Super Lucky's Tale

Super Lucky's Tale

Is er plek voor een nieuwe platformheld?

Tijdens Microsoft's E3-show zorgde de verschijning van een rode, pluizige staart er voor dat Rare fans hun gezamenlijke adem inhielden. Was het tijd voor terugkeer van de lang afwezige grofgebekte Conker? Het feit dat het een 'exclusive' betrof voor Microsoft's Xbox One leek ook te wijzen op een lang verwachte terugkeer. Toen de vos echter verscheen was het duidelijk dat de uitgever de oude franchise niet uit de dood herrees en dat een ander roodharig pluizig dier zijn debuut maakte op de Xbox. Een met een hoger knuffelgehalte. De onthulling ging weliswaar gepaard met het nodige gezucht, maar is dit daadwerkelijk een personage en een game die dit verdienen?

Het is lastig om een nieuwe franchise te vestigen in een genre die zijn hoogtijdagen kent in de '80s en '90s. Als een studio een serieuze poging waagt om zich te meten met de giganten van het genre, die we ons herinneren door een nostalgische bril, is het de moeite om dit een onbevooroordeeld een kans te geven. De Oculus Rift-game, Lucky's Tale, werd warm onthaald ondanks diens kunstmatige opzet toen het vorig jaar verscheen en nu is het tijd om dit concept verder uit te bouwen, dit keer zonder virtual reality-elementen (VR voegde sowieso weinig toe aan dit genre).

Playful Corp's Super Lucky's Tale heeft natuurlijk niet de gevestigde status waar de klassieke platform mascottes van genieten en daarom krijgt Lucky vooraf ook geen onvoorwaardelijke liefde, niemand knijpt een oogje dicht bij tekortkomingen, en de game wordt ook gezien als een mindere concurrent dan de meesterwerken van weleer. Daarnaast verschijnt het in dezelfde periode, en schaduw van, het voortreffelijke Super Mario Odyssey. Een zware taak als relatieve nieuwkomer in het genre, maar gelukkig weet deze nieuwe platformgame zich uitstekend staande te houden.

Super Lucky's Tale

Super Lucky's Tale begint midden in een ruzie tussen de vrolijke Guardians en de boze, kwaadaardige kat Jinx (en zijn Kitty Litter-gang). Jinx en zijn handlangers willen koste wat het kost de "Book of Ages" in hun klauwen krijgen, terwijl onze hoofdrolspelersduo deze met hun leven beschermen en weigeren af te geven. Plotseling opent het boek zich en zuigt zowel de gang katten als Lucky, die zichzelf opoffert om zijn zusje te redden, naar binnen.

De speler wordt verwelkomd door een ongelofelijk uitnodigende, kleurrijke en prachtig ontworpen wereld die bewoond wordt door lieftallige wezens om mee te praten, gemene vijanden, muntjes, gadgets en levels. Fans van prachtige oude 3D-platformtitels als Banjo-Kazooie en Conker's Bad Fur Day zullen zich hier direct thuis voelen, dankzij de heerlijke retrosfeer die direct opvalt, al is het iets meer gericht op kinderen dan games voor iedereen zoals Mario en Sonic. De gamewereld is verdeeld in verschillende 'hub'-werelden, die, naast verschillende 'collectibles', bestaan uit meerdere levels om te voltooien.

Jouw missie is om de vrolijke kleine vos al platformend en puzzelend terug te krijgen bij zijn geliefde zusje, terwijl je ook de Kitty Litter-gangleden voor je rekening neemt. Om uitdagingen te voltooien moet je al de hub-werelden en eindbaasgevechten verslaan, voor iedere gemene kat één. De levels zijn allemaal erg verschillend; sommige spelen als 2D-platformgames en doen denken aan Donkey Kong, terwijl anderen te vergelijken zijn met Nintendo's kleurrijke 3D-avontuur, Super Mario 3D World. Deze variatie in de omgevingen helpt de game niet repetitief te zijn en elk level is een stap voorwaarts met een nieuw avontuur, daardoor is het lastig om de controller neer te leggen als je eenmaal op gang komt.

Super Lucky's TaleSuper Lucky's Tale

In alle levels (zelfs de hub-werelden) zijn er gadgets om te verzamelen en kleine geheime missies om onder handen te nemen. Muntjes en hartjes (die je genezen als je schade hebt opgelopen) zijn de meest normale hulpmiddelen, waar letters (zoals in Donkey Kong, die de naam van Lucky spellen) en klavertjes in minder grote mate zijn te vinden. Met de klavertjes speel je nieuwe levels vrij en deze zijn te vinden door het voltooien van quests; het verslaan van eindbazen; het voltooien van geheime levels; of zijn verstopt in het level.

Naast het bevechten van katten zijn er een reeks vijanden en diverse vijanden in elk level, de meeste in het thema van het level waarin je je bevindt. Kwaadaardige uien, boze wespen, grappige larven en geestige spoken - Lucky moet deze allemaal verslaan. Veel van deze zien erg uitdagend uit, maar gelukkig heeft Lucky de nodige troeven achter de hand - hij is geen vos waar je mot mee wilt.

Super Lucky's Tale

Je bestuurt Lucky met de linker analoge stick, kijkt rond met de rechter, kunt een draaiende trap uitdelen met X, springen met A, en je ingraven om vijanden (letterlijk) dood te laten schrikken. Alle commando's zijn enorm makkelijk om te begrijpen en Lucky is makkelijk om te besturen. Hij heeft ook een bepaalde 'gewichtigheid' die helpt om de besturing goed aan te laten voelen, waardoor je niet zomaar van platformen afvalt.

De 'graphics' zijn enorm kleurrijk, zoals we al eerder zeiden, en het design van de personages is enorm fijn om naar te kijken en doet denken aan het Nintendo 64-tijdperk. Spelers op de Xbox One X kunnen de game ook in 4K met 60 frames per seconden spelen. Het algehele design, evenals de schitterende variatie in de levels, combineert enorm goed met de platformactie en de daadwerkelijke speelbaarheid van de game.

Super Lucky's TaleSuper Lucky's Tale

Helaas kwamen we ook enkele 'bugs' tegen en de game liep meer dan eens vast. Hoewel dit vrijwel zeker verholpen wordt met een patch, is het overduidelijk frustrerend. Qua moeilijkheid is Super Lucky's Tale anderzijds eerlijk, niet te makkelijk en niet te moeilijk - en elk level vereist enige tactiek om het einde te behalen. Je levensmeter bestaat uit drie hartjes, old-school-stijl, en daarom moet je na drie keer geraakt te worden opnieuw beginnen. Wederom zullen fans van de oudere games uit het genre zich direct thuis voelen.

Het is het melden waard dat Playful Corp een kleine indie-studio is, dus het feit dat ze zo een innemende, retro, 3D-platformgame als Super Lucky's Tale hebben weten te maken is enorm indrukwekkend. Dit is een ongelofelijk vermakelijke game die meerdere uren aan vermaak biedt met een hoge herspeelwaarde en zeker het bekijken waard als je een platform-fan bent. Playful Corp verdient echt een eigen gepassioneerd publiek en, hopelijk, is dit een game waar de kinderen van vandaag later op terug kunnen kijken zoals wij dat doen op de klassiekers van weleer.

Super Lucky's TaleSuper Lucky's TaleSuper Lucky's Tale
8 / 10
+