GR STREAMING

Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

Is Shadow of War de evolutie waarop we zitten te wachten?

We hebben enorm genoten van Middle-earth: Shadow of Mordor in 2014. Het was geen perfecte actie-adventure, maar het Nemesis-systeem legde een dynamiek op de tafel die we nooit eerder hadden ervaren en sindsdien ook niet opnieuw hebben ervaren. Tot nu, daar het Nemesis-systeem dat jouw wereld willekeurig en dynamisch bevolkt met Orc-kapiteins, -'warchiefs' en -'overlords', is terug van weggeweest in Shadow of War en is uitgebreider en gevarieerder dan ooit.

Laten we echter beginnen bij met de opzet: Talion, de ruiter die verbonden is met de geest van Celebrimbor (de meestersmid die de ene ring heeft gemaakt) heeft een nieuwe ring gemaakt. Een die de problemen die Celebrimbor's vorige ringen veroorzaakt hebben ongedaan moet maken. Het probleem is dat we, voor de game begint, we deze verliezen aan Shelob. Dit start de proloog of eerste acte, die op spectaculaire Metroid-wijze al je vaardigheden ontneemt en je van meet af aan laat beginnen, waardoor het erg aanvoelt als de eerste game. Je zult hier niet kapiteins domineren of bestormingen opzetten, in plaats daarvan bouw je hoofdzakelijk jezelf op en slacht je Orcs. Het is een zwak begin en de eerste tien uur waren we daarom dan ook wat teleurgesteld door hetgeen wat Shadow of War te bieden had.

De structuur van de game is lastig een vinger op te leggen omdat je tussen verschillende 'quests' wisselt. Sommige zijn duidelijk meer zijmissies, terwijl de hoofdverhaallijn (met Eltariel) vreemd genoeg de tijd neemt om op gang te komen. De missies zelf, hetzij onderdeel van het hoofdverhaal of de verschillende gerelateerde vertakkingen (Gondor, Brûz, Carnán), hoewel deze te veel vertrouwen op "volg mij"-quests, zijn niet zo lang als ze in de eerste waren en bieden een betere mix van doeleinden.

Middle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War

Zoals vaak het geval is in met dit soort games is het niet het hoofdverhaal dat zorgt voor het meeste vermaak. In feite was onze favoriete quest een met Bruz en de terugkeer van Ratbag. Van de door Beyond Thunderdome-geïnspireerde onthulling van Ratbag tot het enorm bevredigende einde, de toon en de thema's die in deze quest worden verkend beiden een fijn contrast tegenover de soms saai en serieuze opzet van Talion's andere afhandelingen. Het moet ook gezegd worden dat, hoewel het hoofdverhaal ons niet wist te grijpen, het een bevredigend einde kende met enkele toffe twists.

Het is een veel grotere game, in plaats van twee kleine wereldkaarten, worden we nu getrakteerd op vijf kleine wereldkaarten. Maar, in alle eerlijkheid, past deze grootte van de 'sandboxen' veel beter bij het Nemesis-systeem. Was het groter geweest dan zou de kans op ontmoetingen aanzienlijk dalen en als deze kleiner waren dan zouden we nog meer ongevraagde Orc-kapiteins hebben die langskwamen om te party-crashen. Er is een goede balans hier, waarbij je gevechten hebt met enkele extra kapteins, maar slechts zelden, en als dit gebeurt voelt het speciaal. De omgevingen waarin dit plaatsvindt zijn echter niet erg inspiratievol. De wereld zelf is goed verdeeld, maar je wordt in de game langzaam moe van alle grijze en bruine omgevingen, ook al zijn er wel uitzonderingen in het kleurpalet. Het helpt hier ook niet bij dat de 'textures' van een niet al te hoog niveau zijn.

Een probleem dat uit de eerste game is meegenomen is voortbewegen. Het is erg context gevoelig, maar ook weer niet context gevoelig genoeg. Dit zorgt voor enkele klungelige momenten, waar je bijvoorbeeld naar een muur toe rent (X/kruisje laat je rennen), om er achter te komen dat je X/kruisje net voor de muur moet loslaten en weer op X/kruisje moet drukken om er overheen te klimmen. Hetzelfde geldt voor rollen om te ontwijken tegen obstakels in de omgeving (ook met X/kruisje en een richting). Het voelt wat onbeholpen aan en zou opgelost kunnen worden door goed te kijken naar andere games die dit wel goed doen. Uiteindelijk wen je er aan, maar dit kost de nodige tijd.

Middle-earth: Shadow of War

Het vechten zelf is diep en zeer afhankelijk van het reageren om aanwijzingen om te pareren, te counteren en ontwijken. Er is diepgang te vinden, met name als je de verschillende geestvaardigheden meerekent. Echter is het bij lange na niet zo bevredigend als bijvoorbeeld het vechten in de Batman: Arkham-games.

We noemden al het Nemesis-systeem en dat is duidelijk de grote trekpleister hier. Op het eerst lijkt het bijzonder gelijk aan de eerste game, maar als er meer mechanieken worden geïntroduceerd en meer variatie in de dreiging van de Orcs, begin je het nog meer te waarderen en zie je de evolutie. Het is ongelofelijk bevredigend als je een zwakte volop weet te benutten of als je er in slaagt om een kapitein met een laag level het tegen een met een hoger level laat opnemen en dit wint dankzij gunstige karaktereigenschappen.

Er zijn meer Nemesis-missies, meer manieren om ze te manipuleren en vernederen plus ze te schande maken zijn een uitstekende manier om verhaallijnen met de Orcs te creëren. We kwamen terecht in een heerlijk ingewikkelde situatie, waar we het opnamen tegen een hoog gelevelde kapitein, hem in de val lokte met een volger, waarop hij werd gesteund door een bloedbroer van onze volger, die ons verraadde en zijn vriend begon aan te vallen. We domineerde toen ons volger nogmaals. Dit zorgde voor een glorieuze chaos. Online vendetta's maken ook hun terugkeer en bieden interessante scenario's en potentiële 'loot'. Veel van de latere doelen die je moet voltooien om legendarische loot te levelen zijn verbonden aan vendetta's met een hoog level.

Middle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War

Over voortgang gesproken: er is hier veel complexiteit te vinden. Als eerste heb je de 'skill tree', die je al vrij vroeg toegang geeft tot bruikbare vaardigheden en later vooral de nodige variatie biedt. Echter, de manier waarop je loot upgradet om 'perks' toe te voegen is een interessante twist en 'grinden' voor edelstenen heeft ook een bepaalde charme. Algeheel is er hier complexiteit te vinden, wat goed is, zelfs al kost het enig tijd om er achter te komen hoe je je uitrusting het beste kunt uitbuiten.

Middle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War