Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

Turn 10 is terug voor een zevende ronde op het Forza-circuit, maar slaagt de studio er in een persoonlijke record neer te zetten?

In deze zevende game in de reeks ligt de focus op het polijsten en verfijnen van alles dat goed werkte in Forza Motorsport 6 en dat is waarom er weinig nieuws is toegevoegd. Eén (!) nieuw circuit (Dubai Highway, er zijn andere nieuwe circuits in vergelijking met Forza 6, maar deze hebben we al eerder gezien in eerdere delen uit de reeks), enkele nieuwe auto's (wederom vergelijken bij Forza 6, die ongeveer 620 auto's had als je de dlc telt, er zijn net iets meer dan 700 auto's in Forza 7), en een nieuwe gamemodus; dat is alles wat we hier krijgen. Alles is op een andere manier gepresenteerd en de nieuwe carrièremodus kent enkele structurele veranderingen en enkele nieuwe kampioenschappen. In zijn geheel is dit echter dezelfde game als zijn voorganger, ofschoon iets meer gepolijst. Turn 10 heeft moersleutels in de gereedschapskist achtergelaten en in plaatst daarvan wat Carnauba Wax gebruikt om het meest opgepoetste product te maken dat ze ooit hebben uitgebracht.

Zeker, dynamisch weer is toegevoegd. Laten we dat niet vergeten. Net als in Project Cars 2 zijn de toevoeging van plassen water, regendruppels en mis de belangrijke bespreekpunten. Maar net als met Slighty Mad Studios' vervolg hebben we moeite om te zien wat er zo spannend is aan motregen, vooral in een game die draait om het neerzetten van superieure rondetijden. Echter, voor diegenen die van racen in de regen houden en het rijden door plassen, werken de dynamische weerseffecten erg goed. Tijdens een race op de Nürburgring regent het en wordt het bewolkt tijdens de zeven minuten die de race duurde en natuurlijk voegt dit enig realisme toe, ook worden de plassen, net als in Project Cars 2, net iets té groot. Tijdens een van onze eerste races in de carrièremodus racen we over Silverstone en ontdekken we iets wat lijkt op kleine zwembaden, iets dat nooit in het echt zou gebeuren. De race zou daar worden gestaakt en worden herstart nadat het water was opgedroogd. Natuurlijk is het makkelijk om het weer gewoon uit te schakelen, wat wij al redelijk vroeg deden, maar de effecten zijn mooi en werken relatief goed - ongeacht persoonlijke voorkeur en de invloed op het racen.

Forza Motorsport 7 is net als de voorgaande games in de franchise gestructureerd. De hoofdmoot is de carrièremodus (Forza Driver's Cup). Als een aspirerend rookie begin je als amateurracer om te eindigen in Formula E en GT LeMans tegen de elite. Zoals gebruikelijk draait het om het winnen van de kleinere competities zodat je grotere en betere auto's kan veroorloven. We kennen allemaal de opzet, we hebben het al eerder meegemaakt, en in Forza 7 is vrijwel niets anders betreffende de Driver's Cup, afgezien van enkele elementen in de algehele presentatie.

Forza Motorsport 7

In zekere zin is het fijn dat er niets is veranderd. Het is geruststellend om te weten wat er van je vereist wordt en weet wat je moet doen om te winnen. Tegelijkertijd is het vrij treurig om dezelfde carrière voor de zeven game te spelen, en ook al kunnen we dit keer onze eigen coureur maken, het is niets nieuws. In feite, begint het een beetje afgezaagd te worden. Zoals we al zeiden tijdens het spelen van Forza Motorsport 3: we kijken uit naar de dag dat een van deze ontwikkelaars een manier vindt op dit gebied te innoveren. We willen iets fris, iets nieuws, iets dat ons enthousiast maakt en het genre weer vooruitstuurt.

Wat het multiplayeraspect betreft, hetzelfde geldt hierbij. De hoofd gamemodi zijn hetzelfde als in de vorige games, alhoewel meer afgewerkt en in sommige gevallen uitgebreid. Turn 10 sprak, gedurende de ontwikkeling van Forza 7, veel over het feit dat ze vier miljoen actieve spelers hebben die regelmatig tegen elkaar strijden in Forza 6, een getal dat ze hopen uit te breiden nu de pitsectie is uitgebreid en een realistischere sfeer biedt. Dit gedeelte van de game werkt uitstekend, ook al is het slechts een cosmetisch detail. We kunnen een beetje rondspelen terwijl de volgende race laadt en hoewel de focus op onze avatar duidelijk overdreven is (er zijn 300 helmen om uit te kiezen, is het goed dat de ontwikkelaar probeert de ervaring persoonlijker te maken.

Het opbouwen van een relatie tussen man en machine is iets waar studiohoofd Dan Greenawalt veel over heeft gesproken sinds de release van Forza 2 en in de zevende game wordt dit gedaan door de speler te vragen om zoveel mogelijk auto's al menselijk mogelijk is te verzamelen. Het verkopen van auto's die je krijgt door het winnen van kampioenschappen of die je gekocht hebt, getuned hebt, maar niet maar gebruikt, is niet iets wat Forza 7 aanmoedigt. In het tegendeel, als een kind dat geobsedeerd is door zijn Hot Wheels-wagens, krijg je de taak om een gigantische garage met sportauto's op te bouwen. Jammer genoeg voelt de verscheidenheid van de auto's niet compleet bij de launch en bij de prioriteiten lijken vreemde keuzes te zijn gemaakt.

We weten niet precies waar we moeten beginnen wat betreft de auto's in Forza 7. Zo troffen we om te beginnen net de 700+ auto's aan waar men het over had. We konden ook onze oude favorieten uit Forza Motorsport 4 nergens vinden. De Calsonic Nissan GT-R R34 Skyline JPGT was volgens ons een van de beste auto's in de reeks, en deze mist. We missen ook de nieuwe gehypte high-performance superauto's als Aston Martin Vulcan, Bugatti Chiron, McLaren 720S, Lamborghini Performante en Mercedes AMG Project One. In plaats daarvan hebben we wel meer dan genoeg minibussen en driecilinders (en trucks en bestelwagens). We denken dat het tijd is dat Turn 10 naar Polyphony kijkt en het voorbeeld volgt van Yamauchi en zijn team van 200 man met de aankomende Gran Turismo Sport. Haal al deze langzame, saaie familie sedans, busjes, super oude klassiekers en Forza Horizon-auto's weg en leg de focus op echte racemachines.

Forza Motorsport 7
Forza Motorsport 7
Forza Motorsport 7