Battle Chasers: Nightwar

Battle Chasers: Nightwar

Joe Madureira's klassieke comic book-reeks gaat verder op de pc en console.

• Berichten: Kieran Harris

Waar Final Fantasy en Fallout hun turn-based 'roots' hebben verlaten ten gunste van real-time alternatieven, is er nog steeds iets aanlokkelijks en tijdloos aan klassieke turn-based rpg's. Airship Syndicate's Battle Chasers: Nightwar speelt in op deze gouden eeuw van games terwijl het ook elementen introduceert van verkenning en 'dungeon crawling'. Het project is voortgekomen van de gelijknamige klassieke 1998 comic, dat zijn Kickstarter-doel in van 500.000 dollar in 2015 verpletterde, en is nu beschikbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One (met een Nintendo Switch-versie in de pijplijn).

Hoewel het is ontstaan uit de gelijknamige comic staat Battle Chasers: Nightwar op zichzelf met een verhaal dat volledig losstaat van het bronmateriaal. Dit zorgt er voor dat er geen barrières zijn voor nieuwkomers en brengt de iconische cast aan helden ook tot leven in een stijlvolle wereld waar veel oudere fans erg bekend mee zijn. Je begint met het besturen van drie personages - Garrison,Gully en Callibretto - die zijn gescheiden van hun luchtschip dat uit het luchtruim is geschoten.

Je beweegt je door nieuwe dungeons en steden door te reizen over een spelbord-achtige wereldkaart die verdeeld is in verschillende vlakken. De handgetekende kaart beslaat verschillende locaties zoals woestijnen, bossen en besneeuwde pieken. In plaatst van willekeurige ontmoetingen zie je de wezens waar je het tegen opneemt als je op dat specifieke vakje staat. Zien wat je te wachten staat kan voordelig zijn omdat de paden vaak vertakken, dus je kunt kiezen of je het tegen ze opneemt om kostbare 'craft' materialen te verzamelen. Onderweg zijn er ook verborgen kisten, 'loot'-voorraden evenals optionele 'objectives' te vinden.

Battle Chasers: Nightwar

Dungeons zijn willekeurig gegenereerd en afgeladen met zwermen aan vijanden, dodelijke vallen en bergen loot. Draaiende messen en giftige vallen kunnen je 'health' verlagen en ook invloed hebben op je 'status' die je meeneemt naar gevechten. Hier zijn ook de dungeon-vaardigheden van je personages te gebruiken. Garrion kan bijvoorbeeld uit het pad wegsprinten van projectielen; Gully kan door versperringen heen beuken; en Calibetto kan je hele 'party' genezen. Deze vaardigheden kunnen beperkt gebruikt worden en je krijgt weinig kans op ze weer aan te vullen. Het is daarom cruciaal om deze op het juiste moment in te zetten.

Battle Chasers: Nightwar legt ook zwaar de nadruk op tijd. Fysieke aanvallen laten je direct aanvallen, maar hebben beperkte schade; waar magische vaardigheden meer krachtiger zijn, maar tijd nodig hebben om op te laden. Aan de linkerkant van het scherm wordt getoond welke personages er gaan aanvallen en dit biedt visuele hints of je tegenstanders een krachtige aanval beramen. In essentie komen de gevechten neer op het lezen van je vijanden; zoeken naar mogelijkheden om hun aanvalsstrategie uit te buiten en voorkomen dat je zelf in een kwetsbare situatie belandt.

Battle Chasers: Nightwar
Battle Chasers: Nightwar