Pokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Pokémon Ultra Sun/Ultra Moon

GameFreak is terug en geeft Sun en Moon de Ultra-behandeling, maar verantwoordt dit een terugkeer voor pokémon-fans?

Afgelopen november verscheen Pokémon Sun en Pokémon Moon. Twee titels die onze liefde voor de twintig jaar oude franchise opnieuw wist te aan te wakkeren: dankzij een verbluffende op Hawaï-geïnspireerde zetten en compleet nieuwe innovaties, zoals Alolan-vormen en eilandproeven. Een jaar later worden we getrakteerd op twee verbeterde versies: Ultra Sun en Ultra Moon. De twee releases werden geteaset als een hoogtepunt van de reeks; die alle voorgaande legendarische pokémon en schurken terug brengt, terwijl het ook aspecten van de zevende generatie verbetert. De titels zijn zonder twijfel de beste keuze als je vorig jaar de boot gemist hebt, maar heeft het genoeg te bieden om fans te laten terugkeren naar de tropische kusten van Alola?

We moeten benadrukken dat diegenen die opzoek zijn naar een gloednieuwe ervaring in Ultra Sun en Ultra Moon waarschijnlijk teleurgesteld zullen worden. Net als Pokémon Yellow, Crystal en Emerald dat deden; de titels volgen hetzelfde pad als hun voorgangers en je ondergaat dezelfde beproevingen, vecht tegen dezelfde trainers en scrollt door veel van dezelfde dialogen als voorheen. Ook al zijn deze aspecten grotendeels hetzelfde gebleven, GameFreak heeft de nodige variatie toegevoegd voor terugkerende fans. Veel van de beproevingen zijn door elkaar gehusseld met verschillende totem-pokémon, er zijn volledig nieuwe Z-moves om tijdens de gevechten uit te proberen en het aantal pokémon dat gevangen kan worden is verhoogd naar ongeveer 400 stuks.

De belangrijkste nieuwe toevoeging in de trailers voorafgaand aan de release was de nieuwe en verbeterde verhaal, die een meer schrikbarendere dreiging toonde en de terugkeer van enkele bekende gezichten. De legendarische pokémon Necrozma is dit keer de ster van de show en dreigt de wereld van licht te ontnemen en houdt Lunula en Solgaleo in zijn greep. Alle voorgaande schurken uit eerdere generaties keren ook terug en worden geleid door Team Rocket-leider Giovani in een supergroep genaamd Rainbow Rocket. Hoewel we niet te veel willen verklappen werden we meegetrokken door het verhaal en de vele bekende gezichten maakte het van het begin tot het einde een nostalgisch avontuur.

Pokémon Ultra Sun/Ultra MoonPokémon Ultra Sun/Ultra Moon
Pokémon Ultra Sun/Ultra MoonPokémon Ultra Sun/Ultra MoonPokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Zoals we eerder al zeiden bevatten Ultra Sun en Ultra Moon meer dan 400 pokémon, van Gen 1-favorieten tot gloednieuwe wezens en Alola-vormen. De nieuwe games gaan ook eens stap verder dan zustertitels voorheen deden en introduceren nieuwe Ultra Beasts en pokémon-vormen. De nieuwe Ultra Beasts bestaan uit de schattige UB Adhesive, de clownachtige UB Burst en UB Assembly, die lijkt op een stapel stenen. De nieuwe Rockruff-vorm valt op dankzij een toffe mix van zijn Midnight- en Midday-vormen. Helaas is deze alleen beperkt verkrijgbaar bij de release (vrij frustrerend als je de game later wilt halen). Dat gezegd hebbende: je hebt zelfs nog meer mogelijkheden om hier je perfecte team te maken, ook al is er een teleurstellende tekort aan nieuwe Alola-vormen.

