Hob

Hob

Een origineel avontuur geschikt voor puzzelaars.

• Berichten: Marco Vrolijk

Hob is de nieuwste game van de Amerikaanse ontwikkelaar Runic Games, bekend van de Torchlight-reeks waarvan het tweede en laatste deel in 2012 werd uitgebracht. Ditmaal heeft de ontwikkelaar een actie-adventuregame gemaakt in plaats van een rpg. Hoewel het een nieuw genre betreft, valt al snel de overeenkomst op tussen de grafische vormgeving van Hob en de eerdere Torchlight games. Deze stijl kenmerkt zich door tekenfilmachtige personages en een kleurrijke spelwereld opgebouwd uit platforms.

Hob speelt zich af in een vredige wereld die bevolkt wordt door vriendelijk uitziende diertjes. Zoals in menig game het geval is, worden de onschuldige inwoners aangevallen door kwade krachten. Dit kwaad heeft de wereld bedekt met een paarsblauwe deken van gezwellen, kwaadaardige stekelplanten en grijpgrage tentakels. De voornaamste slachtoffers van deze aanval zijn springerige, kleine wezentjes met een groot blauw oog die overduidelijk weerloos zijn en jou als redder in nood nodig hebben. Tijdens het spelen bevrijd je al vechtend en puzzelend de wereld van Hob steeds verder van de kwaadaardige overwoekering in een The Legend of Zelda-achtig avontuur, echter zonder meeslepend verhaal.

Een van de dingen die Hob bijzonder maakt is dat de verhaallijn gedurende de game compleet zonder dialogen is. Het verhaal start met het hoofdpersonage, een figuur met rode cape en lichtgevende blauwe ogen, die zijn huis verlaat nadat een vriendelijke robot aanklopt. Deze robot die verder geen naam krijgt geeft gedurende de game af en toe aanwijzingen waar je naartoe moet. Na een aantal minuten spelen steekt een kwaadaardige tentakel je in je arm. De enige manier om te overleven is om je arm à la The Walking Dead in zijn geheel af te laten hakken, waarna de vriendelijke robot je zijn eigen arm geeft ter vervanging. Door de robotarm ben je de rest van de game in staat om deuren te openen en knoppen in te drukken, naast dat het dienst doet als je speciale wapen.

Hob

Grafisch ziet de game er erg goed uit, maar met een aantal minpunten. Ten eerste heeft de game te vaak last van een teruglopende frameratesnelheid op de normale PlayStation 4. Het meest dramatisch is dit wanneer er korte tussenfilmpjes te zien zijn die je een wijde blik in de wereld van Hob moeten geven. In plaats van een mooi uitzicht geeft het een schokkerig beeld waarbij onderdelen van de wereld stapsgewijs geladen worden. Ook tijdens het spelen zakt de frameratesnelheid regelmatig naar beneden.

Ten tweede zien sommige delen van de spelwereld er hetzelfde uit door de tekenstijl van Hob. De speelwereld bestaat voornamelijk uit 3D-platformen op verschillende hoogtes. Er is veel kleur, er zijn windeffecten en rondlopende diertjes waardoor de wereld erg dynamisch aanvoelt. Er is regelmatige afwisseling van omgeving en de vijanden zijn origineel vormgegeven, maar tussen het bos en de woestijn is het enige verschil een verandering van levende naar dode bomen en in de kleurtonen van groen naar bruin. De delen van de spelwereld die er wel echt anders uitzien vind je vooral ondergronds en wanneer je met water te maken krijgt later in de game. Ondergronds is de wereld in een industriële stijl vormgegeven met grote buizen en raderen en diepe afgronden.

Terwijl je door de spelwereld heen beweegt los je een diversiteit aan puzzels op die je in staat stellen om knoppen te activeren en in te drukken, waardoor delen van de spelwereld omhoog en omlaag bewegen en de hele spelwereld telkens wordt getransformeerd. Waar je eerst niet verder kon door een diepe afgrond, kun je dan toch weer door omdat er vanuit de diepte nieuwe platformen oprijzen. Bij het vrijspelen van nieuwe delen schiet de wereld soms eerst extra omhoog en zie je hoe diep onder de grond monsters wonen. Ook neem je soms liften naar beneden, waardoor je bijvoorbeeld delen diep onder water speelt.

HobHob

Om verder te kunnen los je puzzels op zoals het plaatsen van batterijen waardoor nieuwe deuren opengaan, je vind een manier om een kamer onder water te laten lopen of je activeert portalen om naar een nieuw deel te transporteren. Het idee om de spelwereld te zien veranderen met nieuwe secties die uit de diepte omhoog schieten werkt erg goed en voegt een extra dimensie toe aan de belevenis van de speelwereld van Hob. Helaas is de soundtrack nogal minimalistisch, waardoor het niet zoveel toevoegt aan de sfeer. In elk gedeelte is het soortgelijke, nauwelijks hoorbare elektronische muziek. Dat is jammer, want zeker in een adventuregame is het mogelijk om met verschillen in emotie of tempo in de muziek delen van de game anders te beleven.

HobHob
HobHob