Gamereactor International Nederlands / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français /

Ruiner

Ruiner

Snelle cyberpunk schietgeweld ondergedompeld in een neongloed.

• Berichten: Jon Calvin

Ruiner is een top-down cyperpunk actie-shooter, ontwikkeld door Reikon Games en uitgegeven door Devolver Digital, waarin je in de schoenen stap van een sociopaat op een wraaktocht nadat zijn hersenen zijn gehackt en zijn broer is ontvoerd. In de cyber metropolis Rengkok in het jaar 2091 is je doel om de waarheid te achterhalen van een collectieve samenzwering onder de begeleiding van de mysterieuze hacker die je heeft laten herleven.

In de intro is je taak een simpele - 'KILL THE BOSS'. Je wordt voorwaarts richting je doel geduwd terwijl pulserende techno je trommelvliezen met een doel vullen - de corporate idioten sneuvelen aan je cybernetische verbeteringen terwijl je doel herhalend over het scherm blijft schieten om je te helpen herinneren aan die ene taak - 'KILL THE BOSS'. Dit is Ruiner in het kort, een game die gedreven wordt door een enkel doel.

Na deze snelle intro, die je de basismechanismen leert, bevindt je je nu in Rengkok South nadat een onbekende hacker een hack waardoor je bestuurt werd heeft afgebroken. Dit gebied dient vanaf nu als de centrale 'hub' van de game en de tocht om je broer te redden. Het is en vrij klein, maar gedetailleerd gebied die dient als een welkome pauze tussen de non-stop gameplay in die missies, en heeft zelfs enkele verborgen optionele taken en dialoogkeuzes als je besluit dit te verkennen.

De gevechten in Ruiner zijn razendsnel en vereisen een bepaald niveau aan handigheid om de verschillende wapens en vaardigheden af te wisselen. Terwijl je je een weg door de game's verschillende missies baant kom je er achter dat Reikon's stijlvolle shooter een erg pure, arcade 'feel' heeft die gameplay vooropstelt. Het verhaal lijkt te dienen als een dwingende aanmoediging voor de actie en dient als achtergrond voor de rauwe cyperpunkwereld vol met geweld. Dit wilt niet zeggen dat de wereld leeg voelt - Ruiner houdt sterk vast aan een erg eendrachtig thema, inclusief een cast aan unieke personages die allemaal op een manga-achtige wijze wordt gepresenteerd. Het laat de gamewereld veel levendiger lijken.

Ruiner

In de kern van Ruiner's meedogenloze gevechten bevindt zich een robuust en flexibel aanpassingssysteem, waarmee je je vaardigheden kunt aanpassen om te passen bij elke situatie. Het gebruik van Karma-punten, een futuristische valuta die gebonden is aan je identiteit en sociale status, laat je verschillende vaardigheden uitkiezen in een drop-down menu en deze, veel belangrijker, verwisselen op ieder moment. Dit moedigt je aan om verschillende 'builds' te maken die bij specifieke situaties passen of bij eindbaasgevechten. Het voegt een strategische hoek toe aan de gevechten. Het zijn de razende en uitdagende eindbaasgevechten waarin er achter komt dat deze aanpassingsmogelijkheden erg bruikbaar zijn, waarbij je verschillende combinaties van vaardigheden uitprobeert om je cybernetische tegenstanders te overtreffen.

De augmentaties in Ruiner zijn breed en gevarieerd, van energieschilden en 'dash' augmentaties tot kinetische barrières en 'wetware'-programma's die je cybernetische vijanden laat hacken om ze voor jouw te laten vechten. De wapens stellen eveneens niet teleur, bieden alle juiste geluiden en bloederige resultaten die je verwacht van zo een eclectische mix van scifi/noir-technologie. Enkele van de meest uitblinkende hardware bestaat uit het Sonic Wave Cannon die vijanden om ver schiet als bowlingkegels. De Railgun en beide Beam-wapens zijn zeldzamer om te vinden, maar bevredigend destructief als je ze in je handen krijgt. Naast het eerdergenoemde arsenaal zijn de Flamethrower en Ice Ray een welkome verandering in de standaard scifi-opties. Voor diegenen die van meer persoonlijke gevechten houden is er het Nano-zwaard of een goede vertrouwde pijp. Je vindt wapens in voorraden in de wereld en vijanden laten deze enigszins willekeurig achter. Hierdoor gons je van blijheid als je een sterk wapen op het juiste moment weet te bemachtigen.