GR STREAMING

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions

Nintendo komt met nog een remake voor de 3DS: een favoriet van de fans is terug.

Lang geleden was Mario gewoon een simpele loodgieter; hij sprong op dingen, at vreemde paddenstoelen en zocht fervent naar de vrouw van zijn leven. Tegenwoordig is er nauwelijks een avontuur of carrière die de volhardende Italiaan niet heeft nagejaagd. Hij heeft oorlog gevoerd met konijnen, aan de Olympische Spelen meegedaan, dodelijke races van rivalen gewonnen en het heelal afgereisd - tot twee keer toe! Het enige wat Mario niet meer lijkt te doen op een vaste basis is loodgieten!

Het is dan ook niet meer vreemd of opvallend om Mario en zijn vrienden in atypische rollen te zien. Afgelopen maand waren ze te zien in een strategiegame en niemand keek daar raar van op. Toch was er iets speciaals aan het opnieuw spelen van Mario & Luigi: Superstar Saga, bijna vijftien jaar na diens oorspronkelijke release, en de nauwe grens die genres scheidt. Dit leverde maar liefst vier vervolgen op sindsdien, maar toch heeft het origineel iets speciaals.

De game begint als een echte Mario-game; Peach, de prinses van Mushroom Kingdom, is in gevaar. Een snode heks heeft haar stem gestolen, onderdeel van een plan om over de wereld te heersen. De tuinbroekdragende broers worden op een missie gestuurd naar het naburige land, Beanbean Kingdom, gedeeltelijk als vredesambassadeurs, gedeeltelijk als schildschoppende maniakken. Bowser, altijd als ongeschikt lastpak, houdt zich ook op de achtergrond schuil.

De game zelf is een interessante mix tussen een rpg en een platformgame. De turn-based gevechten staan traditiegetrouw los van de rest van de gamewereld, waarin de speler vrij rond kan springen. Er zijn vreemde boonachtige wezens om mee te praten, voorwerpen om te kopen en verschillende puzzels om op te lossen. Ondanks de overvloed aan vreemde personages zijn de (super)sterren van de show natuurlijke de dynamische broers. Zodanig ligt de nadruk op teamwerk, coördinatie en unieke vaardigheden van de personages.

Mario en Luigi beschikken beide over hamers, laarzen, vuurspuwende handen en een bovennatuurlijke pijngrens. Met deze voorwerpen en attributen kunnen ze elkaar de grond inslaan, bovenop elkaar springen of een gecoördineerde speciale 'move' uitvoeren. De vaardigheden spelen zowel in en buiten de gevechten een rol. Een goedgeplaatste klap met de hamer kan bijvoorbeeld een rumoerige vijand tot pulp slaan of een stapel stenen die een pad blokkeert vernietigen. Een groot deel van de game bestaat, naast de gevechten, dan ook uit het toepassen van deze vaardigheden om puzzels op te lossen en verder te geraken in de wereld.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions

Er zijn veel kleine vermakelijke details waarbij we veel plezier hadden deze te (her)ontdekken: het "Italiaanse" gekwebbel van de avontuurlijke broers, de overdreven en tekenfilmachtige animaties van personages en de vreemde en komische spelwereld. Beanbean Kingdom, met zijn gespierde stamhoofd en bizar-uitziende bonenvolk, is afgeladen met woordspellingen, grappige namen en bijzondere figuren. De game is nog even bevallig als het anderhalve decennium geleden was.