Need for Speed Payback

Need for Speed Payback

Een reeks die snakt naar een geweldige comeback, maar is Payback de game die dit inleidt?

• Berichten: Kieran Harris

Need for Speed was ooit een titel om mee rekening te houden in het arcaderacegenre. De Need for Speed-franchise baande zich een weg naar de harten van velen tijdens diens hoogtijdagen in de mid-2000's. Spoel vooruit naar 2017 en de reeks lijkt te zijn beland in de schaduw van zijn vergane glorie, met meer dan enkele gebrekkige delen in zijn uitgebreide repertoire. Het 23ste deel (!) in de reeks, Need for Speed Payback, verschijnt na 2015's zelfbenoemde reboot, waarbij ontwikkelaar Ghost Games een stap terug nam om opnieuw over de toekomstige delen te denken. Dit keer behoren een Hollywoodfilmachtige setting, verhalende actie en een gloednieuw upgradesysteem tot de belangrijkste, maar is Payback de wederopstanding waar veel fans wanhopig naar hunkeren?

Payback's actievolle raceverhaal geeft je de controle over drie personages en een zoektocht naar wraak nadat je wordt opgelicht door The House, een sjofele gang die de straten van de Vegas-achtige wereld van Fortune Valley in handen heeft. Het team van drie hoofdpersonen bestaat uit snelheidsfreak Tyler Morgan; Mac, een off-road racer uit de straten van Londen; en Jess, een frivole ontsnappingschauffeur met een kort lontje. Deze personages hebben elk hun eigen dynamiek en je wisselt constant tussen het trio gedurende missies in de 'campaign'. De FMV-scènes die we zagen in 2015's Need for Speed zijn ingewisseld voor meer natuurlijke in-engine tussenfilmpjes, waarbij een van de meest kenmerkende elementen van de franchise is verdwenen.

Er zijn vijf type events (Drift, Drag, Off-road, Race en Runner) die de 'quests' bevatten die je met de drie personages aanpakt. Nieuw in de reeks zijn 'heist'-missies, die vol zit met veel ingewikkelde 'set-piece'-momenten, waarbij je waardevolle sportbolides steelt en het opneemt tegen politiehelikopters. Deze scènes zijn een hoogtepunt van het verhaal, vooral als je alle drie de hoofdrolspelers zij-aan-zij te werk ziet en de optie hebt om ze op verschillende voorafbepaalde momenten te besturen. Het grote probleem hierbij is echter dat de meest actie zich afspeelt in de tussenfilmpjes en niet tijdens de daadwerkelijke gameplay, en achtervolgingen raken langzaamaan repetitief. Ze bieden echter wel een welkome onderbreking van de events die we gewend zijn van Need for Speed-titels en helpt het verhaal voort te duwen.

Need for Speed Payback
Need for Speed PaybackNeed for Speed Payback

Buiten de verhalende missies om doet alles iets te veel denken aan Forza Horizon. Er zijn snelheidsvallen, 'jumps', driftuitdagingen en thematische 'collectibles', die allemaal wat extra in-game valuta opleveren. De meest opvallende overeenkomst zijn wellicht de 'derelicts', waarbij je onderdelen moet vinden voor afgetakelde auto's in de spelwereld. Deze doen erg denken aan de 'barn'-auto's uit Forza Horizon en laten je een grote speurtocht gaan om zeldzame auto's te bemachtigen. 'Bait crates' bieden daarnaast een leuke afleiding. Deze vereisen dat je door verschillende 'checkpoints' racet met de politie op je hielen en levert grote geldbeloningen op. Al met al bieden deze activiteiten een extra dosis vermaak, al zijn ze erg herkenbaar.

Inspelend op de Vegas-achtige setting zijn de 'side bets', deze laten je gokken en zo extra geld verdienen op het behalen van specifieke 'objectives'. Deze kunnen variëren van het behouden van de koppositie voor een bepaalde tijd tot het vernietigen van een aantal voorwerpen. Je beloning is hierbij afhankelijk van de kans op succes. We vonden het met name leuk hoe dit inspeelt op de identiteit van Fortune Valley en dit hielp het begin van de game interessanter te maken, waar we meestal als eerste eindigden. Er zijn ook 'autologs', die je geldbonussen opleveren voor het verslaan van een score of tijd van iemand anders uit de community. Deze moedigde zeker een competitief element aan en zullen de nodige herspeelbaarheid toevoegen voor spelers die de beste willen zijn.

Need for Speed Payback

De grootste misstap die Payback maakt is de toevoeging van 'speed'kaarten'. In plaats van simpelweg upgrades te kopen in je garage, zoals in de voorgaande game, moet je nu speed kaarten gebruiken, die elk een onderdeel van je voertuig beslaan. Om een kans te maken in races moet je een aanbevolen score aantikken met je auto en dit is te doen door het toewijzen van betere kaarten. Dit levert een langdradig geploeter omdat de garage die deze kaarten aanbieden erg lang over doen om hun aanbod te verversen. Een ander probleem is dat je bij het aanschaffen van een nieuwe auto je vrijwel weer aan onder aan de ladder moet beginnen met je upgrades. Dit zorgt er voor dat je het aanschaffen van nieuwe voertuigen liever vermijdt en je door verschillende events laat 'grinden' op zoek naar betere kaarten. We begrijpen het: de kaarten passen bij het Vegas-thema, maar het systeem is een stap terug ten opzichte van de voorgaande delen. De langzame 'grind' haalt het plezier weg, en hoewel we geen echt geld hebben gebruikt om dit proces te versnellen, kunnen we ons voorstellen dat andere spelers zich gedwongen voelen dit wel te doen.

Need for Speed Payback