Verspreid over de verschillende dorpen en steden van Alola zijn totemstickers, die verzameld kunnen worden in ruil voor je eigen pokémon van totem-grootte. Deze stickers zijn vrijwel overal te vinden; op de voorkant van koelkasten tot de bodem van fonteinen; ze zorgen ervoor dat je iedere hoekje van de tropische regio verkent. Sommige laten je zelfs 'backtracken' omdat je bijvoorbeeld eerst een vishengel nodig hebt om een sticker uit een fontein te vissen. Hoewel dit schatjagen een leuk aspect is, zijn de beloningen dit niet echt. Veel van de totem-pokémon kunnen gevangen worden in hun oorspronkelijke versies en we hadden gehoopt dat GameFreak ons de opties had gegeven om onze eigen totem-pokémon te vangen. Er is ook de Pokémon Battle Agency waar je iedere pokémon die je wilt kan huren voor gevechten, waardoor je echt kan experimenteren hoe het is om met wezens te vechten die je nog niet gevangen hebt.

Andere opties bestaan uit de Pokémon Photoclub en een nieuwe surfmini-game op de rug van een Mantine. In de Photoclub kun je samen met je pokémon poseren en foto's nemen, die je kunt delen en bewerken met stickers om hun algehele genegenheid te verhogen. Het biedt fijne afleiding, maar verliest ook snel aantrekkingskracht. De Mantine mini-game zelfs is relatief simpel; je gaat op en neer op golven om snelheid te verzamelen en gebruikt de analoge stick voor trucjes om punten te verdienen. Als je eenmaal klaar bent ontvang je een score voor je prestatie en kun je de verdiende punten inleveren voor voorwerpen. Wederom biedt deze mini-game plezier, maar voor een korte periode. Vanaf het moment dat we op de rug van een Charizard overal naar toe konden op het tweede eiland, raakte de optie al snel in vergetelheid.

De tofste nieuwe toevoeging is wellicht dat je nu alle legendarische pokémon kunt vangen (als je beide versies van de game hebt). Deze zijn te vinden in Ultraworm Holes en elke ziet er onderscheidend anders uit op basis van de legendarische pokémon die zich er in bevindt.

Er zijn ook nieuwe toevoegingen voor je Rotomdex, de praten Pokédex die je ondersteunt tijdens je avontuur. Een nieuwe optie is de Rottolottery waar je aan kan draaien om nieuwe exclusieve voorwerpen te krijgen die helpen je XP en pokémon-statistieken tijdelijk te verhogen. Je Rotomdex vraagt je tijdens je avontuur ook vragen en gedraagt zich naar de hand van jouw antwoorden. Het vervelende hierbij is echter dat het scherm dat je kaart toont volledig is bedekt tijdens de acties, waardoor navigeren soms lastig is.

Hoewel we geloofden dat de voorgaande titels de 3DS-hardware tot het uiterste dwongen, gaan Ultra Sun en Ultra Moon nog een stap verder: met betere schaduwen; verbeterde textures en gedetailleerdere omgevingen. Alles in de titel voelt meer afgewerkt, vooral hoe de omgevingen vol zitten met bloeiende bloemen en hoe je personages veel betere reageert op belangrijke gebeurtenissen in het verhaal. Het zijn weliswaar geen gigantisch opvallende elementen als je beide naast elkaar legt, maar het is geweldig om te zien hoe de studio zijn best heeft gedaan om de game niet alleen qua gameplay en content te verbeteren, maar ook daadwerkelijk op visueel gebied.

Met Ultra Sun en Ultra Moon slaagt GameFreak erin om twee, al uitblinkende, games nog beter te maken met een verbeterde verhaallijn, nieuwe spelmechanismen en meer dan genoeg bekenden uit het verleden van de reeks. Als je de originele titels hebt gespeeld is dit geen noodzakelijke upgrade, maar diegenen die Sun en Moon niet hebben gespeeld adviseren van deze twee nu wel te gaan spelen. Sommige opties, waaronder de Photoclub en de nieuwe mini-games, voelen wel als opvulling en veel van het verhaal is nog steeds hetzelfde als in de voorgaande titels, maar we Ultra Sun en Ultra Moon behoren tot de meest verbeterde zustertitels in de reeks tot op heden. De Pokémon-franchise lijkt misschien ten einde op de 3DS, maar we zijn blij dat Ultra Sun en Ultra Moon de zwanenzang bieden die de reeks verdient.

9 / 10
+
Het verhaal is meeslepender; veel nostalgische elementen voor fans; de titel haalt het maximale uit de 3DS.