GR STREAMING

Divinity: Original Sin II

Divinity: Original Sin II

Dit is mogelijk de beste digitale interpretatie van een pen-en-papier-ervaring tot op heden.

• Berichten: Marko Mäkipelto

Role-playing fanaten hebben veel redenen om te lachen gehad de afgelopen jaren. Sommige teleurstelling, aldaar, maar er zijn een overvloed aan solide tot spectaculaire rpg-titels verschenen. Culthit en het via Kickstarter-gefundeerde Divinity: Original Sin van de Belgische ontwikkelaar Larian Studios heeft nu een eveneens door Kickstarter-gefundeerd vervolg gekregen, creatief Original Sin II genoemd. Het mixt traditionele turn-basedgevechten met tabletop geïnspireerde elementen in een ingewikkeld ontworpen fantasiewereld genaamd Rivellon.

Zoals gebruikelijk begin je met het maken van een personage. Er zijn vier rassen om uit te kiezen: Mens, Elf, Dwerg en Hagedis. Als je daar niet content mee bent, kun je ook een Ondode-variant van elk maken om een totaal van acht (of vijf) rassen te maken - afhankelijk van hoe je dit bekijkt. Elk heeft zijn eigen, vrij specifieke vaardigheden. Hagedissen spuwen vuur. De ondoden lopen schade op door te genezen, maar worden beter door het innemen van gif uit flesjes en giftige poelen. Ze kunnen ook kisten en deuren 'lockpicken' door hun knokige vingers te gebruiken zonder daar andere hulpmiddelen voor nodig te hebben. Het meest interessante vaardigheid is echter die van de Elven. Deze lijk-eters kunnen lichaamsdelen verschransen om zichzelf de genezen en flitsen zien van het leven van de eigenaar. Deze vaardigheid werkt zowel als spelmechanisme, verhalend middel en om puzzels op te lossen.

Die visuele aanpassingsmogelijkheden zijn meer beperkt, maar biedt enkele opties voor het eigen maken van je personage. De aangeboden archetypen dienen meer als suggesties voor het bouwen van je personage, daar er geen vaste 'classes' zijn voor personages. Doorgewinterde spelers zullen genieten van de mogelijkheid met alle statistieken en vaardigheidspunten te knutselen. Wees echter voorzichtig, want er is niets dat je tegenhoudt om een "gebrekkig" personage te maken en het terugdraaien van die vroegtijdige beslissingen is alleen mogelijk in het 'midden-tot-late' gedeelte van de game.

Divinity: Original Sin II

Voor de eerste 'playthrough' is het kiezen van een van de zes Origin-personage erg aanbevolen. Ze bieden sterke individuele verhaallijnen naast de hoofdcampaign. De sarcastische Ondode Fane wordt wakker uit een diepe slaap om zich te realiseren dat hij het laatst overgebleven lid is van zijn ras. Lohse, Rivellon's eigen versie van popidool Taylor Swift, heeft een demoon in zich wonen. De arrogante Rode Prins probeert wanhopig zijn verloren Hagedissen-troon troon te herwinnen na verbannen te zijn. Allen hebben hun eigen motivatie en doeleinden die met elkaar botsen. Elk Origin-personage is aan te passen, afgezien van stemacteur, naam, en bepaalde visuele details. De Rode Prins is echter altijd rood.

De lange campaign speelt zich eeuwen af na de eerste Original Sin. De magische kracht van Source is nu vogelvrij. Je hoeft niet perse de originele game gespeeld te hebben, maar veteranen zullen de knipogen en referenties naar de voorganger, evenals andere hoofdstukken uit de Divinity-franchise, waarderen. De speler(s) worden wakker op een gevangenisbootje op weg naar Fort Joy, onder beschuldiging van "tovenarij". De boot fungeert als een 'tutorial' en laat de speler kennis maken met de personages. Eenmaal in het fort opent de game zich via een reeks aan mogelijkheden om te ontsnappen, en dan begint het avontuur echt. Het grote achterliggende verhaal betrekt godheden (zoals de titel van de game doet vermoeden), maar kent veelvuldige aftakkingen. De fantasiewereld die Larian heeft ontworpen is origineel genoeg en zit vol verassingen, dus je weet nooit echt wat je kunt verwachten. Elk en alle personages hebben hun eigen verhaal te vertellen en meningen om te verkondigen die grijsgekleurd zijn, in plaats van zwart en wit. Er zijn meer dan genoeg morele dilemma's, met lastige beslissingen om te maken, sommige die je later nog voor onvoorziene gevolgen kunnen zorgen.

Divinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin II