Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Een uitbreiding die nieuwe gebieden, machines, uitrusting geeft, en bovenal: antwoorden.

Minder dan negen maanden na de release van de game is hier de eerste (en enige?) uitbreiding van Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds. Dat onderscheid moet duidelijk zijn: The Frozen Wilds is een echte uitbreiding, geen simpele 'dlc', daar voegt het een nieuw gamegebied, nieuw verhaal, nieuwe wapens, bepantsering, vijanden toe - content die je tussen de 10 tot 15 uur bezighoudt. De prijs, 19,99 euro, is meer dan gepast voor alles dat het bevat, alhoewel je natuurlijk wel de hoofdgame moet hebben om de uitbreiding te spelen.

The Frozen Wilds is niet zozeer een voortzetting van het verhaal, aangezien het zich afspeelt voor het daadwerkelijke einde van de game. Als je de game hebt uitgespeeld, na de aftiteling, kom je weer voor de laatste missie in de game, waardoor je alles in de game kan halen en daar hoort The Frozen Wilds bij. Het is iets dat plaatsvindt voor het einde, maar wel minimaal level 30 vereist en dus al ver in de verhalende campaign plaatsvindt.

In deze uitbreiding verken je een nieuwe regio, ver in het noorden, bewoond door de Banuk. Tijdens de originele game heb je de kans om enkele Banuk te ontmoeten, maar pas nu kan je de stam echt leren kennen en hun ruwe en koude thuisland bezoeken. Vrijwel het hele nieuwe gebied is bedekt door sneeuw, ijsmeren en sneeuwstormen - afgezien van enkele van secties die zich binnen afspelen. In deze regio kun je een nieuw verhaal volgen, meedoen aan verschillende secundaire activiteiten en missies, en proberen nieuwe 'collectibles' te verzamelen die uniek zijn in deze regio.

Horizon Zero Dawn
Horizon Zero DawnHorizon Zero Dawn

Er is ook een nieuwe 'skill tree', die hoofdzakelijk acties beslaat die zijn toegewijd aan het bereiden van je 'mount'. Je kunt je robot-mount verbeteren qua kracht, uithoudingsvermogen en ook een reeks acties vrijspelen voor als je op je mount zit, zoals het 'looten' van voorwerpen of het bespringen van vijanden.

Het verhaal richt zich op een nieuw soort machine die de Banuk plaagt, gemaakt door een entiteit waar naar gerefereerd wordt als "Daemon". De speler helpt de Banuk deze situatie onder controle te krijgen, terwijl je ook antwoorden vindt en meer details betreffende het Zero Dawn-initiatief, de Faro-organisatie en andere projecten die hieraan gerelateerd zijn. Natuurlijk gaan we niets verklappen, maar het was fijn om meer context te krijgen over de wereld van Horizon Zero Dawn.

De quests zelf zijn goed en maken goed gebruik van de gameplay die Guerrilla Games heeft gemaakt, alhoewel ze niet bepaald origineel of erg anders zijn dan wat je al hebt gedaan in de hoofdgame. Er zijn her en der een verrassing en twist te vinden, maar niets revolutionairs. Guerrilla speelt hier op veilig en de ontwikkelaar had wat ons betreft wel iets meer risico mogen nemen. Als je echter blij wordt van meer "Horizon" dan is daar hier genoeg van te vinden.

Horizon Zero Dawn
Horizon Zero DawnHorizon Zero Dawn

De uitbreiding bevat ook enkele nieuwe machines, die behoorlijk uitdagend zijn. Ze zijn niet de meest moeilijke machines in de game, maar zelfs de meest goed-uitgeruste en ervaren spelers zullen hun best moeten doen om deze krachtige vijanden te verslaan. De nieuwe wapens en bepantsering die je kunt vergaren biedt kostbare hulp tijdens deze gevechten, maar in essentie benader je deze vijanden net als alle andere: je bestudeert hun karakteristieken, probeer uit te vogelen hoe je ze moet uitschakelen of beperken, en voert vervolgens een aanvalsplan uit.

Al met al voegt The Frozen Wilds veel toe om te doen, meer dan genoeg om de prijs het waard te maken. Gedeeltelijk hadden we gehoopt dat Guerrilla Games meer risico had genomen met de formule en het zou ook fijn zijn geweest om het oorspronkelijk verhaal voor te zetten, al had dat wellicht te lastig geweest voor een 'simpele' uitbreiding. De uitbreiding is geen verplichte aanschaf of een must-have-uitbreiding, maar we bevelen het zeker aan voor iedereen die genoten heeft van Horizon Zero Dawn en graag nog meer uren wilt doorbrengen in die wereld en meer context te krijgen bij die ervaring.

Horizon Zero DawnHorizon Zero DawnHorizon Zero Dawn
8 / 10
+