The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim (Switch)

Een van de beste rpg's, nu in volle glorie op de handheld.

Er zijn nu acht versies van The Elder Scrolls V: Skyrim. De drie originele versies voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360, de Legendary Edition voor pc, PS4 en Xbox One, de virtual reality-versie voor PSVR en nu de Nintendo Switch-versie. Bethesda heeft enorm goed kunnen profiteren van deze fantastische rpg, ook al toont het bedrijf soms enkele gierige trekjes. Een game van dit kaliber op de Nintendo Switch is zeker aantrekkelijk, vooral gezien het de eerste keer is dat het op een Nintendo-console verschijnt. Echter 59,99 euro vragen voor een zes jaar oude game, zonder echte nieuwe content, lijkt te veel van het goede. Maar toch: als je The Elder Scrolls V: Skyrim nooit hebt gespeeld is dit het moment om een van de meest fantastische game-avonturen ooit te beleven.

The Elder Scrolls V: Skyrim is een onvervalste rpg, waarbij je aan echt meedoet in een schijnvertoning als personage in een rollenspel. Er zit meer achter een rpg dan 'skill trees' en Bethesda begrijpt dat beter dan de meeste. Je maakt een personage vanuit niets, zonder verleden, en vanuit hier bouw je het avontuur dat jij wilt. Je kunt meedoen aan de burgeroorlog tussen de Imperials en de Stormcloacks; de rol van een moordenaar aannemen voor de Dark Brotherhood; huizen overvallen en tombes beroven in de Thief's Guild; of je geluk beproeven in de Mage's Guild. Je kunt zelfs een weerwolf of een vampier worden, als je dat wilt. De mogelijkheden zijn enorm en slechtst een handjevol hedendaagse games bieden deze keusvrijheid in wat de speler kan worden. Dit zorgt weliswaar voor enkele onsamenhangende momenten in de game, maar het is een prijs die we graag betalen voor deze vrijheid.

Wat betreft de gameplay: je kunt een meer 'stealthy'-aanpak met ene boog verkiezen; vechten met een schild en zwaard; een gigantische bijl hanteren; of vuurballen uit je handen schieten. Je kunt zelfs de doden oproepen of de levenden overtuigen dat je een vriend bent. Je kunt dat allemaal doen en nog veel meer. De keuze is, wederom, de jouwe.

Als je echter al bekend bent met The Elder Scrolls V: Skyrim is het wellicht interessanter om te weten hoe deze speelt op de Switch en hoe het er uitziet. Zoals je waarschijnlijk al kan raden, haalt dit het niet bij de laatste versies op de pc, PS4 en Xbox One. Er zijn mindere details op het scherm te zien, met name buiten, waar het aantal bloemen, de 'textures' van de grond en andere vergelijkbare details aanzienlijk minder zijn. De game is ook minder scherp. We weten niet de exacte resolutie van Skyrim op de Switch, maar vergelijken we de PS4-versie en de Switch-versie op een grote tv, dan is het verschil duidelijk. De Switch-versie is minde scherp, wat zorgt voor een vervaagd beeldeffect. Dit effect is minder erg in handheld-modus, waarschijnlijk door het kleinere scherm. In deze modus ziet Skyrim op de Switch er niet zo slecht uit als op de tv, vergelijkbaar met Doom op de Switch.

De game voelde gelukkig wel erg stabiel en vloeiend aan, met 30 frames per seconde. We hebben de volledige game nog niet weer helemaal uitgespeeld, maar in de tientallen uren die we er wel in hebben gestoken zijn we nooit gigantische vertragingen tegengekomen die de gameplay tot last zouden kunnen zijn. We konden ook de snelle laadtijden waarderen.

The Elder Scrolls V: Skyrim is opzich zelf een gigantische game, waarin je makkelijk meer dan 100 uur kwijt kan en deze versie bevat ook de drie officiële uitbreidingen: Hearthfire, Dawnguard en Dragonborn. De eerste introduceert het bouwen van huizen, waar de speler met zijn familie in kan wonen als hij daarvoor kiest. Dawnguard is een verhaal over vampiers en bovennatuurlijke magie, waar Dragonborn de speler naar een nieuwe wereldkaart brengt en de mystiek achter draken en hun band met de speler betrekt. Met andere woorden: Skyrim is mogelijk de langste game op de Nintendo Switch, groter dan The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De versie heeft echter, in tegenstelling tot de Legendary Edition, geen toegang tot mods.

De Nintendo Switch-versie heeft ook enkele eigenaardigheden, zoals de bewegingsbesturing met de Joy-Cons. Persoonlijk zijn we geen fans van deze besturing, maar als je dit wel doet dan kun je richten met je boog, magie gebruiken en zelfs aanvallen en blokkeren met de controllers. Anderzijds bevelen wij het gebruik van de Pro-controller aan. Traditioneel spelen met de Joy-Cons is mogelijk, maar de gevoeligheid van de analoge sticks is niet de beste voor dit type game (dit hadden we ook al bij het spelen van Doom).

Een andere functie van deze versie is amiibo-ondersteuning. Als je de trailer gezien hebt wordt The Legend of Zelda gerepresenteerd middels het zwaard van Link, zijn schild en bepantsering. Je kunt deze voorwerpen in de game zelf vinden, zelfs zonder amiibo, of de Zelda-figuren gebruiken om je kansen te verhogen middels speciale schatkisten.

De situatie van The Elder Scrolls V: Skyrim is vergelijkbaar met alles wat we zagen in Doom op de Switch. Technisch en grafisch ligt het ver achter de pc, PS4 en Xbox One-versies, maar het heeft de aantrekkingskracht als enige handheld-versie van de game. Zelfs al voelt het iets verouderd op sommige plekken, het blijft een geweldige rpg met vele uren aan gameplay. Als je de game nooit gespeeld hebt, maar het genre waardeert, dan bevelen we Skyrim enorm aan. Heb je al wel talloze uren in Skyrim gestopt, dan moet je overwegen over de prijs de draagbaarheid van deze versie verantwoordt.

The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim
8 / 10