurde tegenstanders. Het voelt strak en de verdedigers behouden hun posities op een veel natuurlijke wijze dan voorheen. Daarbij zijn de sterren uit de sport nog meer voorzien van hun persoonlijke trekjes, waardoor je ongelofelijke 'plays' kunt maken als je weet wie je bestuurt en hoe je daarmee hoort te spelen. Je moet weten hoe je op een bepaalde manier met bepaalde spelers een wisselwerking kunt aangaan, zodat ze bewegen zoals ze willen (en horen) net als dat je bijvoorbeeld moet weten dat Curry zijn driepunters wilt maken, om hem in de juiste positie te krijgen. Dit deel van deze game is tot in de puntjes perfect uitgewerkt en maakt het daarmee de beste basketbalsimulatie aller tijden. Met afstand.

Het dribbelsysteem heeft ook een kleine update gekregen en doet nu veel denken aan het Skill Stick-systeem uit de NHL-reeks en na enkele wedstrijden wisten we bal tussen onze benen doorspelen en achter onze rug alsof we dat al jaren deden. Voor de vrije worpen is er ook een balkje toegevoegd die toont wanneer je de bal moet laten gaan voor een schot. Als je de vibratie van je handcontrole aan hebt staan, krijg je de juiste trillingen als je de bal loslaat en kun je dit bijna altijd zo goed mogelijk doen. En dit werkt allemaal perfect en balanceert de dynamiek van simulatie met het gemak van iets meer 'casuals'.

Naast MyCareer bevat NBA2K18 enkele behoorlijk diepgaande gamemodi. De nodige fantasie is terug met MyTeam en daarnaast ook MyLeague, Playoffs en Start Today. Zelfs MyGM is toegevoegd, natuurlijk, en het voelt nog steeds niet helemaal goed uitgewerkt. Veel van de keuzes die we tegenkwamen voelen alsof ze uiteindelijk niets hebben uitgemaakt en het feit dat de tussenfilmpjes geen stemmen bevatten voelt goedkoop. Aan de andere kant voelt de simulatie zelf erg goed, zoals gebruikelijk, en voor diegenen die dol zijn op het bijhouden van statistieken is MyGM nog steeds een goede gamemodus - ook al hadden we graag enkele fatsoenlijke verbeteringen gezien ten opzichte van afgelopen jaar.

NBA 2K18

Zoals we al schreven is NBA2K18 als basketbalsimulatie vrijwel perfect. De graphics en het geluid zijn schitterend. Wij speelden op de PlayStation 4 Pro in 4K met 60 frames per seconden en hebben van iedere seconde - hoe de game loopt, hoe slim en dynamisch de computer is, het commentaar, de pre-show en spelersinfo tijdens wedstrijden zijn ook perfect uitgevoerd, al irriteren de laadtijden soms - genoten.

Als je op zoek bent naar een basketbalsimulatie om me je vrienden, online of offline, te spelen dan hoef je niet verder te zoeken. NBA 2K18 is een ongelofelijk competente basketbalgame die de sport op wonderlijke wijze simuleert. Het is de MyCareer-modus en de smaakloze microtransacties waar deze modus op gebouwd is die ons op een pijnlijke wijze dwingen de score van deze game van een 9 naar een 7 te verlagen. Volgend jaar willen we graag minder van deze onzin zien.

NBA 2K18
NBA 2K18
7 / 10